اینترنت و شبکه

چرا نباید از اینترنت رایگان استفاده کنیم؟

از شما هم فردی هستید که از اینترنت‌های رایگان زیاد استفاده می‌کنید، این خبر برای شماست.

شاید هنوزهم همه ما از وجود وای‌فای رایگان ذوق‌زده شویم و بخواهیم بصورت رایگان از اینترنت استفاده کنیم. براساس تحقیقات صورت گرفته، استفاده از اینترنت رایگان، می‌تواند مشکلات امنیتی سایبری را به همراه داشته باشد.

گفته می‌شود وای‌فای رایگان می‌تواند فرصت خوبی برای هکرها و افراد سودجو باشد تا بتوانند به‌راحتی ارتباط بین تلفن یا لپ‌تاپ شما با شبکه WiFi را رهگیری و اقدام به شنود تماس‌های شما، سرقت داده‌ها یا نصب بدافزارها روی دستگاه شما بکنند. خطر دیگری که ممکن است در استفاده از اینترنت رایگان شما را تهدید کند، دسترسی هکرها به حساب‌های کاربری از طریق ربودن کوکی‌های جلسه است.

اینترنت رایگان

وای‌فای عمومی چه خطراتی دارند؟

علاوه‌بر مواردی که در بالا ذکر کردیم، هکرها می‌توانند شبکه وای‌فای عمومی جعلی ایجاد کنند که از شبکه‌های قانونی تقلید می‌کنند. زمانیکه کاربری به این هات‌اسپات‌ها متصل می‌شود، هکر می‌تواند به دستگاه کاربر دسترسی پیدا کند و اطلاعات آن را استخراج نماید.

نوع دیگری از حمله‌ها که در استفاده از اینترنت‌های عمومی صورت می‌گیرد، حمله دوقلو شیطانی نامیده می‌شود. در این روش هم هکر، شبکه‌های جعلی با نام اینترنت هتل، کافه و… ایجاد می‌کند تا کاربر به آن متصل شود؛ زمانیکه کاربری به این شبکه متصل شود، هکر می‌تواند داده‌هایی که از طریق یک شبکه وای‌فای عمومی منتقل می‌شوند را از طریق نرم‌افزارهای ویژه رهگیری کنند. هکرها در این روش می‌توانند به اطلاعات کارت‌های خرید کاربران دسترسی پیدا کنند و حساب آن‌ها را خالی کنند.

در اینترنت چه می‌کنیم؟

طبق نظرسنجی Saily، بسیاری از مسافران حتی در سفر هم وقت زیادی را در فضای آنلاین می‌گذرانند. طبق تحقیقات %56 از مردم بیشتر وقت خود را صرف ارتباطات در فضای آنلاین می‌کنند، درحالیکه %50 از آن‌ها به اشتراک‌گذاری اطلاعات در رسانه‌های اجتماعی مشغول هستند. %42 از مردم هم از اینترنت برای مدیریت حساب‌های بانکی خود استفاده می‌کنند.

توصیه ما به شما این است که حداقل در زمانیکه می‌خواهید با حساب‌های بانکی خود کار کنید، از شبکه تلفن‌همراه بجای وای‌فای رایگان استفاده کنید.

خطرات استفاده از اینترنت رایگان

توصیه‌هایی برای استفاده امن‌تر از اینترنت رایگان

درحالیکه همه ما به دنبال روشی هستیم تا با کمترین هزینه به اینترنت دسترسی داشته باشیم و کارهای شخصی خود را انجام دهیم، Maknickas توصیه‌هایی دارد:

Vykintas Maknickas، رئیس استراتژی محصول در Nord Security می‌گوید:

برای فعالیت‌هایی مانند بانکداری آنلاین از اینترنت همراه استفاده کنید که امن‌تر است. سیم‌کارت‌های الکترونیکی یا بسته‌های داده بین‌المللی هم گزینه‌های خوبی هستند که می‌توانید در سفر از آن‌ها استفاده کنید. هیچ‌گاه امنیت را بخاطر قیمت پایین‌تر به خطر نیندازید.

Vykintas Maknickas

به‌هرحال، اگر می‌خواهید از اینترنت‌های رایگان استفاده کنید، بهتر است توصیه‌های زیر را جدی بگیرید:

  • زمانیکه به وای‌فای عمومی متصل می‌شوید، از انجام تراکنش‌های بانکی، وارد شدن به سایت‌های بانکی یا وارد کردن اطلاعات حساس خودداری کنید. برای انجام این کار‌ها از اینترنت تلفن خود استفاده کنید.
  • بعد از اینکه از اینترنت عمومی استفاده کردید، گزینه فراموش کردن شبکه را بزنید تا از اتصال مجدد خودکار به شبکه در آینده جلوگیری کنید.
  • مطمئن شوید که سیستم‌عامل، مرورگرها و برنامه‌های شما آخرین وصله‌های امنیتی را دریافت کرده‌اند.
  • از VPN برای رمزگذاری اتصال اینترنت‌تان استفاده کنید، VPN با ایجاد شبکه خصوصی مجازی رهگیری داده‌های شما را برای مهاجمان سخت‌تر می‌کند.

جمع بندی

در این مقاله از خطرات استفاده از وای‌فای رایگان صحبت کردیم. همانطور که گفتیم تا حد امکان نباید از این شبکه‌های عمومی استفاده کرد، اگر هم زمانی خواستید استفاده کنید بهتر است با استفاده از VPN به انجام فعالیت‌های سرگرمی و عمومی بپردازید و از انجام تراکنش‌های بانکی یا وارد شدن به حساب‌های شخصی خودداری نمایید.

منبع
gsmarena

محمد ترکاشوند

نویسنده و سردبیر رایااستور

دیدگاهتان را بنویسید