به گزارش رایااستور، عرضه خودرو در بورس کالا به موضوعی برای بحث و جدل موافقان و مخالفان تبدیل شده است؛ برخی در این میان طرفدار سیاستهای شورای رقابت هستند که مدعی است خودرو را با قیمت منصفانه به دست مردم میرساند و برخی دیگر طرفدار عرضه خودرو در بورس کالا هستند و بر این باورند که دست دلالان را کوتاه کرده است.
جدال موافقان و مخالفان عرضه بورسی خودرو
طرفداران سیاست قیمتگذاری شورای رقابت به ادعای اعضای این شورا و دستورالعمل تازه تنظیم بازار خودرو اعتماد کرده و عنوان میکنند که این نحوه تعیین قیمت میتواند خودرو را با قیمت واقعی به دست مصرفکننده برساند. آنها بر این باورند که کشف قیمت رقابتی خودرو در بورس کالا، قیمتها در بازار آزاد را افزایشی کرده است.
بررسی کارنامه عرضه خودرو در بورس کالا طی دیماه، نشان داده است که تمامی خودروهای عرضه شده در بورس کالا با فاصله قیمتی زیاد نسبت به بازار آزاد به خریداران فروخته شده و سود خوبی را برای آنها اندوخته است.
در این میان، موافقان عرضه خودرو در بورس کالا هم به همین مورد به عنوان موفقیت عرضه بورسی اشاره میکنند و بر این باورند که این روش، دست دلالان خودرو را تا حد زیادی از بازار کوتاه میکند.
موافقان عنوان میکنند که در این مسیر، سود خودروساز و سهامداران شرکتهای خودروسازی تامین میشود و از سوی دیگر هم مصرفکننده واقعی میتواند با قیمت کمتری خودرو بخرد.
در این میان کمیسیون تلفیق بودجه هم تصویب کرده است که 85 درصد از مابهالتفاوت قیمت بورس کالا و شورای رقابت به حساب بودجه شهرداریها برود! بر همین اساس این ظن تقویت شده است که تمام این جنجالها بخشی از نقشه بزرگ دولت برای دست بردن در جیب خودروسازان و سهامداران آنها برای جبران کسری بودجه دولت بوده است.
راهکار تعادل قیمت در بازار چیست؟
کارشناسان هم بر این باورند که اگر سمت عرضه تقویت شود و خودروهای بیشتری در بازار به مشتریان ارائه شود، قیمتها به تدریج متعادل خواهند شد.
با این حال این راهکار نیازمند دو مقدمه است؛ نخست آزادسازی واردات خودرو بدون محدودیتهای دولتی و دوم افزایش تولید داخلی؛ روشهایی که در کشورهای دیگر دنبال میشود و خودرو را به عنوان کالای مصرفی به مردم ارائه میکند! به این ترتیب دیگر بورس کالا نیز خواستار ایفای نقش در عرضه خودرو نخواهد بود.
با این حال اما هر دوی این گامها با موانع زیادی روبرو هستند؛ از جمله در بخش تولید، شرکتها با محدودیتهای جدی مواجهند. زیان انباشته خودروسازان اکنون با کسری بودجه دولت برابری میکند و حالا هم که اندکی از زیان آنها به واسطه عرضه در بورس کالا جبران شده، دولت دندان طمع را تیز کرده تا از این نمد کلاهی برای خود ببافد و کسری بودجه خود را از سود شرکتها جبران کند.
این اقدام، خودروسازان را از افزایش تولید و رشد کیفیت محصولات و خدمات بیش از پیش عقب خواهد انداخت و اجحاف در حق مصرفکنندگان و سهامداران شرکتها خواهد بود.
جهت مشاهده گزارشهای بیشتر، صفحه اخبار ما را دنبال کنید.
خبرهای بیشتری بخوانید:
- جزئیات عرضه کشنده امپاور و کامیون فورس در بورس کالا اعلام شد
- ضرر 21 هزار میلیارد تومانی ایران خودرو
- قیمت امروز کامیون و کشنده 18 خرداد 1402 + جدول
- قیمت چانگان پلاس مشخص شد + زمان تحویل
- قیمت خودروهای خارجی و مونتاژی | تداوم روند کاهش قیمت در بازار خودرو