رایااستور مگ

اهمیت اتاق گیمینگ در محیط اداری

شاید تا همین یک دهه پیش اگر می‌شنیدید که در شرکتی فضایی به نام اتاق گیمینگ برای سرگرمی کارکنان وجود دارد تعجب می‌کردید؛ اما امروزه در بسیاری از شرکت‌ها به خصوص شرکت‌های نوپا و استارتاپ‌های فعال در حوزه فناوری‌های نوین چنین فضایی برای کارکنان در نظر گرفته می‌شود.

در حال حاضر اکثر شرکت‌های بزرگ و آینده‌نگر در جهان، با هدف افزایش بهره‌وری کارکنان، بخشی از دفتر کار خود را به اتاق بازی یا همان گیمینگ اختصاص داده و با مبلمان اداری مناسب برای این فضا تجهیز می‌کنند.

اگرچه ممکن است سرمایه‌گذاری بر روی این ایده مستقیما به افزایش بهره‌وری منجر نشود؛ اما بسیاری از مطالعات و سال‌ها تجربه ثابت کرده‌اند که وجود اتاق گیمینگ در یک فضای اداری واقعا تاثیر مثبتی بر بهره‌وری و همچنین برخی از جنبه‌های دیگر فعالیت شغلی کارکنان دارد.

بنابراین اگر به عنوان مدیر یک مجموعه حرفه‌ای به فکر تبدیل بخشی از دفتر کارتان به اتاق بازی هستید اما در انجام این کار تردید دارید؛ حتما این مقاله را تا انتها بخوانید. دلایلی که در ادامه این پست به عنوان اهمیت اتاق گیمینگ در محیط اداری به آنها اشاره شده است حتما می‌توانند شما را متقاعد کنند.

تیم‌سازی

اتاق بازی فضایی است که کارکنان در آن دور هم جمع شده و با هم معاشرت می‌کنند. این تعامل دو طرفه منجر به رشد فرهنگ سازمانی شما خواهد شد و باعث می‌شود حتی کارکنان واحدهای مجزا با هم آشنا شوند و استرس بودن در یک فضای غریبه را احساس نکنند. تقویت روحیه کارکنان، افزایش انرژی و مشارکت در جلسات غیر رسمی به صورت تیمی از دیگر مزایای وجود چنین فضایی در شرکت‌ها هستند که در نهایت همگی منجر به افزایش بهره‌وری خواهند شد. علاوه بر همه اینها قرار گرفتن در یک فضای مشترک، مطمئنا ارتباط بین اعضای تیم‌های مختلف را بهبود می‌دهد و این موضوع نیز می‌تواند به نوبه خود تاثیر مثبتی بر روی بهره‌وری کارکنان داشته باشد.

بهبود سلامت جسمی کارکنان

نشستن در یک محیط بسته برای مدت طولانی آن هم پشت میز و در حالی که به مانیتور خیره شده‌اید می‌تواند مشکلات جسمی زیادی را برای شما به همراه داشته باشد؛ حتی اگر تمام مبلمان اداری خریداری شده برای دفتر کارتان از نوع استاندارد و ارگونومیک باشد. به همین دلیل وجود تایم‌های استراحت کوتاه و منظم در طول ساعات کاری از اهمیت بالایی برخوردار است.

این بریک‌های کوتاه مدت به کارکنان اجازه می‌دهند که کمی فعالیت بدنی داشته باشند و ذهن‌شان حتی برای چند لحظه هم که شده از کار دور شود و مجددا انرژی بگیرند. اتاق گیمینگ قطعا بخشی از فضای کاری است که می‌تواند چنین شرایطی را برای کارکنان ایجاد کرده و به محلی تبدیل شده که آنها با صرف میان وعده‌های سبک و نوشیدنی‌های قندی در آن بتوانند تمرکز خود را مجددا به دست بیاورند. مصرف تنقلات سالم حین فعالیت در اتاق گیمینگ، نه تنها به کارکنان کمک می‌کند تا سالم بمانند؛ بلکه ممکن است برخی از آنها را ترغیب کند تا عادات غذایی خود را به طور کامل تغییر دهند.

افزایش روحیه رقابتی در بین کارکنان

افزایش روحیه رقابتی در بین کارکنان

یک نکته بسیار مهمی که در طراحی دکوراسیون اداری چنین اتاق‌هایی باید در نظر گرفته شود؛ تنوع در بازی‌هایی است که در دسترس کارکنان قرار می‌گیرند. زیرا برخی از آنها ممکن است بازی‌های تخته‌ای را ترجیح دهند و برخی به فعالیت‌های پر جنب و جوش‌تر مانند پینگ پنگ علاقه داشته باشند.

معمولا در چنین اتاق‌هایی طیف متنوعی از بازی‌های مختلف فکری و حرکتی وجود دارد تا نیاز همه کارکنان برآورده شود. البته بیشتر مدیران به دلیل تاثیر عمیق‌تر فعالیت‌های حرکتی بر روی بهره‌وری، ترجیح می‌دهند این اتاق را به بازی‌هایی مانند پینگ پنگ و بیلیارد مجهز کنند.

اما بهتر است چند بازی فکری و حتی رایانه‌ای نیز در این فضا در دسترس کارکنان قرار دهید. به طور کلی بازی کردن در بازه‌های زمانی کوتاه در خلال کار، روحیه رقابتی کارمندان را بالا خواهد برد و جو مثبتی در محیط ایجاد خواهد کرد.

دیگر دلایل اهمیت اتاق گیمینگ در محیط اداری

تعیین وقت استراحت در ساعات کاری و بازی کردن کارمندان به خصوص آنهایی که در بخش‌های اداری فعال هستند؛ می‌تواند مزایای بیشمار دیگری نیز به دنبال داشته باشد. در اولین قدم، ایجاد چنین شرایطی در محیط کار باعث می‌شود که شرکت شما در بین فعالان حوزه خودتان مطرح شده و به عنوان یک شرکت باکیفیت شناخته شود.

در درجه بعدی وقتی کارمندان در محیطی قرار می‌گیرند که احساس می‌کنند مدیرشان برای جسم و ذهن آنها ارزش قائل است؛ کمتر غیب می‌کنند و تمایل ندارند تا روز آخر مرخصی‌های سالانه خود را دریافت کنند. علاوه بر این جابه‌جایی کارمندان در شرکتی که فضای بهتری نسبت به رقبا برای آنها فراهم می‌کند بسیار کمتر است؛ زیرا امتیازات اداری مختلفی که شما به عنوان مدیر مجموعه به کارکنان خود می‌دهید؛ باعث برتری برند شما و افزایش وفاداری کارمندان‌تان خواهد شد.

افزایش روحیه رقابتی در بین کارکنان

مواردی که تا کنون مطرح شد؛ مزایایی کمی این اقدام هوشمندانه هستند؛ اما در کنار این مزایا، مواردی نیز وجود دارد که قابل اندازه‌گیری نیستند و بعضا از اهمیت بالایی نیز برخوردارند.

به عنوان مثال افرادی که فرصتی برای استراحت در محل کار دارند کمتر دچار استرس می‌شوند. همانطور که می‌دانید استرس یکی از دلایل رایج کاهش قدرت ذهنی، عدم تعادل عاطفی و ایجاد مشکلات جسمی در میان کارکنان است.

یکی دیگر از فواید این کار که به راحتی قابل اندازه‌گیری است؛ کاهش هزینه‌های درمانی کارمندان است. آنها با داشتن ذهن و بدن سالم، کمتر غیبت می‌کنند و به این ترتیب هزینه دستمزدهایی که شرکت در روزهای مرخصی باید به کارکنان بپردازد کاهش می‌یابد.

بازی کردن در بخشی از ساعات کاری علی‌رغم اینکه باعث می‌شود کارکنان افراد شادتر و آرام‌تری باشند؛ ناامیدی و اضطراب را نیز از آنها دور می‌کند. زیرا این فرصت به افراد داخل سازمان کمک می‌کند تا انرژی‌های منفی را به شیوه‌ای خلاقانه از خود دور کنند.

ممکن است حتی نتوانید تصور کنید که وجود یک اتاق بازی می‌تواند چقدر بر روی رفاه کارکنان و بهره‌وری سازمان تاثیر مثبت داشته باشد؛ اما ما به شما اطمینان می‌دهیم که این اقدام واقعا موثر است. بسیاری از شرکت‌های موفق با بررسی نتایج تحقیقاتی که در این زمینه شده است؛ به اهمیت اتاق گیمینگ در محیط اداری پی برده‌اند و با این ترفند توانسته‌اند بهره‌وری سازمان خود را تا حدود زیادی ارتقا دهند.

نیازی به گفتن نیست که با ارزش‌ترین دارایی شرکت شما کارمندانتان هستند و کمک به آنها از نظر روحی و جسمی، همیشه باید در اولویت شما باشد. تبدیل یکی از اتاق‌های دفتر کارتان به اتاق بازی، یکی از بهترین ایده‌ها برای رسیدن به اهداف سازمانی شماست؛ اما به شرطی که بازی‌هایی را در این فضا در دسترس کارمندان خود قرار دهید که واقعا به آنها علاقه دارند.

محمد ترکاشوند

نویسنده و سردبیر رایااستور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *