ریپورتاژ آگهی

چگونه برق اضطراری آسانسور را تست کنیم؟

امروزه آسانسور یکی از اجزای اصلی ساختمان های بلند می باشند. به دلیل ارتفاع زیاد ساختمان ها، ادارات و مراکز مسکونی و اداری اگر رفت و آمد بخواهد از طریق راه پله ها انجام شود وقت زیادی از ما می گیرد و به سلامتی جسمی و روانی افراد آسیب جدی وارد می کند. ما فرض را بر این می گیریم که ساختمان ها دارای آسانسور باشند. می خواهیم به برق اضطراری آسانسور بپردازیم و اینکه در زمان قطعی برق چه اقداماتی باید انجام بدهیم. در ابتدا لازم است به صورت خلاصه به انواع مختلف آسانسور پرداخته شود.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی رایااستور در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

آسانسور به چند دسته تقسیم می شود؟

اگر بخواهیم آسانسور ها را با توجه به اجزای آنها و تکنوژی ساختشان دسته بندی کنیم با آسانسور های کششی، آسانسورهای هیدرولیکی، مغناطیسی و پیچی روبرو می شویم.

در آسانسورهای کششی از وزنه به همراه کابین استفاده شده است که موتور وظیفه بالا و پایین کردن آنها را برعهده دارد. در این نمونه به دلیل استفاده از وزنه در هر جهت نیروی کمی وارد شود باعث حرکت آسان کابین می شود. وزنه همواره نصف ظرفیت کابین انتخاب می شود و باعث بهینه سازی در مصرف انرژی می گردد.

در آسانسورهای هیدرولیکی امروزی از پمپ های الکتریکی جهت تامین فشار روغن به همراه جک استفاده شده است. در این نمونه از وزنه استفاده نشده و جابجایی تمام بار و کابین توسط جک انجام می شود. در این نمونه در حرکت رو به پایین ففقط شیر هیدرولیک فرمان می گیرد و مسیر روغن باز می شود و کابین حرکت می کند. اما جهت حرکت رو به بالا موتور الکتریکی شروع بکار می کند. معمولا از آسانسورهای هیدرولیکی برای ساختمان های بیش از پنج طبقه استفاده نمی شود.

آسانسور های مغناطیسی بدون کابل و موتور کار می کنند و در دیواره ها و کف محفظه آسانسور از آهنربای مغناطیسی استفاده می شود. و قیمت بسیار بالایی دارند.

برای ساختمان های کمتر از 4 طبقه از آسانسورهای پیچی استفاده می شود و با برق تکفاز و سه فاز کار می کنند.

برق اضطراری آسانسور

سعی کردیم این مبحث را به صورت خلاصه جمع کنیم تا از موضوع اصلی منحرف نشویم. اما ….

برق اضطراری آسانسور چیه؟

سیستم برق اضطراری آسانسور از اولین الزاماتی است که در طراحی ها باید در نظر گرفته شود. اگر اینطور نباشد افرادی که در داخل آسانسور گیر میفتند و مشکل تنفسی دارند چه به سرشان می آید. شاید فرد متخصصی در دسترس نباشد تا بتواند در آسانسور را باز کند. به همین دلیل در تابلو های آسانسور سیستم برق اضطراری در نظر گرفته شده و تعداد مشخصی باتری استفاده شده است. به محض قطع شدن برق با استفاده از انرژی باتری ها برق مورد نیاز قسمت های مهم تامین شده و کابین در نزدیک ترین طبقه متوقف شده و در های آن باز می شود و پس از آن آسانسور از مدار خارج می شود. پس از وصل شدن مجدد برق باتری ها شارژ می شوند. در تابلو هایی که از قبل برق اضطراری در نظر گرفته نشده از یو پی اس می توان استفاده کرد.

برای آسانسور از چه ups استفاده می شود؟

یو پی اس ها با سه تکنولوژی آفلاین، آنلاین و لاین اینتراکتیو ساخته می شوند. از یو پی اس ها با توان های نسبتا کم برای تامین انرژی قسمت های مهم آسانسور استفاده می شود. Ups های آنلاین با توان های 1 تا 2 کیلو ولت آمپر با باتری داخلی جهت سیستم برق اضطراری در نظر گرفته می شود. یو پی اس های آنلاین بروزترین تکنولوژی هستند و قیمت بالایی دارند به همین دلیل در خیلی از موارد از ups لاین اینتراکتیو استفاده می شود که مابین یو پی اس های آنلاین و آفلاین قرار دارند و کارایی نسبتا خوبی دارند. یو پی اس های آفلاین به دلیل اینکه ولتاژ خروجی آنها شبه سینوسی است بهتر است استفاد نشوند. اگر قرار باشد برای کل سیستم آسانسور از ups استفاده کنیم هزینه به شدت بالا می رود و مقرون به صرفه نیست. اما خرید ups برای برق اضطراری ضروری است که بتواند آسانسور را به نزدیک ترین طبقه انتقال دهد. در وبسایت نوانیا مقاله تحت عنوان راهنمای خرید ups برای آسانسور منتشر شده است که خواندن آن خالی از لطف نیست و می تواند مکمل خوبی برای این محتوا باشد.

برق اضطراری آسانسور

برق اضطراری آسانسور را چگونه چک کنیم؟

برای چک کردن برق اضطراری آسانسور باید مهارت های لازم را داشته باشیم. در ابتدا باید تابلو آسانسور در مد اتومات قرار داده شود و به آن فرمان بدهیم. زمانی که آسانسور حرکت می کند و سنسورها عمل می کنند برق آسانسور را قطع می کنیم در این حالت سیستم برق اضطراری باید عمل کند و در جهتی که انرژی کمتری نیاز است حرکت کند و در نزدیکترین طبقه متوقف شود. درها باز شده و آسانسور از مدار خارج شود. اگر بدین صورت عمل نکند یعنی اینکه سیستم ما مشکل داشته و باید بررسی شود. شاید باتری ها خراب شده باشند یا اینکه مشکل دیگری وجود داشته باشد.

از دستکاری در سیستم آسانسور پرهیز کنید زیرا می تواند باعث بروز مشکلات متعددی شود و در خیلی از موارد صدمات جانی به همراه داشته باشد.

باتری آسانسور

باتری های آسانسور از نوع باتری های سیلد اسید هستند. ظرفیت مورد استفاده از باتری معمولا به طراحی ها بر می گردد. در اکثر طراحی ها از باتری های 12 ولت 7 آمپر ساعت استفاده می شود. تعدادی باتری های مورد استفاده از قبل مشخص است و اکثرا 4 یا 5 عدد باتری 12ولت مورد استفاده قرارمی گیرد. اگر از باتری هایی با ظرفیت بالاتر استفاده کنیم باتری ها نمی توانند به طور کامل شارژ شوند یا اینکه زمان زیادی طول می کشد تا شارژ شوند. در زمان خرید باتری حتما باید توجه شود که باتری مناسب آسانسور باشد. به تاریخ تولید باتری باید توجه شود. هرچه از تاریخ تولید زمان بیشتری بگذرد طول عمر باتری کاهش می یابد.

ظرفیت باتری های مورد استفاده در ups به استاندارد خود آنها بر می گردد در کاتالوگ آنها تعداد باتری هایی که می توان استفاده کرد به همراه حداکثر جریان شارژ آنها آورده شده است.

چگونه برق اضطراری آسانسور را تست کنیم؟

زمانی که با وصل شدن برق، آسانسور راه اندازی نشد چه کنیم؟

این احتمال وجود دارد هنگامی که برق وصل می شود آسانسور وارد مدارنشود. در سیستم آسانسور از فیوز و کلید هایی استفاده شده است. در زمان قطع شدن برق این احتمال وجود دارد در اثر نوسان ولتاژ، فیوزهای شیشه ای بسوزند و یا کلید ها قطع شوند. تمام این ها در قالب آلارم ها و ارور هایی مشخص می شود.

در انتها جا دارد از شما سروران عزیز تشکر کنم که این مقاله را تا انتها مطالعه کردید و همچنین به این مورد اشاره کنم که در سایت نوانیا به آدرس https://novania.ir قسمت بلاگ مقالات مفیدی در زمینه ups، باتری، استابلایزر آورده شده است. با مطالعه آنها می توانید به دید خوبی در حوزه ups دست پیدا کنید.

جمع بندی

به خوبی به اهمیت استفاده از سیستم برق اضطراری آسانسور پی بردیم. اما تست دوره ای سیستم می تواند ضریب اطمینان را بالا ببرد. چک کردن دوره ای سیستم برق اضطراری حتما باید به یک شرکت معتبر واگذار گردد. در صورتی که آسانسور مجتمع و ساختمان شما با مشکلی روبرو شود شما حتما باید کار را به یک فرد متخصص واگذار کنید.

این مقاله رپورتاژ آگهی برای سایت نوانیا است.

علی ترکاشوند

عضو تحریریه رایااستور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *