روند افزایش قیمت در بازار خودرو سومینماه خودش رو پشت سر میزاره و رکود هم به موازات رشد قیمت، ادامه داره.
به گزارش رایااستور، به نقل از روزنامه همشهری; شروع رشد قیمت خودرو بعد از چند ماه کمنوسان در بهار و تابستان امسال، از مهرماه و بهدنبال افزایش قیمت ارز بود، اما کاهش نوسان بازار ارز، شرایط رو توی بازار خودرو آروم نکرد و در این بین مصرفکنندههای واقعی اصلیترین زیاندیدههای رفتار پرتناقض توی بازار هستنن.
آغاز روند اجرایی واردات خودرو که بهنظر میرسید محرکی برای کاهش قیمت خودرو باشه، با روند کند اون، عکس انتظار کارشناسها عمل کرده و به عاملی برای افزایش قیمت تبدیل شده.
در کنار فاصله زیاد میان عرضه و تقاضا که نفر اول اتحادیه نمایشگاهدارهای خودرو تهران اون رو مهمترین دلیل قیمت بالای خودرو میدونه، توقف مذاکرات برجام، غیرقابل پیشبینیبودن رفتار بازار ارز و البته بعضی از بندهای به تعبیر کارشناسها «دست و پاگیر و سختگیرانه» آییننامه واردات خودرو رو باید از عواملی دونست که آینده بازار این کالای سرمایهای رو توی هالهای از ابهام قرار داده.
کارشناسان و فعالان بازار خودرو معتقدن سقف قیمت ۲۰هزار یورویی تعیینشده برای واردات با حذف خودروهای شاسیبلند از فهرست واردات، محرکی جدی برای افزایش قیمت این قبیل خودروها توی بازار داخلی بوده.
از ابتدای نوسانها توی بازار ارز تا به امروز قیمت خودروهای شاسیبلند بهگفته فعالان بازار افزایش ۲۰۰میلیون تومنی داشته و بهعنوان مثال سانتافه۲۰۱۷، در این بازه زمانی از ۸۰۰میلیون تومن به حدود یک میلیارد تومن رسیده.
کارشناسهای بازار خودرو اعتقاد دارن افزایش قیمت خودرو توی بازار بهاحتمال زیاد ادامهدار خواهد بود، چون تداوم وضعیت کنونی، مصرفکننده واقعی رو از بازار خارج کرده و خریدارهایی که در حال حاضر توی بازار حضور دارن بدون توجه به قیمت و کیفیت خودرو، تنها با انگیزه سرمایهگذاری به خرید خودرو اقدام میکنن.
افزایش قیمت ۳۰میلیونی ۲۰۶ در یک ماه
رئیس اتحادیه نمایشگاهدارها و فروشندههای خودرو تهران عنوان کردن، با بیان اینکه خریدار واقعی توی بازار خودرو وجود نداره، گفت: متأسفانه فعلا خودرو به یک کالای سرمایهای تبدیل شده و اغلب خریدارهای خودرو از بورس تا خودروساز بهدنبال کسب سود هستن.
سعید موتمنی تداوم رکود و رشد قیمت خودرو در ماههای اخیر رو نتیجه عرضه کمتر از نیاز توسط خودروسازها دونست و اضافه کرد: عرضه خودرو کم هست و نمیتونه پاسخگوی نیاز بازار باشه، همین مسئله موجب شدتگرفتن افزایش قیمت خودروهای ارزونقیمتی مثل ۲۰۶تیپ۲ شده.
بهگفته این فعال بازار، ۲۰۶تیپ۲ طی یه ماه گذشته ۳۰میلیون تومن گرونتر شده و کوئیک هم که دیگه خودرو پرتقاضا با قیمتی به نسبت مناسبه، طی همین مدت بین ۱۰ تا ۱۵میلیون تومن افزایش قیمت داشته. تیبا، ۲۰۷اتومات و دنا اتومات توربو دیگر خودروهایی هستن که افزایش قیمت زیادی داشتن.
بهگفته موتمنی، تیبا در یک ماه اخیر ۱۰میلیون تومن افزایش قیمت داشته.
مشاهدات میدانی از بازار خودرو رقمهای بالایی از اختلاف قیمت در طول ۳ماه گذشته رو نشون میده. پژو ۲۰۶تیپ۲ که شهریورماه رو با قیمت ۲۹۵میلیونی به پایان رسوند، روز گذشته ۳۴۲میلیون تومن قیمت خورد که ۴۷میلیون تومن رشد قیمت رو در ۳ماه برای این خودرو پرتقاضا نشن میده. اما خودرو شاهین رو باید رکورددار افزایش قیمت دونست؛ این خودرو که ۵آذرماه ۳۷۴.۵میلیون تومن قیمت داشت، در طول یک هفته اخیر ۱۷.۵میلیون تومن رشد قیمت داشت و روز گذشته ۳۹۲میلیون تومن قیمت خورد.
گزارشهای میدانی از بازار خودرو حاکی از اونه پراید ۱۱۱ SE از ابتدای آذرماه تاکنون ۴میلیون تومن گرون شده و به ۲۱۲میلیون تومن رسیده. پراید ۱۳۱ SE هم رشد ۱۰میلیون تومنی قیمت رو تجربه کرده و توی بازار با قیمت ۲۰۰میلیون تومن به فروش میرسه. قیمت پراید ۱۵۱ SE مدل۱۴۰۱ هم ۱۰میلیون تومن افزایش پیدا کرده و به ۱۹۰میلیون تومن رسیده. پژو ۲۰۶ تیپ۵ مدل۱۳۹۹ هم ۱۶میلیون تومن افزایش قیمت داشته و در حال حاضر توی بازار ۴۰۵میلیون تومن فروخته میشه. پژو ۲۰۶ SD V۸ مدل۱۴۰۰ هم با افزایش ۱۵میلیون تومنی قیمت، در بازار ۴۱۰میلیون تومن دیده میشه
نوع خودرو | 5 آذر | 12 آذر |
هایما اس 5 توربو (S5) | 973 میلیون تومن | 984 میلیون تومن |
سمند LX | 333 میلیون تومن | 335 میلیون تومن |
رانا پلاس | 339 میلیون تومن | 346 میلیون تومن |
پژو 206 تیپ 2 | 335 میلیون تومن | 342 میلیون تومن |
پژو پارس TU5 | 420 میلیون تومن | 425 میلیون تومن |
تیبا 2 | 220 میلیون تومن | 225 میلیون تومن |
ساینا | 228 میلیون تومن | 231 میلیون تومن |
کوییک R | 229 میلیون تومن | 233 میلیون تومن |
شاهین | 374 میلیون تومن | 392 میلیون تومن |
امویام X22 دندهای | 520 میلیون تومن | 524 میلیون تومن |
خبرهای بیشتری بخونید: