اهمیت استفاده و سئو تصاویر در دوره آموزش سئو
فرض ما این است که پذیرفتهایم عکس به درک بهتر مطلب کمک میکند. اگر بگوییم استفاده از عکس به صد علت مفید است؛ نَوَد علتِ اول، همین یک نکته است که مطلب شما بهتر درک خواهد شد.
آنچه در ادامه به عنوان کارکردهای عکس در محتوا میخوانید، مواردِ نود و یک به بعد محسوب میشوند:
مزایای استفاده از تصاویر در محتوا
در دوره آموزش سئو این مطالب بصورت جامع و به همراه مثال بازگو می شود. عکس در اینجا، میتواند یک مزیت محسوب شود.
کمک به Skim کردن بهتر متن
بسیاری از خوانندگان، پیش از اینکه تصمیم بگیرند یک صفحه را بخوانند یا نه، یک بار به طور سریع آن را نگاه میکنند.
به این کار Skimming گفته میشود (نگاه سَرسَری).
وجود عکس میتواند به شما کمک کند تا مخاطب را به سمت مطلب خود جذب کرده و او را به ادامهی مطالعه تشویق کنید.
به خاطر داشته باشید که بسیاری از جستجوگران روی دسکتاپ، نتایج جستجوی گوگل را در چند Tab باز میکنند و پس از مرور سطحی، تعدادی را میبندند و بقیه را میخوانند.
افزایش متوسط زمان حضور در سایت
در نگاه اول به نظر میرسد که عکس، کمک میکند خوانندگان متن را سریعتر بخوانند و بروند.
اما بسیاری از آزمایشها نشان میدهد که عکس، شانس خوانده شدن متن را نیز افزایش میدهد.
ضمن اینکه درصد کسانی که بلافاصله پس از بازکردن صفحه، آن را میبندند کاهش پیدا میکند (این خود باعث بهبود نرخ بانس میشود).
ما هم در متمم در تستهای A/B متعدد به این نتیجه رسیدهایم که متن عکسدار در مقایسه با همان متن بدون عکس، نرخ بانس را کاهش داده و متوسط مدت زمان خواندن را افزایش میدهد. استفاده از عکس میتواند در بهبود سئو سایت شما و حضور در صفحه اول گوگل کمک کند.
حضور در بخش جستجوی تصاویر
به خاطر داشته باشید که بخشی از ترافیکی که به سایت شما هدایت میشوند، حاصل جستجوی تصاویر هستند.
البته این نوع بازدیدکنندگان، ممکن است جزو بهترین بازدیدکنندگان شما نباشند و حتی صرفاً یک عکس خوب برای مطلب خودشان جستجو کنند.
اما اولاً این توصیف دربارهی همه مصداق ندارد، ثانیاً در حد سیاهیلشکر، میتوانند شاخصهای بیرونی سایت شما (مثل الکسا) را بهبود دهند.
ضمن اینکه اطمینان گوگل و سایر موتورهای جستجو هم به متن شما افزایش پیدا میکند.
اگر کسی در جستجوی کلمهی تفکر سیستمی عکسی از سایت شما را ببیند و روی آن کلیک کند، این شانس وجود دارد که گوگل، متن شما را هم به تفکر سیستمی کَمی مرتبطتر ارزیابی کند.
هدف از طراحی سایت فروشگاهی سئو شده چیست؟
طراحی سایت فروشگاهی وردپرسی معمولی به راحتی امکان پذیر است اما این قالب ها و سایت های وردپرسی به دلیل سورس کثیف و سنگین شان استاندارد نیستند. هم سرعت پایینی دارند و هم از لحاظ فنی طبق قوانین گوگل طراحی نشده اند زیرا فقط یک طراح سایت سئو کار می تواند از این قوانین مطلع باشد. نکات ریزی در طراحی سایت های بهینه وجود دارد که کمتر کسی از آن با خبر است.
به جرات می توان گفت که وبین سئو تنها شرکتی است که همه طراحان آن سئو کار هستند و همه قوانین سئو را به طور کامل در طراحی های خود لحاظ می کنند. طراحی سایت های فروشگاه آنلاین یکی از مهمترین سایت هایی است که نیاز اصلی آن سئو است که منجر به فروش هدفمند و متمرکز شود. از این رو سورس بهینه در فروشگاه های اینترنتی بسیار پر اهمیت است. با طراحی سایت فروشگاه اینترنتی بهینه می توان زمان پروسه سئو را به نصف کاهش داد. زیرا گوگل سایت را فقط از منظر سورس بررسی می کند. شرکت های زیادی در حوزه طراحی سایت فروشگاهی و سایر کسب وکارها مانند (طراحی سایت آموزشی، طراحی سایت شرکتی، طراحی سایت خبری و بسیاری حوزه های دیگر) شرکت هایی مانند newseo, webinseo, websima, novin که می توانید به آن ها مراجعه نمایید.
چند نکته برای استفاده از عکس با هدف بهبود سئو
اجازه بدهید در اینجا چند مورد ابتدایی را با هم مرور کنیم.
اسم فایل
سعی کنید از کلمههای مرتبط با متن (یا با کلمهی کلیدی اصلی) در نام فایل استفاده کنید.
گوگل در تحلیل معناشناختی صفحه، همواره به ترجمهی کلمهها توجه دارد. به همین علت، این استراتژی حتی برای ما که متنهایمان فارسی و نام فایل عکسهایمان معمولاً انگلیسی است کاملاً مفید است.
مثلاً اگر مطلبی دربارهی استراتژی محتوا نوشتهاید، سعی کنید اصطلاح content-strategy در نام فایل باشد. اگر حوصله داشته باشید از اسم طولانیتر هم استفاده کنید، ضرر نخواهید کرد (اگر چه شاید سود خاصی هم نکنید).
ما هم مثلاً در نام فایل عکسهای همین مطلب، از کلمههایی مثل seo و improve استفاده کردهایم.
متن جایگزین
در کد HTML، یک برچسب به نام alt وجود دارد که برای هر عکس میتوانید آن را تعریف کنید. اگر هم از وردپرس یا سایر پلتفرمها استفاده میکنید، گزینهای با عنوان متن جایگزین یا عنوانهای مشابه، در اختیار شما قرار میگیرد که میتوانید در آن متنی مرتبط با عکس بنویسید.
alt در گذشتههای دور به وجود آمد که سرعت اینترنت کم بود و هنوز بسیاری از مانیتورها هم از توانایی نشان دادن عکس برخوردار نبودند.
وقتی مانیتور نمیتوانست عکس را نمایش دهد و شما جزو آن گروه خوشبختی نبودید که مانیتور رنگی و سیستم عامل گرافیکی دارند، مرورگر به جای عکس، برای شما متن را نمایش میداد و میگفت که: چنین عکسی قرار بوده اینجا باشد و الان نیست.
یا اگر سرعت اینترنت کُند بود، به جای عکس، متن نشان داده میشد تا شما سرگرم خواندن آن شوید تا عکس برسد.
امروز کمتر پیش میآید که شما alt text را ببینید و اصلاً متوجه شوید که چنین چیزی وجود دارد.
اما موتورهای جستجو، این متنها را خیلی دوست دارند و با وجودی که خودشان هم، تا حدی میتوانند تصاویر را تشخیص دهند، هنوز سهم مهمی از فرایند تشخیص محتوای عکس را به بررسی همین توضیحات شما، اختصاص میدهند.
بنابراین، عادت کنید که توضیحات درست و مرتبط بنویسید و از عبارت کلیدی مد نظرتان هم استفاده کنید.
تذکر: لطفاً دقت داشته باشید که در این کار افراط نکنید.
افراط یعنی اینکه مثلاً مطلبی دربارهی تاریخ ایران نوشتهاید و این کلمه برایتان مهم است، ده عکس در متن بگذارید و alt همهی آنها را هم تاریخ ایران تعریف کنید.
گوگل میفهمد که شما در حال التماس برای به دست آوردن این کلمهی کلیدی هستید و احتمال دارد شما را تنبیه (Penalize) کند.
از عبارتهای مختلف استفاده کنید. مثلاً:
تاریخ ایران در قرن پنجم
تصویری منعکس کنندهی تاریخ ایران در یک دهه قبل
تاریخ ایران به روایت تصویر
… پیشنهاد میکنیم در همینجا هم alt را جوری بنویسید که خودتان واقعاً فکر میکنید معقول و منطقی و آبرومند است.
سلب مسئولیت: تحریریهی رایااستور در تهیه این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.