هوش مصنوعی

مایکروسافت 16 میلیون دلار در هوش‌مصنوعی Mistral سرمایه‌گذاری می‌کند

براساس گزارش منتشرشده، مایکروسافت در هوش‌مصنوعی میسترال که رقیب OpenAI محسوب می‌شود، 15 میلیون یورو سرمایه‌گذاری کرده است.

در تازه‌ترین اتفاق، گفته می‌شود که مایکروسافت بصورت رسمی با Mistral AI که یک استارت‌آپ هوش‌مصنوعی و رقیب OpenAI است، وارد مشارکت شده است. این غول‌فناوری روی هوش‌مصنوعی Mistral، حدود 16 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است.

Mistral AI مدل جدید زبان بزرگ خود به‌نام Mistral Large را برای رقابت با GPT OpenAI را در کنار مشارکت در توزیع مایکروسافت، رسماً راه‌اندازی کرده است. به‌گزارش mspoweruser این سرمایه‌گذاری به‌نفع مشتریان Azure خواهد بود، چراکه مدل زبان بزرگ این استارت‌آپ بدون هیچ هزینه‌اضافی در دسترس آن‌ها قرار خواهد گرفت.

بنابراین مشتریان Azure علاوه‌بر مدل‌های OpenAI و مدل‌های Llama متا، می‌توانند به ابزار Mistral AI نیز دسترسی داشته باشند. ازطرفی، Mistral AI نیز می‌تواند مشتریان بیشتری را از طریق Azure جذب کند که این شراکت را به‌نفع هردو شرکت می‌کند.

مایکروسافت این سرمایه‌گذاری را تاکنون مخفی نگه داشته بود، چراکه نمی‌خواست تحت نظارت اتحادیه اروپا و قانون‌گذاران بریتانیا قرار بگیرد، اما نتواست. یکی از سخنگویان EC گفت: قرارداد سرمایه‌گذاری بین مایکروسافت و هوش‌مصنوعی Mistral را تجزیه‌وتحیل خواهد کرد، همانگونه که سرمایه‌گذاری این شرکت با OpenAI را تحت نظارت قرار داده است. EC درحال‌حاضر درحال بررسی دقیق اتصالات هوش‌مصنوعی شرکت‌های فناوری بزرگ است.

این مدل برخلاف مدل‌های قبلی هوش‌مصنوعی، منبع باز نیست؛ پس اگر یک توسعه‌دهنده هستید و می‌خواهید به Mistral AI دسترسی داشته باشید، باید از طریق API خودش اقدام کنید.

محمد ترکاشوند

نویسنده و سردبیر رایااستور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *