اولین پژو 207 با موتور جدید TU5 پلاس وارد بازار شد؛ TU5 به خاطرهها پیوست
پژو ۲۰۷ دندهای با موتور TU5 پلاس وارد بازار شد؛ قیمت بازار ۱.۱ میلیارد تومان و اختلاف ۳۰ میلیونی با نسخه TU5 نشاندهنده ارزش ارتقای فنی است.

شرکت ایران خودرو پس از سالها استفاده از موتور TU5 در محصولات پرتیراژ خود، حالا بهطور رسمی از این پیشرانه خداحافظی کرده است. TU5 که سالها در مدلهایی مانند پژو ۲۰۶، ۲۰۷، رانا، دنا و حتی برخی نسخههای سمند استفاده میشد، حالا جای خود را به نسخه ارتقایافتهاش یعنی TU5 پلاس داده است.
این تصمیم بخشی از برنامه نوسازی فنی ایرانخودرو است تا با بهروزرسانی قوای محرکه، هم مصرف سوخت را کاهش دهد و هم استانداردهای آلایندگی را ارتقا بخشد. TU5 پلاس با تغییرات ساختاری و نرمافزاری، حالا بهعنوان موتور پایه محصولات جدید این خودروساز شناخته میشود.
معرفی پژو ۲۰۷ جدید با موتور TU5 پلاس؛ قیمت کارخانه و بازار
اولین محصولی که با موتور TU5 پلاس وارد بازار شده، پژو ۲۰۷ دندهای تیپ پانوراما قالپاقی است. این خودرو با قیمت کارخانهای ۸۳۴ میلیون تومان عرضه شده و حالا در بازار آزاد با قیمت ۱ میلیارد و ۱۱۰ میلیون تومان معامله میشود.
این نسخه جدید از ۲۰۷ نهتنها از نظر فنی ارتقا یافته، بلکه با تحویل اولین سری به مشتریان، حالا بهعنوان مرجع قیمتی برای سایر مدلهای TU5 پلاس شناخته میشود.
| مدل خودرو | قیمت کارخانه (تومان) | قیمت بازار آزاد (تومان) |
|---|---|---|
| پژو ۲۰۷ پانوراما TU5 پلاس (قالپاقی) | ۸۳۴,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۱۱۰,۰۰۰,۰۰۰ |
بیشتر بخوانید: فروش نقدی و اقساطی مکسوس استار H با تحویل سریع آغاز شد
تفاوت TU5 با TU5 پلاس؛ ارتقا فنی یا صرفاً تغییر نام؟
پیشرانه TU5 پلاس در ظاهر شباهت زیادی به TU5 دارد، اما در ساختار داخلی و عملکرد تفاوتهای مهمی دیده میشود. TU5 پلاس با تغییر در طراحی سرسیلندر، بهبود سیستم زمانبندی سوپاپها، ارتقای واحد کنترل موتور (ECU) و کاهش مصرف سوخت، حالا عملکرد نرمتر، آلایندگی کمتر و پاسخگویی بهتری در دورهای پایین دارد.
این تغییرات باعث شده تا خودروهایی مانند رانا و ۲۰۷ دندهای که به TU5 پلاس مجهز شدهاند، در بازار با اختلاف قیمتی حدود ۳۰ میلیون تومان نسبتبه نسخههای TU5 معامله شوند.
| ویژگی فنی | TU5 معمولی | TU5 پلاس (TU5P) |
|---|---|---|
| حجم موتور | ۱.۶ لیتر | ۱.۶ لیتر |
| قدرت موتور | ۱۰۵ اسببخار | ~۱۱۰ اسببخار |
| گشتاور | ۱۴۲ نیوتنمتر | ~۱۵۰ نیوتنمتر |
| استاندارد آلایندگی | یورو ۴ | یورو ۵ |
| ECU و نرمافزار | نسل قدیمی | نسل جدید با پاسخگویی بهتر |
| مصرف سوخت ترکیبی | حدود ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر | حدود ۶.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
بیشتر بخوانید: اعتراض به جریمه رانندگی اینترنتی شد؛ پلیس راهور با تحول دیجیتال وارد میدان شد
جمعبندی؛ آیا TU5 پلاس ارزش پرداخت بیشتر را دارد؟
با توجه به اختلاف قیمت ۳۰ میلیون تومانی میان نسخههای TU5 و TU5 پلاس در بازار، این سؤال مطرح میشود که آیا این ارتقا فنی ارزش پرداخت بیشتر را دارد؟
از منظر فنی، TU5 پلاس با بهبود در مصرف سوخت، آلایندگی و عملکرد نرمتر، میتواند تجربه رانندگی بهتری را ارائه دهد. همچنین، با توجه به توقف تولید TU5، مدلهای جدید تنها با TU5 پلاس عرضه خواهند شد و این موضوع در آینده بر ارزش بازار و خدمات پس از فروش تأثیرگذار خواهد بود.
در نتیجه، پرداخت مابهتفاوت برای ارتقا موتور، بهویژه در شرایط تورمی و نگاه سرمایهای به خودرو، میتواند منطقی باشد؛ بهخصوص اگر خریدار قصد نگهداری بلندمدت خودرو را داشته باشد.





