ریپورتاژ آگهی

انواع ویروس هایی که لپ تاپ شما را راهی تعمیرگاه می کنند

یکی از اتفاقاتی که تقریبا همه کسانی که از دستگاه های دیجیتال مثل موبایل و لپ تاپ استفاده می‌کنند درگیر آن شده اند، ویروس ها هستند. یک ویروس میتواند کل لپ تاپ یا گوشی شما را از کار بیندازد یا حتی باعث خراب شدن یک قطعه شود. در این مطلب شمار ا با تعدادی از این وریوس های کامپیوتری آشنا می کنیم.


سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی رایااستور در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.


ویروس ها برنامه های مخربی هستند که با تکثیر سریع خودشان، باعث ایجاد اختلال در کارایی سیستم های کامپیوتری و دیجیتال می شوند و هدف آنها جاسوسی اطلاعات، جابجایی و انتقال پسوردهاست. معمولا ویروسها از طریق ایمیل ها و فایل هایی که از طریق اینترنت دریافت می‌کنید، فایلهایی که از طریق انواع هاردهای اکسترنال یا فلش ها به سیستم خودتان وصل کرده اید روانه سیستم شما می شوند. معمولا سیستم عامل های جدید مانند ویندوز 10 دارای آنتی ویروس هایی پیش فرض هستند که با آپدیت شدن همیشگی شان شما را از خطر خرابی کامپیوتر و لپ تاپتان توسط ویروس ها و در نتیجه تعمیر لپ تاپ نجات می‌دهند، اما باید به این نکته توجه کنید که آنتی ویروس پیش فرض ویندوز را برای مدت طولانی غیر فعال نکنید و همچنین همیشه ویندوزتان را آپدیت نگه دارید. برای اطمینان از روشن بودن آنتی ویروس خود در ویندوز 10 در سرچ بار ویندوزتان عبارت defender را سرچ کنید و وارد بخش تنظیمات امنیت شوید. مانند تصویر می بایست real-time protection همیشه درحالت روشن باشد.

وجود همین آنتی ویروس پیش فرض کمک بسیاری به امنیت سیستم شما می کند. همچنین شما می توانید علاوه بر آنتی ویروس پیش فرض از آنتی ویروس های موجود نیز برای امنیت بیشتر استفاده کنید. با توجه به اینکه بسیاری از ویروس ها از طریق ایمیل به سیستم شما وارد میشوند حتما نرم افزارهایی مانند اوتلوک یا سایر نرم افزارها که با آنها ایمیل های خود را مدیریت می کنید، را به روز نگه دارید. چرا که خیلی از تنظیمات امنیتی در کدنویسی نرم افزارها با پیشرفتشان بهبود پیدا می کند و حفره های امنیتی پوشش داده می شود.

انواع ویروس هایی که لپ تاپ شما را راهی تعمیرگاه می کنند

بوت سکتورها boot sector

یکی از بدترین اتفاقات ممکن درگیر شدن کامپیوتر شما با بوت سکتور است. این ویروس بوت رکوردهای شما را هدف میگیرد و آنها را از دسترس خارج میکند. در نتیجه سیستم شما به هیچ وجه بالا نمی آید. در نتیجه برای خلاصی از شر این یروس مجبور میشوید کل سیستم را فرمت کنید. این ویروس از طریق انواع حافظه ها و فلش ها و همچنین هاردهای اکسترنال به سیستم شما منتقل می شود. البته این ویروس از یروس های قدیمی است که با پیشرفت سخت افزارها و معماری آنها، امکان مقاومت در برابرشان بالاتر رفته است.

ویروس یا بد افزار overwrite

این ویروس ها عموما از طریق ایمیل به سیستم شما وارد میشوند، در نتیجه مهمترین راه مبارزه با آنها این است که ایمیل های ناشناخته را باز نکنید و روی هر لینکی که در ایمیل برای شما ارسال شده کلیک نکنید. همچنین فایل های زیپ شده یا غیر زیپ شده پیوست ایمیل را بدون اطینان از فرستنده و اطلاعات سایت دانلود نکنید. این ویروس به کلی فایل های شما را درگیر و تخریب میکند و در زمان کمی تمام فایلهای سیستم را آلوده خواهد کرد و شما مجبور به فرمت کلی سیستم خواهید شد.

ویروس های با عملکرد مستقیم

این ویروسها تا زمانی که خودتان دستور اجرای آنها را صادر نکنید اجرا نمی‌شوند این ویروس ها تحت فایلهایی با فرمت exe و com وارد سیستم شما میشوند و فرمت برخی فایل های شما را تغییر میدهند. البته تاثیر این ویروس غیر قابل بازگشت نیست و با آنتی ویروس های به روز می توانید سیستم را پاکسازی کنید.

ویروس های ساکن

نوعی دیگر از ویروس ها هستند که به شدت مقاومند و به آنها ویروس های ساکن گفته میشود این ویروس ها مثل یک نرم افزار روی سیستم عامل شما نصب می شوند و پیدا کردن آنها هم کار راحتی نیست. چون مثل سایر نرم افزارهایی که روی ویندوزتان نصب میکنید در جایی مانند کنترل پنلتان و در بخش نرم افزارهای نصب شده دیده نمیشوند. این نوع ویروسها حتی ویروسهای دیگر را هم از حمله خودشان در امان نمیگذارند.

از کجا بدانیم که لپ تاپ یا کامپیوترمان درگیر ویروس شده است

لپ تاپ از جمله لوازم دیجیتالی پرکاربرد قابل حمل است که هم کارمندان و دانشجویان می‌توانند همیشه همراه داشته باشند و تمامی کارهای شخصی و اداری و حتی کارهای گرافیکی و محاسباتی را با این دستگاه انجام می‌شود. هر گونه مشکل نرم افزاری و حتی سخت افزاری لپ تاپ، می‌تواند در انجام کارهایتان خلل ایجاد کند و امکان ادامه کار وجود نداشته باشد. در صورت خراب شدن لپ تاپ، یافتن یک تعمیرکار متخصص لپ تاپ دشوار است. در این مواقع بهترین گزینه، کمک گرفتن از یک تعمیرکار کامپیوتر سیار آنلاین است که در سریع‌ترین زمان ممکن به شما کمک کند. ویروسی شدن سیستم هم از این قاعده مستثنا نیست و شما باید از یک متخصص برای این کار کمک بگیرید. اگر با این علایم مواجه شدید احتمالا سیستم شما ویروسی شده است:

  • سیستم به شدت کند شده است
  • فرمت بعضی فایل ها در لپ تاپ کامپیوتر یا موبایلتان عوض شده است
  • پوشه های متعددی در کامپیوتر ایجاد شده اند
  • هارد دیسک به سر و صدا افتاده است
  • پاپ آپ های عجیبی میبینید

محمد ترکاشوند

نویسنده و سردبیر رایااستور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *