هوش مصنوعی

اپل به سراغ شریک هوش‌مصنوعی در چین می‌گردد

اپل می‌خواهد از یک شرکت چینی برای ویژگی‌های هوش‌مصنوعی تلفن‌های آیفون خود در چین کمک بگیرد.

اپل با عرضه iOS 18، هوش‌مصنوعی چت‌جی‌پی‌تی را در تلفن‌های آیفون خود ادغام کرده است، اما قابلیت‌های هوش‌مصنوعی برای بازار چین در دسترس نخواهد بود و این می‌تواند یک ضربه بزرگ به اپل وارد کند.

از آنجاییکه چین یکی از بزرگترین بازارها برای شرکت‌های تولید کننده تلفن‌همراه محسوب می‌شود، تمامی کمپانی‌ها به دنبال این هستند که بتوانند سهمی از این بازار را بدست آورند. اپل هم نمی‌خواهد از این قافله جا بماند اما شرایط برای او فعلاً مساعد نیست.

دولت چین از شرکت‌ها می‌خواهد که قبل از راه‌اندازی ربات‌های چت با مدل‌های زبان بزرگ، ابتدا تأییدیه دولت را دریافت کنند. اما نکته اینجاست که تا امروز هیچ شرکت خارجی نتوانسته تأییدیه دولت چین را کسب کند. اپل هم بعد از اینکه متوجه شد که احتمالاً نمی‌تواند اجازه فعالیت را از رگولاتوری چین دریافت کند، اقدام به مذاکره با شرکت‌های هوش‌مصنوعی در چین از قبیل بایدو، گروه علی‌بابا و استارت‌آپ پکن Baichuan AI نمود.

مذاکراتی بین اپل و شرکت‌های چینی صورت گرفته اما گفته شده که تاکنون موافقتی حاصل نشده و اپل هنوز موفق نشده که شرکتی را برای ارائه ویژگی‌های هوش‌مصنوعی پیدا کند.

چرا هوش‌مصنوعی برای اپل مهم است؟

داشتن ویژگی‌های هوش‌مصنوعی در بازار چین از این جهت برای اپل اهمیت دارد که رقبای چینی آن مانند شیائومی، هواوی، آنر و ویوو همگی به هوش‌مصنوعی مجهز شده‌اند و اپل از آن‌ها جا مانده است. مطمئناً هوش‌مصنوعی می‌تواند یک برگ برنده برای اپل باشد؛ البته اگر بتواند نسخه چینی Apple Intelligence را تا ماه سپتامبر آماده کند.

نکته‌ای که وجود دارد این است که اگر حتی اپل بتواند Apple Intelligence چینی را راه‌اندازی کند، بازهم نمی‌تواند آن را تا پیش‌از سال 2025 با زبانی غیر از انگلیسی عرضه کند.

بعد از اینکه سیستم‌عامل‌های iPadOS 18، iOS 18 و macOS Sequoia در پاییز امسال عرضه شوند، بازهم ویژگی‌های هوش‌مصنوعی برای همه مشتریان در دسترس نخواهند بود. اپل روز گذشته اعلام کرده که این ویژگی‌ها را برای کشورهای اتحادیه اروپا عرضه نمی‌کند و اگر نتواند یک شرکت چینی را برای توسعه Apple Intelligence پیدا کند، بازار چین را هم از دست خواهد داد.

منبع
macrumors

محمد ترکاشوند

نویسنده و سردبیر رایااستور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید