رایااستور مگ

پردرآمدترین یوتیوبرهای ایرانی در سال 2023 چه کسانی بودند؟

در ادامه به‌شما پردرآمدترین یوتیوبرهای ایرانی در سال 2023 را معرفی خواهیم کرد.

یوتیوب یکی از معجزه‌های دنیای دیجیتال است که به ما این امکان را می‌دهد با داشتن تجهیزات اولیه مثل گوشی و اینترنت پرسرعت خودمان را به جهان نشان دهیم و با علاقه‌ها و استعدادهایمان، به کسب درامد از یوتیوب بپردازیم. ایران نیز از جمله کشورهاییست که دارای یوتیوبرهای پرطرفدار و پردرآمدی مثل فرشاد سایلنت، آریا کئوکسر و میاپلیز است. با وجود مشکلات و محدودیت‌هایی که برای دسترسی به یوتیوب در ایران وجود دارد، بسیاری از ایرانیان با استفاده از راه‌های خلاقانه‌ای، موفق به ساخت ویدئوهایی شده‌اند که مخاطبان زیادی را در داخل و خارج از کشور جذب کرده‌اند و به درآمدهای باورنکردنی رسیده‌اند. در ادامه این مطلب، پردرآمدترین یوتیوبرهای ایرانی در سال ۲۰۲۳ را معرفی می‌کنیم و داستان موفقیت آن‌ها را برای شما بازگو خواهیم کرد؛ پس اگر شما هم مشتاق به خواندن داستان این افراد هستید، همراه ما باشید.

معرفی یوتیوب و یوتیوبرهای ایرانی

همان‌طور که گفتیم یوتیوب یک رسانه اجتماعی است که کاربران می‌توانند ویدئوهای خود را در آن به اشتراک بگذارند و همچنین ویدئوهای دیگران را تماشا کنند. این پلتفرم بیش از ۲ میلیارد کاربر فعال ماهانه دارد و یکی از پربازدیدترین وب‌سایت‌های اینترنتی است.

یوتیوبرهای ایرانی نیز در زمینه‌های مختلفی مانند آموزش، بازی، خبر، سرگرمی، ورزش، آشپزی و غیره فعالیت می‌کنند و توانسته‌اند درآمدهای قابل‌توجهی را بدست­آورند و درآمد خود را از طریق پی پال نقد کنند. قطعاً یوتیوبرهای موفق ایرانی، الگوی بی‌نظیری برای شروع تولید و انتشار محتواهای ویدئویی در این پلتفرم هستند. به همین دلیل است که ما قصد داریم در ادامه پردرآمدترین یوتیوبر ایران در سال ۲۰۲۳ را بر اساس تعداد سابسکرایبر و درآمد، به شما معرفی کنیم. 

یک یوتیوبر چه زمانی به درامد می‌رسد؟

یوتیوبرها زمانی می‌توانند از یوتیوب درآمدزایی کنند که عضو برنامه YouTube Partner شوند. برای عضویت در این برنامه باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • از قوانین و دستورالعمل‌های یوتیوب پیروی کنند.
  • طی ۹۰ روز اخیر حداقل ۳ ویدئوی عمومی (Public) منتشر کرده باشند.
  • حداقل ۵۰۰ سابسکرایبر داشته باشند.
  • واچ تایم ویدئوها طی یک سال اخیر از ۳۰۰۰ ساعت عبور کرده باشد یا در ۹۰ روز اخیر، ۳ میلیون بازدید از ویدئوهای کوتاه (YouTube Shorts) بدست­آورده باشید.

زمانی که این شرایط برآورده شد، یوتیوبرها می‌توانند یک حساب AdSense بسازند و از طریق نمایش تبلیغات در ویدئوهای خود، کسب درآمد از یوتیوب را شروع کنند.

درامد یک یوتیوبر از یوتیوب چقدر است؟

درامد یک یوتیوبر از یوتیوب بستگی به عوامل مختلفی از جمله تعداد بازدیدها، نوع تبلیغات، موضوع ویدیوها، مخاطبان و محل زندگی آن‌ها دارد. به طور متوسط، یک یوتیوبر می‌تواند ۱۸ دلار به‌ازای هر هزار بازدید از تبلیغات دریافت کند. این بدان معناست که برای هر میلیون بازدید، حدود ۱۸۰۰۰ دلار درآمد دارد. البته این رقم قطعاً برای یوتیوبرهای مختلف بسیار متفاوت است. برای برخی شاید از این مقدار بیشتر باشد و برای برخی دیگر کمتر!

درامد یوتیوبرهای ایرانی به چه چیزهایی بستگی دارد؟

همان‌طور که قبلاً گفتیم درآمد یوتیوبر به میزان سابسکرایب‌های کانال بستگی ندارد؛ بلکه به میزان‌نمایش ویدئوها بر حسب ساعت و اینکه بازدیدکننده‌های کانال از کدام کشور هستند وابسته است. درآمد یوتیوبرهای ایرانی به چند عامل مختلف بستگی دارد؛ از جمله:

  • تعداد بازدیدها و سابسکرایبرهای کانال یوتیوب.
  • میزان تبلیغات و پیشنهادهای تجاری که در ویدئوها قرار می‌دهند.
  • نوع و محتوای ویدئوهایی که تولید می‌کنند.
  • میزان خلاقیتی که در ویدئوهای خود دارند.
  • میزان رقابت و تقاضا برای موضوعی که در ویدئوهای خود پوشش می‌دهند.

به‌طورکلی، می‌توان گفت که یوتیوب به ایرانی‌ها برای هر هزار بازدید ویدیو، حدود ۱.۵ دلار پرداخت می‌کند. البته این مقدار ممکن است بسته به نوع و کیفیت ویدیوها و محدودیت‌های احتمالی تحریم‌ها تغییر کند؛ همچنین بهتر است بدانید، چون کاربران ایرانی یوتیوب، این سایت را با فیلترشکن باز می‌کنند بنابراین درآمد یوتیوبرهای ایرانی در بیشترین حالت خود خواهد بود.

پرطرفدارترین موضوعات یوتیوب ایران چیست؟

پرطرفدارترین موضوعات یوتیوب ایران را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد. بر اساس بررسی‌های ما، برخی از پرطرفدارترین موضوعات یوتیوبی عبارت‌اند از:

  • طنز و سرگرمی: این دسته شامل ویدئوهایی است که باهدف خنده‌دار بودن و سرگرم‌کردن مخاطبان ساخته می‌شود و آنها را به چالش‌های مختلفی دعوت می‌کند.
  • آموزش: این سبک شامل ویدئوهایی است که باهدف آموزش مهارت، دانش، ترفند و… به مخاطبان ساخته می‌شود و در موضوعات مختلفی از جمله زبان خارجی، نرم‌افزار، مهارت‌های زندگی، آشپزی، آرایش و… فعالیت دارند.
  • بازی‌های رایانه‌ای: این موضوع شامل ویدئوهایی می‌شود که به بازی‌های مختلف رایانه‌ای، نقد و بررسی، گیم‌پلی، تریلر، آموزش و غیره مربوط است.
  • سفر: این سبک شامل ویدئوهایی است که با نشان‌دادن مکان‌های گردشگری، فرهنگ‌ها و آداب‌ورسوم مختلف، مخاطبان را مجذوب می‌کند.
پرطرفدارترین موضوعات یوتیوب ایران چیست؟

پردرآمدترین یوتیوبرهای ایرانی در سال ۲۰۲۳

پردرآمدترین یوتیوبرهای ایرانی را می‌توان بر اساس تعداد سابسکرایبرها، بازدیدها، تبلیغات و سایر روش‌های کسب درآمد از یوتیوب مشخص کرد. البته این معیارها ممکن است در زمان‌های مختلف تغییر کنند و بستگی به فعالیت و محتوای یوتیوبرها دارند. براین‌اساس لیست، پردرآمدترین یوتیوبرهای ایرانی در سال ۲۰۲۳ به شرح زیر است:

  • پوریا پوتک (PUTAK)

پوریا پوتک یوتیوبر یکی از محبوب‌ترین یوتیوبرهای ایرانی است که بیشتر در زمینه رپ و موسیقی فعالیت می‌کند. او کانال خود را در سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی کرد و تاکنون ۸۸۴ هزار مشترک دارد و بیش از ۳۰۰ میلیون بازدید کسب کرده است.

به گفته خودش، او از یوتیوب درآمد زیادی ندارد و بیشتر از فروش آلبوم‌ها و کنسرت‌های خود درآمد کسب می‌کند. اما بر اساس برخی منابع، میزان درآمد ماهانه او از یوتیوب حدود ۳۷ هزار دلار است. البته این عدد ممکن است دقیق نباشد و به عوامل مختلفی مانند تعداد بازدیدها، میزان تبلیغات و سیاست‌های یوتیوب بستگی داشته باشد.

  • فرشاد سایلنت (Farshad Silent)

فرشاد سایلنت یکی دیگر از پردرآمدترین یوتیوبرهای ایرانی است که ویدئوهای طنز و چالشی منتشر می‌کند. او بیش از ۷۱۶ هزار سابسکرایبر در یوتیوب دارد و محبوبیت زیادی در بین جوانان ایرانی پیدا کرده است. طبق برخی منابع درآمد ماهیانه فرشاد سایلنت از یوتیوب حدود ۳۰+ هزار دلار می‌باشد که البته این مقدار ممکن است باتوجه‌به تعداد بازدیدها، تبلیغات و سیاست‌های یوتیوب متفاوت باشد.

  • آریا کئوکسر (ARIA KEOXER)

آریا کئوکسر یک یوتیوبر و استریمر موفق ایرانی است که در حوزه‌های ری‌اکشن، فان، گیم و تکنولوژی ویدئوهای جذابی تولید می‌کند. به گفته خودش، او چنل یوتیوب خود را با کمترین امکانات شروع کرد و حتی کامپیوتر برای ادیت ویدئوها نداشت. اما با تلاش و پشتکار، توانسته به یکی از پرطرفدارترین و پردرآمدترین یوتیوبرهای ایرانی تبدیل شود. آریا در حال حاضر ۵۵۹ هزار سابسکرایبر دارد که به طور تقریبی، درآمد ماهانه او از یوتیوب چیزی حدود ۲۰ هزار دلار می‌باشد.

  • سوگنگ (SoGang)

علیرضا عزازیل یا سوگنگ یک یوتیوبر معروف و پرطرفدار ایرانی است که در زمینه‌های مختلفی مانند بازی، فیلم، موسیقی و روان‌شناسی ویدئوهای جذاب و خلاقانه تولید می‌کند. او در حال حاضر بیش از ۵۵۹ هزار سابسکرایبر و ۱۵ میلیون بازدید در کانال یوتیوب خود دارد. درآمد ماهیانه سوگنگ از فعالیت در یوتیوب حدوداً ۲۰ هزار دلار است که باتوجه‌به بازدید ویدئو ها و تعداد سابسکرایب درآمد خوبی به‌حساب می‌آید.

  • میاپلیز (Mia Plays)

میاپلیز یا کیمیا روانگر اولین دختری بود که در حوزه گیمینگ شروع به فعالیت کرد. او در سال ۱۳۹۶ فعالیت خود در یوتیوب با انتشار ویدئوهای گیمینگ آغاز کرده و در حال حاضر یک‌سری ویدئو از صحنه‌هایی از زندگی شخصی خود با نامزدش کوروش را به اشتراک می‌گذارد که باعث افزایش سابسکرایبرهای او به ۵۴۴ هزار شده است. بر اساس برخی منابع معتبر، میزان درآمد ماهانه او از یوتیوب حدود ۳۰ هزار دلار است.

  • کومان (Kouman)

کومان، کانال مشترک دو یوتیوبر معروف (ایمان دست‌پاک و کوروش زراندوز نامزد میاپلیز) است. این کانال پرطرفدار، با آپلود ویدئوهای خاص، امتحان‌کردن چیزهای مختلف و ری‌اکشن‌های جذاب، جزو پرطرفدارترین کانال‌های یوتیوبرهای ایرانی است. کومان فعالیت خود را کمتر از دو سال است آغاز کرده و اکنون ۳۴۹ هزار سابسکرایبر دارد. میزان درآمد این کانال از یوتیوب چیزی حدود ۲۷ هزار دلار در ماه است.

  • پویان nr(Pouyan NR)

پویان nr یا پویان نوروزی یکی از محبوب‌ترین یوتیوبرهای ایرانی است که در زمینه‌های مختلفی مثل طنز، بازی، چالش و موسیقی فعالیت می‌کند. او بیش از ۳۳۰ هزار سابسکرایبر در کانال یوتیوب خود دارد و هر ویدئوی او میانگین ۱۰۰ هزار بازدید می‌گیرد.

درآمد دقیق پویان nr از یوتیوب مشخص نیست، اما می‌توان گفت که او حدوداً بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار برای هر ۱۰۰۰ بازدید از تبلیغات دریافت می‌کند. البته این مقدار ممکن است بر اساس موضوع ویدئو، محدودیت‌های جغرافیایی، نوع تبلیغات و سایر عوامل متفاوت باشد. به‌علاوه، پویان nr ممکن است از راه‌های دیگری هم مثل حمایت مالی مخاطبان، فروش محصولات و خدمات و همکاری با برندها درآمد کسب کند.

پردرآمدترین یوتیوبرهای ایرانی در سال ۲۰۲۳
  • سرنا امینی (Serna Amini)

سرنا امینی یکی دیگر از یوتیوبرهای محبوب و پر درآمد ایرانی است که با انتشار ویدئوهای جذاب و طنز مخاطبان زیادی را جذب کرده است. وی فعالیت خود را در سال ۱۳۹۹ در اینستاگرام آغاز کرد و با خلاقیت و تنوع موضوعات ویدئوهایش به‌سرعت محبوبیت یافت. به طور تقریبی، میزان درآمد سرنا امینی از یوتیوب حدود ۱۶ هزار دلار در ماه است. این عدد بر اساس میزان بازدید ماهانه و سابسکرایبر کانال وی در یوتیوب محاسبه شده است.

  • موبونیوز (MoboNews)

موبونیوز یک کانال یوتیوب است که در زمینه بررسی گوشی‌های موبایل و تکنولوژی فعالیت می‌کند. صاحب این کانال مهدی شجاری می‌باشد که یکی از موفق‌ترین یوتیوبرهای ایرانی است. او بیش از ۲۵۵ هزار دنبال‌کننده در یوتیوب دارد و برنده جایزه یوتیوب برای بهترین کانال تکنولوژی در سال ۲۰۲۱ شده است. کانال موبونیوز می‌تواند از آخرین ویدئوی منتشرشده‌اش در سه روز، چیزی حدود ۲۹ دلار درآمد داشته باشد.

  • مدگل (MadGal)

مدگل یا آتوسا، یک یوتیوبر ایرانی است که با انتشار ویدئوهای ترسناک و معمایی مخاطبان زیادی را جذب کرده است. وی فعالیت خود را در سال ۱۳۹۹ در یوتیوب آغاز کرد و تاکنون بیش از ۵۱۴ هزار سابسکرایبر دارد. به طور تقریبی، میزان درآمد مدگل از یوتیوب حدود ۹ هزار دلار در ماه است.

بیشترین درآمد از یوتیوب در ایران برای کیست؟

به نظر می‌رسد که بیشترین درآمد از یوتیوب در ایران برای کانال پوتک است که توسط پوریا پوتک اداره می‌شود. این کانال در حوزه فان، کلیپ طنز و موزیک رپ فعالیت می‌کند و بر اساس گزارشی‌هایی که منتشر شده میزان درآمد ماهانه این کانال حدود ۳۷+ هزار دلار است. این کانال بیش از ۲۲ میلیون بازدید و ۸۸۴ هزار مشترک دارد.

یوتیوبرهای ایرانی درآمد خود را چگونه نقد می‌کنند؟

نقدکردن درآمد یوتیوب چالشی است که یوتیوبرها در ایران با آن مواجه هستند. درآمد دلاری، وسوسه‌کننده است؛ ولی در ایران برای نقدکردن درآمد خود باید چه کاری انجام دهیم؟ یوتیوبرهای ایرانی برای نقدکردن درآمد خود از یوتیوب معمولاً از دو روش استفاده می‌کنند:

  • روش مستقیم

این روش برای کسانی است که به حساب‌های بانکی خارجی دسترسی دارند. در این روش، یوتیوبرها باید در برنامه پارتنر یوتیوب عضو شوند و حساب گوگل ادسنس خود را به یوتیوب متصل کنند. سپس یوتیوب درآمد آن‌ها را به‌صورت دلاری به‌حساب گوگل ادسنس واریز می‌کند و آن‌ها می‌توانند با استفاده از کارت‌های بانکی خارجی یا خدمات ارزی، آن را به ریال تبدیل کنند.

  • روش غیرمستقیم

تحریم‌ها و محدودیت‌های یوتیوب برای کاربران ایرانی باعث شده که نتوانند مستقیماً درآمد خود را از طریق گوگل ادسنس برداشت کنند؛ چراکه اصلاً قادر به ساخت حساب ادسنس نیستند! البته جای هیچ نگرانی نیست، برای این چالش راه‌حل داریم. کافی است به کمک خدمات شرکت‌های واسط داخلی مانند افراک یک حساب Google AdSense ایجاد کنید. افراک، دپارتمان انحصاری یوتیوب در ایرانیکارت است که تمامی خدمات نقدکردن درآمد کانال شما را با پشتیبانی ۲۴ ساعته انجام می‌دهد. مجموعه افراک آخر هر ماه میلادی درآمد کانال یوتیوب شما پس از کسر ۱۸٪ کارمزد به‌حساب شما در ایران واریز می‌کند.

محمد ترکاشوند

نویسنده و سردبیر رایااستور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *