خودرو

اتیوپی واردات خودروهای بنزینی و گازوئیلی را ممنوع کرد

براساس گزارش منتشرشده، اتیوپی واردات خودروهای سوخت فسیلی را ممنوع و واردکنندگان را تشویق به واردات خودروهای هیبریدی کرده است.

به‌گزارش arenaev، اتیوپی واردات خودروهای بنزینی به کشورش را ممنوع کرده و اعلام کرده که باید به سمت خودروهای برقی و هیبریدی حرکت کند. این درحالیست که بسیاری از کشورها این روند را به آرامی پیش میبرند.

به‌گفته آلمو سیمه وزیر حمل‌ونقل اتیوپی، این کشور درسال گذشته بیش‌از 6 میلیارد یورو برای واردات گازوئیل و بنزین هزینه کرده است. گذشته ازاین، مسئولان اتیوپی یکی از دلایل اصلی این تغییر را آلودگی هوای شهرهای این کشور می‌دانند.

اتیوپی

براساس این گزارش، اتیوپی تأمین زیرساخت خودروهای شارژی را آغاز کرده و آن را به سال‌های آینده موکول نکرده است. این کشور درکنار تأمین زیرساخت‌ها برای ورود خودروهای برقی، اعلام کرده که خودروهای بنزینی و گازوئیلی موجود تحت آزمایش‌های دقیق دود قرار می‌گیرند و هر خودرویی که نتواند تست‌ها را قبول شود باید از جاده‌ها خارج شود.

درحال‌حاضر بیش‌از 2 میلیون دستگاه در جاده‌های اتیوپی تردد می‌کنند که بسیاری از آن‌ها بیش‌از 20 سال عمر دارند و مطمئناً از رده خارج کردن این تعداد و جایگزین کردن آن‌ها با خودروهای برقی زمان می‌برد.

دولت اتیوپی برای آن دسته از واردکننده‌هایی که خودروهای قدیمی وارد می‌کنند، مالیات‌های سنگینی درنظر گرفته است؛ این درحالیست که واردکنندگان خودروهای کمتر آلاینده، مالیات کمتری می‌دهند. درمقابل تولید محلی خودروهای برقی با تخفیف‌های مالیاتی و طرح‌های تشویقی همراه است.

ایستگاه‌های شارژ خودروهای هیبریدی

اتیوپی یک کشور آفریقایی کمتر شناخته شده است؛ بااین‌حال اهمیت خودروهای برقی را درک کرده و قصد دارد با جایگزین کردن خودروهای برقی بجای خودروهای فسیلی، علاوه‌بر رشد اقتصادی، هوای شهرهایش را پاک‌تر کند. اتیوپی باید یک سرمشق برای بسیاری از کشورها باشد که همچنان به واردات خودروهای قدیمی و بنزینی سایر کشورها ادامه می‌دهند و کمتر به سمت خودروهای نو و برقی می‌روند.

امیدواریم در کشور ما نیز با تولیدکنندگان خودروهای برقی و البته منطبق با استانداردهای روز دنیا، همراهی شود تا هرچه زودتر هوای شهرهایمان پاک و اقتصادمان شکوفاتر شود.

محمد ترکاشوند

نویسنده و سردبیر رایااستور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید