اخبار جدید واردات خودرو | لیست جدید شرکت های واردکنندگان خودرو
طی نامهای که از سوی دفتر صنایع خودرو وزارت صمت در تاریخ 21 مردادماه 1402 به انجمنهای خودروسازان، موتورسازان و دوچرخه سازان ابلاغ شده است، ارز موردنیاز برای واردات قطعات منفصله، ترجیحا باید از طریق ارز ناشی از صادرات باشد.
به گزارش رایااستور، در متن این نامه، چنین آمده است: «با عنایت به سیاستهای یکپارچه ارزی در توسعه صادرات غیرنفتی و کاهش وابستگی به منابع ارزی ناشی از صادرات محصولات نفتی و به منظور تحقق اهداف تعیین شده تولید محصولات صادرات محور، عمق بخشی به تولید داخل و کاهش ارزبری، مقرر گردیده است تا کلیه شرکتها نیازهای ارزی خود در واردات قطعات منفصله موضوع فصل ۱۸ مقررات صادرات و واردات (انواع خودرو موتورسیکلت، دوچرخه و اسکوتر برقی) ترجیحاً از طریق ارز صادرات خود و دیگران تامین نمایند.
بنابراین، مقتضی است ضمن فعال سازی ظرفیتهای صادراتی خود و حمایت از صادرکنندگان، نسبت به بازنگری محل تامین ارز درخواستهای ثبت سفارش خود از سایر منابع مورد تایید بانک مرکزی به غیر از نیما، اقدام نمایند.»
مانعی به نام ارز، در مسیر واردات خودرو
با اعلام وزیر صمت، چالش تامین ارز بر سر راه واردات خودرو به کشور رسما تایید و مشخص شد گمانهزنیها مبنی بر اینکه این پروسه (ورود خودروی خارجی به بازار) به دلیل کمبود ارز، بسیار کند پیش میرود، درست بوده است.
عباس علیآبادی، وزیر صمت، اخیرا اعلام کرده که تنها نگرانی که وجود دارد تامین ارز موردنیاز برای واردات خودرو است. در واقع این جمله، مهر تاییدی است بر گمانهزنیها مبنی بر مانع ارزی واردات خودرو به کشور که طبق آمار و ارقام، از برنامهریزی صورتگرفته بسیار عقب است.
این در حالی است که وزارت صمت حالا باید آییننامه واردات خودروهای کارکرده را نیز (طبق قانون مجلس شورای اسلامی) تدوین کند و از سوی دیگر مشغول تهیه آییننامه واردات خودروهای برقی است. بنابراین به نظر میرسد در طراحی آییننامههای جدید، باید مسئله «ارز» به عنوان چالش و مانع بزرگ واردات خودرو لحاظ شود، در غیر این صورت، واردات خودروهای برقی و کارکرده نیز مانند صفرکیلومترها بسیار بسیار کند (نزدیک به توقف) پیش خواهد رفت.
طبق وعده وزیر صمت، قرار بود آییننامه «جدید» واردات خودرو در اواخر هفته گذشته تدوین شود، با این حال فعلا خبری رسمی در این مورد منتشر نشده و بنابراین جزئیات آن در دسترس نیست. از همین رو دو اتفاق در این ماجرا محتمل است؛ یکی اینکه وزارت صمت آییننامه مربوطه را تدوین کند و آییننامه در راه هیئت دولت برای تصویب است؛ و دوم آنکه تدوین آییننامه موردنظر هنوز به پایان نرسیده است.
با توجه به اینکه خبری رسمی در مورد تدوین آییننامه و ارسال آن به هیئت دولت منتشر نشده، به نظر میرسد عدم تدوین آییننامه، سناریوی محتملتر است. به عبارت بهتر، احتمالا وزارت صمت هنوز در تدوین آییننامه «جدید» واردات خودرو به جمعبندی نهایی نرسیده است و اگر این طور باشد، به نظر میرسد اتفاق مثبتی رخ داده است.
لیست جدید شرکت های واردکنندگان خودرو
با بهروزرسانی فهرست واردکنندگان خودرو به ایران، حالا مشخص شده که شرکتهای جدید دیگری نیز برای عرضه خودروهای خارجی در کشورمان، در حال ثبت سفارش هستند:
فهرست واردکنندگان خودرو به ایران
شماره | نام شرکت | برند وارداتی |
---|---|---|
1 | آتین خودرو | دانگ فنگ |
2 | آریا صنعت معصومی | – |
3 | آرین موتور | میتسوبیشی |
4 | آرین پارس موتور | – |
5 | آمیتیس گستر نگاه | – |
6 | ایران خودرو | دانگ فنگ |
7 | بهمن موتور | بستیون/هونگچی/هاوال/سانگ یانگ |
8 | پارسیان موتور مانلی | فیات |
9 | پارس ساتر هوشمند | اشکودا |
10 | پرشیا خودرو | ب ام و |
11 | تیوا خودرو رایکا | – |
12 | جهان نوین آریا | نیسان |
13 | دیار خودرو | بایک |
14 | راسا موتور خاورمیانه | سوزوکی |
15 | رویان پارسیان | – |
16 | سایپا | چانگان |
17 | فردا موتور | جیلی |
18 | کرمان موتور | هیوندای |
19 | کوشا خودرو نگین | کیا |
20 | کیان موتور وارنا | وی جی وی |
21 | ماموت خودرو | جتا |
22 | مکث موتور | ونوسیا |
23 | معین خودرو ایرانیان | تویوتا |
24 | معین خودرو اروند | – |
25 | نوا خودرو شمال | – |
26 | نامی خودرو پیشرو | – |