ریپورتاژ آگهی

اسمبل چیست؟ هر آنچه باید درباره آن بدانید!

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی رایااستور در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

واژه “assemble” در لغت به معنای جمع کردن است؛ اما اصطلاحا به معنای سر هم کردن قطعات مختلف کامپیوتر شخصی شماست. این قطعات شامل مادربورد، پردازنده، هارد‌ دیسک، واحد پردازش مرکزی (CPU)، پاور و رم است که به اختصار هر کدام را توضیح می‌دهیم. همه این قطعات باید با یکدیگر همخوان باشند تا در پروسه بارگذاری مشکلی ایجاد نشود.

معرفی سیستم‌های اسمبل‌شده

سیستم‌های اسمبل‌شده از آن دست محصولاتی هستند که فروش و محبوبیت زیادی را در دنیای دیجیتال دارند. در پاسخ به این سوال که سیستم کامپیوتری اسمبل چیست باید گفت که این سیستم‌ها از قبل اسمبل شده و تمامی قطعات مورد نیاز آن‌ها تأمین شده است.

در واقع تمامی این مراحل توسط یک کارشناس باتجربه در فروشگاه‌ها یا حتی شرکت‌های بزرگ انجام می‌گیرد. بسیاری از برندها مانند ایسوس و ام‌اس‌آی کیس‌های مختلفی را به‌صورت اسمبل‌شده به مشتریان ارائه می‌دهند.

خرید سیستم اسمبل‌شده بهتر است یا خام؟

سوالی که بسیاری از کاربران پرسیده‌اند این است که خرید سیستم‌های اسمبل‌شده بهتر است یا جمع‌آوری آن از صفر؟ در پاسخ باید گفت که هرکدام از این کارها مزایا و معایب خود را دارند. درصورتی‌که سیستم اسمبل‌شده بخرید، دیگر نیازی به تخصص و زحمت برای نصب قطعات مختلف نخواهید داشت.

اما عیب بزرگ این سیستم‌ها این است که امکان دارد با نیازهای شما یکی نباشند. اگر درزمینه قطعات کامپیوتری و نحوه اسمبل کردن آن‌ها سررشته و تجربه دارید، بهتر است قطعات مورد نیازی که می‌خواهید را به‌صورت جداگانه تهیه کرده و در کامپیوتر خود به‌کار ببرید.

برای اسمبل سیستم‌های کامپیوتری به چه اجزایی نیاز داریم؟

برای اسمبل سیستم‌های کامپیوتری به چه اجزایی نیاز داریم؟

سوال بسیار مهمی که باید دررابطه‌با اسمبل چیست پرسید این است که به چه اجزا و قطعاتی برای اسمبل کردن یک سیستم کامپیوتری نیاز داریم؟ در پاسخ باید گفت که این اجزا موارد مختلفی را در بر می‌گیرند. مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

مادربورد (Motherboard)

یکی از مهم‌ترین اجزایی که برای فرایند اسمبل کردن نیاز دارید، مادربورد است. مادربورد همان بورد اصلی کامپیوتر و لپ‌تاپ است که قطعات مختلف روی آن نصب می‌شوند. در واقع این بورد فضای زیادی برای جای‌گذاری قطعات مختلف در اختیار شما قرار داده است.

به‌طور مثال، در بخشی از آن درگاه CPU، پورت‌های PCI و پورت‌های حافظه درج شده‌اند. شما باید با تمامی آن‌ها آشنایی پیدا کرده و مدلی که نیازهای شما را برطرف می‌کند خریداری کنید. به‌طور مثال، امکان دارد کارت گرافیک مد نظر شما توسط بورد خریداری شده پشتیبانی نشود.

پردازنده مرکزی (CPU)

واژه “CPU” مخفف عبارت “Central Processing Unit” به معنای واحد پردازش مرکزی است. CPU قسمت اصلی و مهم ترین بخش کامپیوتر است که وظیفه اجرای دستورات و پردازش اطلاعات را بر عهده دارد. CPU در هر کامپیوتر، لپ‌تاپ، تلفن هوشمند و دستگاه مشابهی وجود دارد. این واحد پردازش مرکزی اطلاعات را از حافظه برنامه خوانده، دستورات را اجرا کرده و نتیجه پردازش را به حافظه بازمی‌گرداند. CPU شامل چندین قسمت مختلف مانند واحد کنترل، واحد حافظه، واحد اجرای دستورات و واحد حساب و ریاضی است.

برای خرید سی پی یو نکات مهمی وجود دارد که باید در نظر بگیرید و حتماً تحقیقات جامعی انجام دهید تا در زمان اسمبل به چالشی برخورد نکنید.

پردازنده گرافیکی (GPU)

واژه “GPU” مخفف عبارت “Graphics Processing Unit” به معنای واحد پردازش گرافیکی است. GPU یک نوع پردازنده است که برای پردازش و نمایش تصاویر و گرافیک‌های دیجیتالی استفاده می‌شود. این قطعه در کنار CPU وظیفه پردازش تصاویر و گرافیک‌های سه بعدی را به عهده دارد.
از GPU در کارهایی مانند بازی‌های ویدیویی، اجرای برنامه‌های سه بعدی، ویدیوهای با کیفیت بالا، و پردازش‌های علمی و مهندسی استفاده می‌شود. به دلیل قابلیت پردازش موازی بالای آن، GPU نسبت به CPU برای برخی از کارها از سرعت و کارایی بالاتری برخوردار است.

در حال حاضر تنها برندی که کارت‌های گرافیک معتبر تولید می‌کند شرکت Nvidia است. این شرکت در سری‌های مختلف با میزان VRAM گوناگون این قطعه را به شما ارائه کرده است. برای مصارف گیمینگ پیشنهاد می‌شود که مدل‌های RTX2060 به بالاتر را تهیه کنید. خرید کارت گرافیک نیازمند بررسی مدل‌های مختلف در سری‌های گوناگون این برند است.

فضای ذخیره‌سازی (HDD/SSD Storage)

درصورتی‌که کسی از شما پرسید مراحل اسمبل چیست و به چه قطعاتی نیاز داریم، در جواب می‌توان گفت که خرید بهترین و سریع‌ترین فضای ذخیره‌سازی مهم‌ترین کاری است که باید انجام دهید. فضای ذخیره‌سازی ثابت دارای 2 نوع دیسکی و جامد است.

فضاهای دیسکی که رایج‌ترین و قدیمی‌ترین این مدل‌ها هستند همان HDD نام‌گرفته‌اند. فضاهای جدید که سرعت بالایی داشته و برای مصارف حرفه‌ای استفاده می‌شوند نیز SSD یا فضای ذخیره‌سازی جامد نام دارند. می‌توانید نسبت به نیاز خود یکی را تهیه کنید.

منبع تغذیه (PSU)

واژه “PSU” مخفف عبارت “Power Supply Unit” به معنای واحد تأمین برق است. PSU یکی از قطعات اصلی کامپیوتر است که وظیفه تأمین برق مورد نیاز برای تمامی قطعات دیگر سیستم را دارد. این واحد برق مسئول تبدیل برق متناوب (AC) از شبکه برق به برق مستقیم (DC) که قطعات دیگر کامپیوتر نیاز دارند، می‌باشد.

خرید پاور کامپیوتر مانند دیگر قطعاً نیازمند تحقیقات گسترده است زیرا امکان دارد نوعی را تهیه کنید که برای شما کارایی ندارد و دچار ضرر مالی شوید.

نکاتی مهم برای اسمبل کردن کیس در خانه

برای اینکه بتوانید درک بهتری از اسمبل داشته باشید، باید نکاتی که برای انجام این کار در خانه وجود دارد را بررسی کنید. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که این کار بسیار ساده بوده و حساسیتی ندارد؛ اما هرگز این‌گونه نیست.

نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کنیم این است که حتما برای این کار باید تخصص داشته باشید. منظور این است که باید با تمامی قطعات و نحوه نصب آن‌ها آشنایی پیدا کرده و ازطریق کانکتورهای خاص به پاور متصل کنید. درصورت رعایت ‌نکردن نکات این کار ممکن است به قطعات آسیب جدی وارد کنید.

جمع‌بندی

یکی از بهترین موضوعاتی که در ذهن افراد به‌وجودآمده این است که اسمبل چیست و به چه شکلی انجام می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که اسمبل یا همان Assemble کردن فرایندی است که در آن قطعات مختلف کامپیوتر را جمع‌آوری کرده و روی یک کیس سوار می‌کنید.

این کار باید توسط متخصصین انجام بگیرد؛ در غیر این صورت امکان آسیب‌زدن به قطعات به‌وجود می‌آید. برای این کار باید با انواع قطعات مانند پردازنده مرکزی، پردازنده گرافیکی، رم و حافظه آشنایی داشته باشید. تمامی نکات و مواردی که برای تسلط به این کار نیاز داشتید را باهم بررسی کردیم.

سؤالات متداول

اسمبل سیستم یعنی چه؟

در پاسخ باید گفت که اسمبل به معنای جمع‌آوری است. اسمبل کیس یعنی فرایندی است که در آن قطعات مورد نیاز یک سیستم را جمع‌آوری کرده و آن را روی کیس سواری می‌کنید.

آیا خرید سیستم اسمبل‌شده ارزش دارد؟

بسیاری از افراد به‌دنبال این موضوع هستند که ارزش خرید سیستم اسمبل‌شده چقدر است؟ باید گفت که اگر تخصص درزمینه کامپیوتر نداشته و به‌دنبال سیستم‌های معمولی هستید، کیس‌های اسمبل‌شده برای شما مناسب هستند.

چگونه در خانه سیستم کامپیوتری را اسمبل کنیم؟

برای این کار باید ابتدا قطعات مورد نیاز را تهیه کرده و تعداد از ابزارها مانند پیچ‌گوشتی‌های مخصوص و بست‌های پلاستیکی را نیز تهیه کنید.

محمد ترکاشوند

نویسنده و سردبیر رایااستور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *