شکست آیفون ایر اپل صنعت موبایل را عقب راند
فروش ضعیف آیفون ایر اپل باعث توقف پروژههای گوشیهای فوقباریک در چین و لغو مدلهای مشابه توسط سامسونگ شد.

- گزارشها نشان دادند آیفون ایر اپل با شکست جدی در بازار روبهرو شده است. این گوشی با ضخامت ۵.۶ میلیمتر، باتری کوچکتر و تنها یک دوربین پشتی عرضه شد و با قیمت ۹۹۹ دلار نتوانست کاربران را قانع کند. فاکسکان و Luxshare تولید آن را متوقف کردند و شرکتهای چینی مانند شیائومی و ویوو پروژههای مشابه را لغو نمودند. اپل نسل دوم آیفون ایر را به تعویق انداخته تا طراحی آن را بازنگری کند. سامسونگ نیز تجربه مشابهی با گلکسی S25 اج داشت و تولید مدلهای فوقباریک خود را متوقف کرد. این روند نشان میدهد صنعت موبایل از گوشیهای باریک عقبنشینی کرده و دوباره بر عملکرد و دوام تمرکز خواهد کرد.
مکرومرز گزارش داد که فروش ناامیدکننده آیفون ایر باعث شده بسیاری از تولیدکنندگان چینی پروژههای گوشیهای فوقباریک خود را متوقف کنند.
اپل این مدل را در سپتامبر معرفی کرد و آن را نخستین بازطراحی بزرگ آیفون پس از آیفون X دانست، اما استقبال ضعیف بازار نشان داد که باریک بودن بهتنهایی نمیتواند عامل موفقیت باشد.
چرا آیفون ایر شکست خورد و صنعت عقب نشست
به گفته دیجیتایمز، اپل پس از عرضه آیفون ایر با کاهش شدید تقاضا روبهرو شد. فاکسکان تمام خطوط تولید این مدل را جمعآوری کرد و شرکت Luxshare نیز در پایان اکتبر تولید را متوقف نمود. این تصمیمها نشاندهنده کاهش جدی سفارشها از سوی اپل است.
رقبای اپل مانند شیائومی، اوپو و ویوو نیز پروژههای مشابه خود را لغو یا متوقف کردهاند. شیائومی قصد داشت یک «مدل ایر واقعی» عرضه کند و ویوو باریکسازی سری S میانرده را هدف گرفته بود، اما هر دو شرکت اکنون برنامههای خود را کنار گذاشتهاند.
آیفون ایر با ضخامت ۵.۶ میلیمتر عرضه شد، اما برای رسیدن به این طراحی مجبور شد از باتری کوچکتر و تنها یک دوربین پشتی استفاده کند. قیمت پایه ۹۹۹ دلار نیز باعث شد بسیاری از کاربران آن را «سبک بدون محتوا» بدانند، زیرا تنها ۱۰۰ دلار ارزانتر از آیفون 17 پرو با دوربین سهگانه و عمر باتری بهتر بود.
وبسایت Techovedas نوشت: «آیفون ایر نشان داد که زیبایی بدون کارایی نمیتواند بازار را متقاعد کند. مصرفکنندگان حاضر نیستند برای طراحی باریک، عملکرد و عمر باتری را قربانی کنند.»
گزارش مکرومرز نیز تأیید کرد که اپل نسل دوم آیفون ایر را به تعویق انداخته تا طراحی آن را بازنگری کند؛ احتمالاً با افزودن دوربین دوم و باتری بزرگتر.
لینکهای بیشتر:
- iOS 27 تمرکز اپل را بر کیفیت نشان میدهد
- سامسونگ برنده جدال گوگل و انویدیا میشود
- اپل پس از ۱۴ سال دوباره بزرگترین تولیدکننده موبایل شد
جالب آنکه سامسونگ نیز تجربه مشابهی داشت. فروش ضعیف گلکسی S25 اج باعث شد این شرکت تولید آن را متوقف کند و پروژه گلکسی S26 اج را لغو نماید. این روند نشان میدهد که بازار جهانی دیگر علاقهای به گوشیهای فوقباریک ندارد و تمرکز دوباره بر عملکرد و دوام بازگشته است.





