اخبار فناوری ایران

صنایع خلاق رویکردی جدید در عرصه اقتصاد

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد موضوع «اقتصاد خلاق» را در دستور کار اقتصاد و توسعه جهانی قرار داده است. اقتصاد خلاق مفهومی نوظهور است که با خلاقیت، فرهنگ، اقتصاد و فناوری در دنیای معاصر تحت سلطه تصاویر، صداها، متون و نمادها سروکار دارد. فرصت‌هایی برای جهش کشورهای در حال توسعه با رشد بالا در اقتصاد جهانی.

به گزارش رایااستور، صنایع خلاق به‌ مجموعه‌ای از فعالیت‌های اقتصادی اشاره دارد و هدفش تولید، تجاری‌سازی خلاقیت، ایده‌ها، دانش و اطلاعات است. اصطلاح صنایع خلاق معمولا مشاغلی را توصیف می‌کند که ماهیتی خلاقانه دارند.

تبلیغات، معماری، بازار هنر و عتیقه‌جات، صنایع دستی، طرح، مد، فیلم و ویدئو، نرم‌افزار، موسیقی، هنرهای نمایشی، بازی‌های کامپیوتری و تلویزیون و رادیو از زیرمجموعه‌های این صنایع به شمار می‌روند. اصطلاح صنایع فرهنگی نیز به طیف خاصی از صنایع مربوط می‌شود و می‌تواند به‌عنوان زیر مجموعه‌ای از صنایع خلاق در نظر گرفته شود.

اقتصاد خلاق چیست؟

جان هاوکینز این مفهوم را برای اولین‌بار در سال 2001 برای توصیف سیستم‌های اقتصادی بکار برد. در این سیستم اقتصادی منشا اصلی ثروت به جای منابع سنتی مانند زمین، سرمایه‌های نوین است. در مقایسه با صنایع خلاق که محدود به بخش‌های خاص هستند، این اصطلاح برای توصیف خلاقیت در کل اقتصاد استفاده می‌شود. برخی از کارشناسان بر این عقیده هستند که خلاقیت ویژگی تعیین کننده اقتصادهای توسعه یافته قرن بیست و یکم است، درست همانطور که تولید در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم رونق گرفت.

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد موضوع «اقتصاد خلاق» را در دستور کار اقتصاد و توسعه جهانی قرار داده است. اقتصاد خلاق مفهومی نوظهور است که با خلاقیت، فرهنگ، اقتصاد و فناوری در دنیای معاصر تحت سلطه تصاویر، صداها، متون و نمادها سروکار دارد. فرصت‌هایی برای جهش کشورهای در حال توسعه با رشد بالا در اقتصاد جهانی.

صنایع خلاق در ایران

کارخانه نوآوری و صنایع خلاق البرز با هدف کمک به کسب و کارها و ایجاد اشتغال با تکیه بر ظرفیت منابع انسانی مستعد و همچنین حل مسائل استان با رویکردی نوآورانه در زمینی به مساحت یک هکتار در محدوده شهر کرج در استان البرز پی ریزی شده است.

کارخانه نوآوری یا Innovation Factory محلی برای متولد شدن ایده‌ها، رشد و به بار نشستن خلاقیت نیروهای متخصص است. در این بستر، تمامی ابزارها و منابعی که برای کارآفرینی و رشد یک ایده نیاز هست، مانند: زیر ساخت‌ها، مربی و مشاورین خبره، سرمایه گذاران ریسک پذیر، خدمات دهندگان به استارتاپ‌ها، شتاب‌دهنده‌ها و… وجود دارند. در واقع در این گونه کانون‌ها هر چیزی که لازم است تا یک ایده را تبدیل به یک کسب و کار کند، وجود دارد. در این کارخانه، زیر ساخت های لازم برای استوار و فعالیت تمامی اجزای زیست بوم نوآوری شامل فریلنسرها، تیم های جوان استارتاپی، شرکت های نوپا، شرکت های بلوغ یافته و سازمان های حامی دیده شده است.

استارتاپ آی‌قصه

آی قصه استارتاپی فعال در حوزه کودک است که برای بچه‌های فارسی زبان قصه و شخصیت جدید خلق می‌کند و یک منبع خوب برای قصه‌های آموزنده است. در آی قصه ابتدا ایده‌های خوب نوشته می‌شوند و بعد از ویرایش نهایی داستان توسط نویسنده، داستان در جمع کوچکی از بچه‌ها بلند خوانده می‌شود و نظرات و واکنش بچه‌ها یادداشت می‌شود. در مرحله بعد، مجددا داستان ویرایش می‌شود و سپس برای آن تصویرگری می‌شود.

مرحله بعد از تصویرگری، به ضبط قصه‌ها اختصاص دارد. بعد از ضبط، تصویر و متن و صوت با هم میکس، و در سایت و اپلیکیشن آی قصه منتشر می‌شوند.

خروجی کار آی قصه، پادکست‎‌ها و قصه‌های متنوع و آموزنده‌ای است که می‌تواند در طول شبانه‌روز ساعت‌هایی کودکان را مشغول کند و با قصه‌های آموزنده و مناسب چیزهای جدید به آنها آموزش دهد. آی قصه بخش‌های مختلفی دارد که بیشتر آنها مختص بچه‌ها است اما بخش‌های دیگری مانند رادیو آی قصه وجود دارد که برای بزرگسالان است.

373
کوسن مدل V-85
39%
110,000 تومان
180,000
ساعت هوشمند مدل K59Pro-IPS
72%
1,690,000 تومان
6,000,000

علی ترکاشوند

عضو تحریریه رایااستور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *