هوش مصنوعی

دستیار چندوجهی OpenAI رعشه بر اندام گوگل انداخت

دستیار چندوجهی که OpenAI قرار است معرفی کند، یک تهدید بزرگ برای جمینی و دستیار گوگل خواهد بود.

در چند هفته گذشته، شایعاتی منتشرشد مبنی‌بر اینکه OpenAI می‌خواهد به‌زودی یک موتور جستجو مبتنی‌بر هوش‌مصنوعی معرفی کند. اما بعداً این ادعا رد شد و OpenAI گفت که قصد ندارد یک موتور جستجو راه‌اندازی کند.

حالا طبق گزارش اندرویداتوریتی، شایعات جدیدی منتشرشده‌اند که مدعی هستند OpenAI به‌زودی یک دستیار دیجیتالی چندوجهی معرفی می‌کند که می‌تواند به‌جستجو بپردازد اما موتور جستجو نیست.

گفته می‌شود این دستیار چندوجهی می‌تواند چندین فرم ورودی را مدیریت کند؛ یعنی علاوه‌بر متن می‌تواند تصویر، صدا و حتی دوربین راهم مدیریت کند. طبق این ادعا، دستیار دیجیتالی OpenAI می‌تواند اطلاعات دنیای واقعی را پردازش کند و سپس با اطلاعات بیشتری درباره آنچه میبیند با شما صحبت می‌کند. این یعنی شما می‌توانید دوربین را به‌سمت علامتی ناشناس از زبانی دیگر بگیرید و از چت‌جی‌پی‌تی بخواهید تا علامت را برای شما شناسایی و ترجمه کند و هوش‌مصنوعی هم پاسخ شما را بدهد.

این ویژگی‌ها، دقیقاً همان ویژگی‌هایی هستند که گوگل لنز، دستیار گوگل و اخیراً جمینی ارائه می‌دهند. چیزی که می‌تواند باعث نگرانی گوگل شود، این است که چت‌جی‌پی‌تی خیلی سریع در بین کاربران شناخته‌شد و حالا قصد دارد پا در کفش گوگل کند. بااین‌ویژگی جدید، چت‌جی‌پی‌تی قادر خواهد بود تمام کارهای گفته‌شده را انجام دهد، اما نه از طریق یک رابط.

گفته می‌شود OpenAI امروز یک مدل ارتقاءیافته ChatGPT معرفی می‌کند، اما ChatGPT 5 نیست. این مدل جدید می‌تواند پاسخ‌هایی سریع‌تر و دقیق‌تر را با ورودی تصویری و پاسخ‌های شنیداری ارائه دهد. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، مدل جدید چت‌جی‌پی‌تی یک رقیب مستقیم برای جمینی و حتی دستیار گوگل و سیری اپل خواهد بود.

OpenAI قرار است امروز ساعت 10 صبح به‌وقت محلی این رویداد را برگزار کند و از جدیدترین مدل ChatGPT رونمایی کند. گوگل هم فردا رویداد Google I/O خود را برگزار می‌کند و انتظار می‌رود که تعدادی از ویژگی‌های هوش‌مصنوعی جدید را معرفی کند.

نظرشما درباره اقدام OpenAI چیست؟ آیا گوگل باید از این حرکت بترسد یا تأثیری روی اکوسیستم گوگل نخواهد گذاشت؟ لطفاً نظرات خودتان را درباره این موضوع باما در میان بگذارید.

محمد ترکاشوند

نویسنده و سردبیر رایااستور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید