دلار ۱۰۰ هزار تومانی موتور قیمتها را روشن کرد؛ خودروهای مونتاژی در آستانه جهش کارخانهای
با عبور دلار از مرز ۱۰۰ هزار تومان، شرکتهای مونتاژکننده خودروهای چینی در ایران آماده اعلام لیست جدید قیمت کارخانهای هستند؛ جهش قیمتی از پیشرانه آغاز شده است.

افزایش نرخ دلار به بیش از ۱۰۰ هزار تومان، حالا نهتنها بازار آزاد را تحتتأثیر قرار داده، بلکه به قلب کارخانهها و خطوط مونتاژ نیز نفوذ کرده است. شرکتهای مونتاژکننده خودروهای چینی در ایران، با اتکا به قطعات وارداتی و پیشرانههای خارجی، وابستگی مستقیمی به نرخ ارز دارند.
در شرایطی که بانک مرکزی توان تأمین ارز را ندارد و تورم ساختاری در کشور تشدید شده، حالا خبرهایی از تصمیم قریبالوقوع برای افزایش قیمت کارخانهای خودروهای مونتاژی به گوش میرسد. این تغییر، نهتنها در بدنه خودرو، بلکه در پیشرانهها و سیستمهای فنی نیز اثرگذار خواهد بود؛ چرا که موتورهای وارداتی، بیشترین سهم ارزی را در ساختار هزینهای خودرو دارند.
موج جدید قیمتگذاری؛ از پیکاپها تا کراساوورهای اقتصادی
براساس شنیدهها، لیست جدید قیمت کارخانهای خودروهای مونتاژی بهزودی منتشر خواهد شد و تمامی برندهای فعال در این حوزه از جمله مدیران خودرو، کرمان موتور، بهمن موتور، فردا موتورز و شتابران خودرو مشمول این تغییر خواهند بود.
بهعنوان مثال، یکی از پیکاپهای پرفروش بازار که تاکنون با قیمت حدود ۲.۹ میلیارد تومان عرضه میشد، قرار است با افزایش بیش از ۳۰۰ میلیون تومان، به قیمت جدیدی در محدوده ۳.۲ تا ۳.۳ میلیارد تومان برسد. این افزایش، بهصورت غیررسمی در برخی نمایندگیها آغاز شده و فروش با نرخ جدید در حال انجام است.
بیشتر بخوانید: پیکاپی با قیمت کراساوورهای وارداتی؛ موسو خان بازار را غافلگیر کرد
تحلیل فنی؛ چرا پیشرانهها بیشترین فشار را تحمل میکنند؟
در ساختار خودروهای مونتاژی، پیشرانهها معمولاً از برندهای چینی مانند چانگان، میتسوبیشی، ACTECO یا SAIC وارد میشوند. این موتورها نهتنها گرانترین بخش خودرو هستند، بلکه بهدلیل وابستگی به ارز، بیشترین نوسان قیمتی را تجربه میکنند.
با افزایش نرخ دلار، هزینه واردات موتور، ECU، گیربکس و قطعات فنی بهشدت بالا رفته و شرکتها ناچارند این افزایش را در قیمت نهایی لحاظ کنند. در نتیجه، خودروهایی که با موتورهای وارداتی عرضه میشوند، بیشترین جهش قیمتی را خواهند داشت.





