به گزارش رایااستور، درحالی طی هفته جاری ثبتنام برای عرضه 500 هزار دستگاه خودرو داخلی انجام خواهد شد که این عرضه با قیمتهای جدید شورای رقابت صورت خواهد گرفت. بنابراین پیشبینی میشود در طول هفته جاری قیمتهای جدید خودرو با دستورالعمل شورای رقابت و از سوی سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان اعلام شود. این در حالی است که آخرین قیمتگذاری خودرو در آذرماه سال ۱۴۰۰ توسط ستاد تنظیم بازار صورت گرفت و شورای رقابت نیز آخرینبار اردیبهشتماه سال گذشته حدود ۱۵درصد به قیمتها اضافه کرد.
سوالی که مطرح میشود این است که در هفته جاری چند درصد به قیمتهای کنونی خودرو اضافه میشود؟ قیمتهایی که به گفته قائممقام شورای رقابت با آن عصر طلایی خودروسازی کشور آغاز خواهد شد و دیگر قرار نیست خودروسازان زیان کنند. در این زمینه سپهر دادجوی توکلی در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» به تشریح سازوکار جدید قیمتگذاری خودرو پرداخت. به طور خلاصه میتوان گفت خودروسازان باید قیمت تمامشده خود را اعلام و پس از آن سازمان حسابرسی صحت رقم اعلامشده را سنجیده و در صورت تایید با یک درصد سودی که آن را «سود عادله» میخوانند جمع میکنند. بر این اساس قیمت نهایی با قیمت پایه رقابتی سنجیده میشود. اما قیمت پایه رقابتی چیست؟ برای هر خودرویی که قیمتگذاری برای آن انجام میشود، باید سه خودروی متناظر خارجی در نظر گرفته شود تا قیمت نهایی خودرو با قیمت آنها در بازارهای جهانی سنجیده شود. به میانگین قیمت این سه خودروی متناظر در این فرمول قیمت پایه رقابتی میگویند.
این سه خودرو نیز توسط برخی مراکز پژوهشی مانند دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت تعیین میشوند. حال اگر قیمت نهایی خودرو با درصد مشخصی از قیمت پایه رقابتی، بیشتر باشد شورای رقابت این قیمت را نپذیرفته و قیمتگذاری بر اساس همان قیمت پایه رقابتی بهعلاوه یکدرصد مشخص انجام خواهد شد. محمود دودانگه، نایبرئیس شورای رقابت، نیز در این رابطه توضیح داده که «برای تعیین قیمت پایه، برای هر خودرویی که داخل کشور تولید میشود باید سه خودروی مشابه خارجی شناسایی و میانگین قیمت سه خودروی خارجی به دلار مشخص شود. سپس قیمت با نرخ ارز مرکز مبادله به ریال تبدیل و با قیمت سازمان حمایت مقایسه شود، وی ادامه داده این خودروها درجهبندی شده و از A تا G طبقهبندی میشوند. متناسب با این رتبهبندی یا قیمت سازمان حمایت انتخاب میشود یا متناسب با شرایطی که قیمت پایه رقابتی مشخص میشود، شورای رقابت تصمیم خواهد گرفت قیمت دیگری را مبنا قرار دهد. این فرآیند شامل همه خودروهای داخلی میشود.»
به گفته توکلی خودروهایی که در دو رتبه آخر برچسب رقابتی قرار بگیرند، مشمول شرایط ویژهای میشوند. در این صورت خودروساز یک سال فرصت خواهد داشت تا هزینه تمامشده محصول را کاهش دهد؛ در غیر این صورت با اعلام به نهادهای صاحب صلاحیت، خودرو از چرخه تولید خارج خواهد شد. البته توکلی تاکید دارد شورای رقابت تنها اعلام میکند این محصول رقابتی نیست و با خودروسازان برای یافتن یک راهحل وارد مذاکره میشود. اما با اعلام رقابتپذیر نبودن یک محصول نهادهای صاحب اختیار و صلاحیت که قانون مشخص کرده است، میتوانند در مورد تولید آن تصمیمگیری کنند.
بنابراین قیمتگذاری جدید شورای رقابت بر اساس فرمولی که بر مقایسه با نمونههای خارجی بنا شده پیش میرود. اما به نظر مشکلاتی در این راستا وجود دارد. برای مثال پلتفرمهایی که خودروسازان ایرانی بر اساس آنها تولید میکنند، تقریبا قدیمیاند و نمونه متناظر خارجی آنها از تولید خارج شده است که البته توکلی این موضوع را یک پیشداوری غیرکارشناسانه میداند. بااینحال، مشکل دیگری هم وجود دارد و آن اینکه شرایط خودروسازان داخلی با توجه به نرخ تورم و شرایط تحریمی مشابه خودروسازان خارجی نیست. توکلی اما این مشکل را قبول دارد و میگوید چه بخواهیم و چه نخواهیم تحت شدیدترین تحریمها هستیم و تصمیمات باید در این قالب برای حفظ منافع مصرفکنندگان گرفته شود. وی همچنین تاکید دارد که فرمول جدید شورای رقابت که به زعم وی به آن بیمهری شده، موضوع تورم را در نظر گرفته است.
خبرهای بیشتری بخوانید:
- زمان بازگشایی سامانه یکپارچه خودرو اعلام شد
- گرانترین خودروی داخلی با مدل ۱۴۰۲ کدام است؟
- قیمت انواع تیبا امروز جمعه 11 فروردین 1402
- قیمت خودرو دنا امروز جمعه 11 فروردین 1402 + جدول
- قیمت انواع پژو پارس امروز جمعه 1402/1/11 + جدول