چرا اپل در مراسم WWDC 2023 از کلمه هوشمصنوعی استفاده نکرد؟
باوجود اینکه محصولات اپل در مراسم WWDC 2023 بسیار نوآورانه و غرق در هوشمصنوعی بودند، چرا اپل از این کلمه برای توصیف محصولات خود استفاده نکرد؟
امسال، سال هوشمصنوعی است. اما اگر سخنرانی سالانه توسعهدهندگان اپل را تماشا کنید، متوجه خواهید شد که زیاد از هوشمصنوعی حرفی بهمیان نمیآید.
در مراسم WWDC 2023، اپل در یک ارائه دو ساعته، تمام داشتههای خود را رو کرد. برای همیشه با تراشههای اینتل خداحافظی کرد، دو سیستمعامل جدید iOS 17 و MacOS 14 را معرفی کرد و در نهایت از یک عینک هوشمند فوقالعاده رونمایی کرد.
باتمام اینها، تنها چیزی که درباره آن صحبت نشد، هوشمصنوعی بود. برخلاف اپل، مرکزی Google I/O در مراسم توسعهدهندگان این غول موتور جستجو که یکماه پیش برگزار شد، تقریباً 150 بار در مدت 2 ساعت کلمه هوشمصنوعی را تکرار کرد اما اپل یکبار هم نگفت.
اپل در مورد کلماتی که استفاده میکند، وسواس دارد
اپل خیلی درگیر کلمات نمیشود و امسال هم تفاوتی با سالهای پیش نداشت. حتی درزمان 1 ساعتهای که بهبررسی تمام جزئیات پیچیده هدست واقعیت ترکیبی ویژن پرو خود پرداخت، بهسختی کلمه واقعیت ترکیبی را بیان میکرد و بیشتر از کلماتی مانند واقعیت مجازی و هدست استفاده میکرد.
اپل بهترین کاریرا که میتوانست انجام دهد را انجام داد. بهصورت عملی و آشناتر، هوشمصنوعی را نشان داد.
بعنوان مثال آپدیت iOS 17 یک ویژگی تکمیل خودکار هوشمندتر را ارائه میدهد که نهتنها کلمات بعدی را پیشنهاد میدهد، بلکه میتواند جملات شما را تکمیل و بهبود ببخشد. بجای هوشمصنوعی، این بهروزرسانی از یک مدل ترانسفورماتور و یادگیری ماشینی روی دستگاه پشتیبانی میکند؛ همان معماری زیربنایی که مسئول برخی ابزارهای هوشمصنوعی مولد ویروسی اخیر مانند ChatGPT است.
درادامه سخنرانی، اپل از بهکاربردن هرکلمه اغراقآمیز و پرسروصدا خودداری کرد. iOS 17 اکنون میتواند پیامهای صوتی را بصورت زنده، رونویسی کند درحالیکه طرف مقابل، درحال ضبط پیام است. اپل گفت این بهلطف موتور عصبی است.
هدست ویژن پرو گزینهای بهنام Persona را ارائه میکند که میتواند شبیه دیجیتالی شمارا بسازد و از آن در تماسهای FaceTime استفاده کند. بااینحال، کلمه آواتار که معمولاً توسط متا استفاده میشود درهیچ کجا یافت نشد. اپل درنهایت تصمیم گرفت این ویژگی را نماینده دیجیتالی بنامد توسط پیشرفتهترین تکنیکهای ML توسعه پیدا کرده است.
وقتی اپل برنامه ژورنالنویسی را معرفی کرد، مورد تحسین قرار گرفت. این اپلیکیشن میتواند عکسها، تاریخچه موسیقی، مکانها و… شما را غربال کند و بهشما پیشنهاد دهد خاطرات چه بنویسید. بهنظر میرسد این ویژگی توسط یک الگوریتم هوشمصنوعی سفارشیسازی شده ایجاد شده است. اما تنها چیزی که اپل فاش کرد این بود که این ویژگی بستگی به یادگیری ماشین روی دستگاه دارد و بطور هوشمندانه پیشنهادات را از اطلاعات شما ارائه و مدیریت میکند.
چرا اپل از ذکر کلمه هوشمصنوعی اجتناب میکند؟
چند دلیل وجود دارد که در ادامه بهآنها اشاره خواهیم کرد:
- هوشمصنوعی بعنوان یک اصطلاح بازاریابی زیاد مورد استفاده قرار میگیرد و معنای آن از دست رفته است. اکثر محصولات جدیدی که با عنوان AI برچسبگذاری شدهاند، بطور مصنوعی هوشمند نیستند. درحالیکه کلمه یادگیری ماشینی، یک عبارت آکادمیکتر است که شرکتها برای هوشمندتر جلوهدادن محصولات خود استفاده میکنند.
- هوشمصنوعی با خطراتی همراه است و احتمالاً رویکرد محتاطانه اپل بهاین دلیل است.
تیمکوک دریک رویداد در ماه می، اعتراف کرد که پتانسیل هوشمصنوعی بسیار زیاد است ولی اپل باید در مورد نحوه استقرار آن فکر کند.
درعینحال، اپل از پیشرفتهایی که گوگل و مایکروسافت با هوشمصنوعی انجام دادهاند، بسیار عقب است. این شرکت در تلاش است تا افراد مستعد در هوشمصنوعی را جذب کند و تیم ناکارآمد هوشمصنوعی خود را سروسامان دهد.
جدا از همه این موارد، مسابقه هوشمصنوعی برای اپل نسبتبه بقیه کمتر اهمیت دارد. برخلاف گوگل، اپل یک شرکت سختافزاری است. درحالیکه اپل در رویداد نرمافزاری خود، از واژههای سختافزاری فنی مانند «گسترش PCI اینترنت» و تعداد هستههای تراشههای رایانهای جدید خود غافل شد، گوگل بصورت عمقی به PaLM 2، آخرین مدل این شرکت برای ساخت برنامههای هوش مصنوعی وارد شد.
بااین حال ممکن است برای همیشه اینطور نباشد و اپل رویکرد خود را تغییر دهد. چراکه اپل برای ارائه یک رابط صوتی مطمئن برای هدستهای واقعیت ترکیبی خود و پاسخهای سیری از پیشبرنامهریزیشده، به هوشمصنوعی محاورهای مانند آنچه ربات چت بارد گوگل را نیرو میدهد، نیاز دارد.