گجت

عینک هوش‌مصنوعی که گوگل در مراسم I/O رونمایی کرد چیست؟

گوگل در مراسم I/O شب‌گذشته، از عینک مبتنی‌بر هوش‌مصنوعی رونمایی کرده که با چت‌بات ادغام شده است.

در جریان مراسم Google I/O، این غول موتورهای جستجو از ویژگی نسبتاً خوب هوش‌مصنوعی به‌نام پروژه آسترا (Project Astra) رونمایی کرد. این ویژگی قادر است تا منظره‌یاب دوربین شما را با یک ربات‌چت پاسخگو ترکیب کند.

بااین‌حال، نسخه نمایشی این شرکت نشان می‌دهد که این ویژگی هوش‌مصنوعی روی یک جفت عینک اجرا خواهد شد.

طبق گزارش اندرویداتوریتی، در تصویر دمویی که گوگل منتشر کرده یک زن قرار دارد که عینک هوشمند پروژه آسترا را به چشم زده است. همانطور که در دمو مشخص است، ربات‌چت به‌سرعت به‌سوالات مربوط‌به آنچه کاربر دیده است پاسخ می‌دهد و به‌کاربر با ارائه نمودار فنی و سایر موارد کمک می‌کند تا بهتر موضوع را درک کند.

گوگل از این عینک‌هوشمند بعنوان «دستگاه عینک اولیه» یاد می‌کند. اوایل 2010 بود که گوگل با طرح Google Glass سروصدای زیادی به‌پا کرد، اما این دلیل نمی‌شود که ما بخواهیم به‌دنبال نمونه اولیه Google Glass 2 باشیم.

یکی از دلایلی که باعث می‌شود ما مطمئن شویم این عینک هوشمند جدید گوگل نیست، این‌است که طبق گزارش‌های قبلی، این شرکت پروژه نسل بعدی عینک واقعیت‌افزوده (AR) خود را در سال گذشته لغو کرده است. به‌نظر می‌رسد گوگل تصمیم گرفته تا به توسعه نرم‌افزار AR و پلتفرم به‌اصطلاح “micro-XR” برای عینک‌های AR روی بیاورد.

پس می‌توان مطمئن شد که این شرکت بصورت کلی مشغول کار برروی نرم‌افزار عینک‌های AR است و احتمالاً نسخه نمایشی عینک‌هوشمندی که دراین مراسم دیده شده، از نسخه اولیه پلتفرم micro-XR گوگل استفاده خواهد کرد.

محمد ترکاشوند

نویسنده و سردبیر رایااستور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید