خودرو

بررسی خودرو ساینا | قیمت ساینا S در بازار چند؟

به گزارش رایااستور، خودروی ساینا از سال 1395 تاکنون با تیپ‌های مختلفی به بازار عرضه شده که در واقع هیچ تفاوت عجیب و غریب و مهمی با یکدیگر ندارند.

تولید تیپ SX و تیپ EX با هم کلید خورد؛ EX نسخه آپشنال ساینا محسوب می‌شد که از آپشن‌هایی همچون سنسور دنده‌عقب، آینه‌های جانبی برقی، شیشه بالابرهای عقب برقی و تهویه دیجیتال بهره می‌برد.

اما اکنون شرکت سایپا مدل‌های S و G را به بازار عرضه کرده که از لحاظ ظاهری، فیس‌لیفت بسیار کوچکی از همان ساینای قبلی محسوب می‌شود. تیپ G نسخه آپشنال ساینای جدید است که در بحث آپشن‌ها و امکانات رفاهی، بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

4353254345

طراحی ظاهری

همان‌طور که در ابتدای گزارش اشاره کردیم، ساینا همان فیس لیفت خودروی تیباست که با توقف تولید تیبا، کاملا جای آن را در بازار گرفت.

طراحی کلی این خودرو تعریفی ندارد و صرفا به بررسی تفاوت‌های تیپ EX و SX با تیپ‌های S و G می‌پردازیم. در قسمت جلو تنها تفاوتی که به چشم می‌خورد، تغییر طرح جلوپنجره و اضافه شدن نوار طرح آلومینیومی دور آن است. همچنین طرح سپر نیز کمی تغییر داشته و دی‌لایت در کنار مه‌شکن‌ها به چشم می‌خورد.

اما نمای جانبی ساینا، دقیقا مشابه تیبا بوده و هیچ تفاوتی با آن ندارد. تنها تفاوتی که به چشم می‌خورد، حذف زه مشکی رنگ درب‌هاست که در ساینا به چشم نمی‌خورد.

رینگ‌های روی خودرو از نوع فولادی 14 اینچ بوده اما رینگ‌های آلومینیومی با همان اندازه و به صورت سفارشی قابل نصب است. نمای پشتی خودرو شاید تنها قسمتی باشد که تغییرات، محسوس است. طرح چراغ‌ها به کلی عوض شده که زیبایی آن سلیقه‌ای است اما از نظر بسیاری طرح چراغ‌های جدید، زشت‌تر از نسخه قبلی شده است.

طرح سپر عقب نیز عوض شده و چراغ‌های شب‌رنگ و چیزی شبیه به دیفیوزر در قسمت پایین سپر به چشم می‌خورد.

مشخصات فنی

پیشرانه‌ای که چند سالی است شرکت سایپا در اکثر محصولات خود استفاده می‌کند، موتور M15 است.

این پیشرانه همان پیشرانه ارتقا یافته خودروی پراید است که تولید نسخه سدان آن، چند سالی است توسط سایپا متوقف شده.

پیشرانه M15 یک موتور چهارسیلندر تنفس طبیعی با حجم 1.5 لیتر است که در نسخه دنده‌ای، از طریق گیربکس 5 سرعته، نیروی تولیدی را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

اما اخیرا سایپا خبر از عرضه ساینا دنده اتومات می‌دهد که به احتمال قوی، یک گیربکس CVT ضعیف باشد. به لطف استاندارد آلایندگی یورو 5 و دریچه گاز برقی که روی تیپ‌های جدیدتر این خودرو قرار گرفته است، مصرف بنزین افزایش قابل توجهی داشته است.

طراحی داخلی

با ورود به داخل کابین نیز، این شباهت‌ها با تیبا تمام نمی‌شود. طرح داشبورد و رودری‌ها دقیقا مشابه تیباست. اما در مدل S، طرح پشت‌آمپر و غربیلک فرمان نیز عوض شده و به‌روزتر و زیباتر از طرح تیپ‌های قبلی به شمار می‌رود.

همچنین در تیپ G یک مالتی‌مدیای کوچک در وسط داشبورد نیز دیده می‌شود که جای شکر دارد.

ردیف دوم از کوچک‌ترین امکانات رفاهی، محروم است و تنها چیزی که به چشم می‌خورد، شیشه بالابرهای برقی است که پشت کنسول وسط کار شده است.

علت اینکه برخی شرکت‌ها دکمه‌های شیشه بالابر را به‌جای رودری، در قسمت کنسول وسط تعبیه می‌کنند، کاهش هزینه‌های مربوط به سیم‌کشی اضافی درب‌هاست.

ردیف دوم از فضای مناسب پا نیز محروم است و ممکن است در سفرهای طولانی، کمی اذیت‌کننده باشد اما فضای سر با کمی ارفاق، قابل قبول است. به صورت کلی، داخل کابین از عایق‌بندی مناسبی برخوردار نبوده و صدای پیشرانه و جاده، تا حد زیادی در داخل کابین احساس می‌شود که زیاد جای تعجب ندارد.

قیمت ساینا S در بازار چند؟

به دلیل اینکه تیپ G تازه معرفی شده، قیمت این خودرو فعلا در دسترس نیست. اما تیپ S در اواخر سال 1401 در بازار، حدود 330 میلیون تومان معامله می‌شود.

همچنین قیمتی که شرکت سایپا برای عرضه آن درنظر گرفته است، 175 میلیون و 128 هزار تومان بوده که باتوجه به بازار فعلی، قیمت آن مقرون به صرفه است.

امکانات و آپشن‌ها

به دلیل اینکه تیپ‌های دیگر از لحاظ آپشن و امکانات رفاهی چیزی برای توضیح ندارند، در این بخش به معرفی آپشن‌های تیپ G که نسخه فول آپشن ساینا محسوب می‌شود، می‌پردازیم. از جمله آپشن‌های این خودرو می‌توان به کنترل پایداری، سنسور دنده عقب، سنسور فشار باد تایر، دی‌لایت، اتولایت، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، دوربین دنده عقب و شیشه دودی عقب اشاره کرد.

علی ترکاشوند

عضو تحریریه رایااستور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *