آموزش

اصول شارژ صحیح گوشی: هرآنچه باید درباره شارژ باتری گوشی بدانید

در ادامه می‌توانید روش‌های صحیح شارژ گوشی را مطالعه کنید.

درکنار اینکه چگونه از دستگاه خود استفاده کنیم که باتری آن آسیب نبیند، چگونه شارژ کردن دستگاه نیز مهم است. مهم است که چه زمانی تلفن را شارژ کنیم، یا اینکه تا چند درصد باتری گوشی را شارژ کنیم؛ مهم است که در زمان شارژ دستگاه، گوشی چه وضعیتی داشته باشد. دراین مقاله قصد داریم نحوه شارژ صحیح گوشی را به‌شما آموزش دهیم، پس اگر سلامت باتری گوشی و طول‌عمر آن برای شما اهمیت دارد، تا انتهای مقاله باما همراه باشید.

استفاده از شارژر اورجینال برای شارژ تلفن

از شارژر اورجینال استفاده کنید

یکی از مهمترین فاکتورهایی که باید در هنگام شارژ به‌آن توجه داشته باشید، شارژر است. شارژرهای اورجینال بخاطر متریال باکیفیتی که درساخت آن‌ها به‌کار رفته از دوام بیشتری نسبت‌به شارژرهای فیک برخوردار هستند؛ مورد دیگری که استفاده از شارژرهای اصلی را واجب می‌کند، جریان یکنواخت آن‌ها است که باعث می‌شود باتری دستگاه بدون مشکل شارژ شود و طول‌عمر بیشتری داشته باشد.

قاب دستگاه را جدا کنید

مورد دیگری که در زمان شارژ باید به‌آن دقت کنید، جداسازی قاب است. سعی کنید حتی‌الامکان قاب دستگاه خود را جدا کنید، مخصوصاً اگر جنس آن از پلاستیک باشد؛ چراکه گرما را داخل دستگاه نگه می‌دارد و به‌مرور زمان باعث اختلال در عملکرد باتری می‌شود.

در زمان شارژ با گوشی کار نکنید

در حین شارژ شدن با گوشی کار نکنید

توجه به‌این نکته می‌تواند طول‌عمر دستگاه شما را چند برابر کند. دقت کنید زمانیکه دستگاه شما درحال شارژ شدن می‌باشد، به‌هیچ عنوان نباید با آن کار کرد. زیرا باعث بروز اختلال نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دستگاه می‌شود و به‌مرور زمان مشکل‌ساز خواهد شد. زمانیکه با گوشی درحال شارژ خود کار می‌کنید، درحقیقت دارید دستگاه را دچار مشکل می‌کنید چراکه همزمان هم شارژ دریافت می‌کند و هم شارژ از دست می‌دهد. پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد داشتید از تلفن خود استفاده کنید، حتماً آن‌را از شارژ جدا کنید.

تلفن را در زمان شارژ روی بالش یا جاهای نرم قرار ندهید

عمل شارژ کردن، گرما ایجاد می‌کند؛ و زمانیکه درحالت شارژ، تلفن را روی بالش یا مکان‌های نرم قرار می‌دهید، این گرما چندبرابر شده و به‌گوشی منتقل می‌شود. همین‌امر باعث می‌شود به‌مرور زمان باتری عملکرد خود را از دست بدهد و دیگر کارایی سابق را نداشته باشد.

شارژ دستگاه با استفاده از پاوربانک

برای مدتی طولانی تلفن را با شارژر فندکی یا پاوربانک شارژ نکنید

مهم‌است که جریان ورودی به باتری، بصورت یکنواخت باشد. شارژر فندکی یا پاوربانک نمی‌توانند جریان یکنواختی به‌خوبی پریز برق تولید کنند و همین باعث می‌شود تا عملکرد دستگاه کاهش پیدا کند. هرچند پاوربانک به‌مراتب بهتر از شارژر فندکی اتومبیل می‌باشد، اما توصیه می‌کنیم تنها در مواقع ضروری و سفر از پاوربانک برای شارژ دستگاه خود استفاده کنید.

تلفن را برای مدتی طولانی در شارژ رها نکنید

بسیاری از کاربران، شب‌ها موقع خواب تلفن خود را به شارژ می‌زنند و صبح که از خواب بیدار می‌شوند، آن‌را از برق جدا می‌کنند. درست است تلفن زمانیکه به %100 می‌رسد، عملیات دریافت شارژ را بصورت اتوماتیک قطع می‌کند، اما همین اتصال پیوسته به پریز برق باعث تولید گرما در تلفن می‌شود که در دراز مدت عملکرد باتری را کاهش می‌دهد.

اجازه ندهید شارژ دستگاه کمتر از %20 و بیشتر از %80 شود

این تصور قدیمی و اشتباه که باید شارژ باتری بصورت کامل تخلیه شود تا آن‌را به شارژ بزنیم را برای همیشه فراموش کنید. باتری‌های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری استفاده‌شده نیازی‌به شارژ اولیه باتری، تخلیه کامل و شارژ کامل ندارند و هرچه بازه‌زمانی شارژ کردن دستگاه کوتاه‌تر باشد، عملکرد بهتری خواهند داشت. براساس تحقیقات انجام‌شده بهترین باز برای شارژ باتری دستگاه، بین %20 تا %80 می‌باشد. با شارژ بیشتر از %80 دستگاه عملاً درحال اعمال فشار به باتری خود هستید، پس زمانیکه شارژ تلفن‌تان به‌ 80 درصد رسید آن‌را از برق جدا کنید.

در زمان شارژ، گوشی را خاموش کنید

گوشی را خاموش کنید

بهترین حالت برای اینکه بتوانید موبایل خود را شارژ کنید، خاموش کردن آن است. این حالت علاوه‌براینکه سلامت باتری شما را تضمین می‌کند، سرعت شارژ دستگاه را نیز افزایش می‌دهد. اگر برای شما ممکن است حتماً در زمان شارژ، تلفن خود را خاموش کنید.

تلفن را در حالت پرواز قرار دهید

اگر نمی‌خواهید تلفن خود را خاموش کنید، توصیه می‌کنیم آن را درحالت پرواز قرار دهید. این حالت نیز باعث افزایش عملکرد باتری و افزایش سرعت شارژ دستگاه می‌شود.

جمع‌بندی

دراین مقاله تلاش کردیم تا بهترین روش شارژ باتری گوشی را به‌شما آموزش دهیم. اگر اصول شارژ مطرح‌شده در بالا را رعایت کنید، می‌توانید طول‌عمر باتری دستگاه خود را افزایش دهید و عملکرد آن‌را بهبود ببخشید. لطفاً نظرات خودتان را باما و سایر کاربران رایااستور در میان بگذارید.

سوالات متداول

بهترین حالت برای شارژ دستگاه کدام است؟

بهترین حالت برای شارژ تلفن، شارژ کردن در زمانی‌است که گوشی خاموش است.

مهمترین عاملی که در زمان شارژ تلفن باید به آن دقت کنیم چیست؟

مهمترین عاملی که دشمن اصلی باتری تلفن است و باید حتماً به‌آن دقت کنید، گرما است. مطمئن شوید که دستگاه شما در دمایی معتدل شارژ می‌شود.

محمد ترکاشوند

نویسنده و سردبیر رایااستور

نوشته های مشابه

10 دیدگاه

  1. من میزام گوشیم کامل کامل شارژ میشه و هیچ مشکلی تا الان براش پیش نیومده اینکه میگن به 80 رسید از شارژ درش بیار همش حرف الکیه حس میکنم

  2. سلام، ببخشید فقط یه سوال دارم، گوشی من Galaxy A72 هست و وقتی میزنم شارژ مینویسه مثلا 1 ساعت و 3 دقیقه دیگه 100% میشه، من قبل این تایم و رو‌ 80% در بیارم مشکل نداره؟!

    چون وقتی طرف این قابلیت رو گذاشته حتما دلیلی داشه.

  3. محمدرضا جان سلام
    نه بزرگوار مشکلی که نداره هیچ، عمر باتری شما هم بیشتر میشه
    گلسکی A72 این امکان رو داره که زمان تقریبی شارژ شدن رو به شما نمایش بده و اگرنه هیچ ضرورتی برای 100 کردن باتری نیست.

  4. سلام ببخشید من موبایلم galaxy A11 هستش من دوبار موبایل از شب تا صبح گذاشتم و یادم رفته ولی دیگر این کار را نمیکنم آیا مشکلی هم اکنون پیش آمده برای باتری موبایلم

    1. سلام وقتتون بخیر
      نه بزرگوار مشکلی نداره. ولی بهتره این کار رو انجام ندین
      با دوبار هیچ مشکلی پیش نمیاد

  5. سلام
    میخواستم بدونم درهفته چند بار شارژ کردن موبایل نرمال هستش؟
    مثلا روزی دوبار شارژ کردن مشکلی نیست؟

  6. سلام
    نه مشکلی نداره. فقط توی شارژ با گوشی کار نکنید و اجازه ندین شارژ گوشی بیشتر از 80 درصد بشه.

  7. سلام وقت شما بخیر
    به مرور زمان عمر باتری کم میشه. بهتره که شارژ تلفن بیشتر از 80 درصد نشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *