ریپورتاژ آگهی

خرید ماشین های داخلی ناایمن ممنوع!

مسئله ایمنی در ماشین‌ها مسئله‌ای نیست که بتوان آن را دست‌کم گرفت یا از آن گذشت. چراکه این مسئله با جان و مال سرنشینان ماشینها و عابران پیاده سروکار دارد. اما متاسفانه به‌نظر می‌رسد که در ماشینهای داخلی توجه به ایمنی در اولویت چندم قرار داشته و به همین دلیل هرروز شاهد کاهش کیفیت ساخت این ماشینها و در نتیجه کاهش ایمنی آن‌ها هستیم. مسئله‌ای که بخش زیادی از رشد آمار تصادفات جاده‌ای به آن مربوط شده و به‌نظر نمی‌رسد که راه‌حلی برای آن وجود داشته باشد. اما شما به‌عنوان خریدار در زمان خرید ماشین بهتر است که به این فاکتور توجه بیشتری داشته و حداقل ماشین‌هایی را که در این مقاله به شما معرفی می‌کنیم، از لیست خرید خود خارج کنید.


سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی رایااستور در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.


پراید، ماشینی ناایمن برای دهه‌ها

قرار گرفتن نام پراید در صدر لیست ماشینهای ناایمن چندان هم عجیب نیست. چراکه کمتر کسی را می‌توانید پیدا کنید که از ایمنی این ماشین رضایت داشته باشد. سایپا برای ایمنی پراید که اکنون به‌عنوان ارابه مرگ شناخته می‌شود تقریبا هیچ کاری نکرده است. قرار دادن دو کیسه هوا و ترمز ABS تنها کاری است که سایپا برای حفظ ایمنی سرنشینان این ماشین انجام داده است. البته این کار نیز پس از اجباری شدن استفاده از این تجهیزات انجام شد و نسخه‌های قدیمی‌تر آن از همین تجهیزات ایمنی ابتدایی نیز بی‌نصیب هستند.

اگر صاحب یک پراید قدیمی بوده و اکنون مدل بالاتری از این ماشین را خریداری کرده‌اید، حتما متوجه بهبود هندلینگ و رانندگی این ماشین خواهید شد. این امر تا حدی باعث بهبود سرعت و شتاب‌گیری ماشین نیز شده است اما بهتر است پراید را برای رانندگی با سرعت‌های بالا انتخاب نکنید. چراکه باوجود جلوبندی ضعیف و ترمزهای غیرقابل اطمینان این کار ریسک بزرگی خواهد بود. باوجود همه این نقص‌های ایمنی، پراید یکی از محبوب‌ترین ماشینهای داخلی در بازار خرید و فروش ماشین نو و دست‌دوم است. چراکه بازار کم‌تنوع ماشینهای داخلی در این رنج قیمتی تقریبا انتخاب دیگری برای خریداران این قشر باقی نگذاشته است.

تیبا، ماشینی جدید اما همچنان ناایمن

شاید بتوان گفت که بعد از پراید یکی از محبوب‌ترین ماشینهای شرکت سایپا تیبا است. این ماشین که با شعار زیبای ایرانی و با نام مینیاتور روانه بازار شد، دارای طراحی ظاهری چندان جذابی نبوده و می‌توان گفت طراحی ظاهری آن آخرین چیزی است که خریداران در زمان خرید ماشین به آن توجه می‌کنند. همچون پراید تیبا نیز امکانات ایمنی زیادی برای خریداران خود در نظر نگرفته است. این ماشین هم تنها به کیسه‌های هوا و ترمز ABS مجهز شده و کیفیت ساخت آن چندان بالا نیست.

البته باید توجه داشته باشید که یکی از اصلی‌ترین نقاط ضعف تیبا همین سیستم ترمزگیری است. علاوه بر آن فرمان ماشین نیز در سرعت‌های بالا عملکرد مناسبی ندارد. همین موضوع باعث می‌شود که کنترل ماشین در سرعت‌های بالاتر و در صورت بروز اتفاقات ناگهانی کمی سخت بوده و خطرآفرین باشد. تیبا در میان ماشینهای محبوب ایرانی قرار دارد و فروش ماشین در بازار دست‌دوم کار چندان دشواری نیست. خریداران این ماشین باید بدانند که تیبا ماشینیی نسبتا چالاک با سواری نرم و راحت است. اما جا زدن دنده در زمان شروع حرکت ممکن است کمی شما را ناراحت کند.

جک j3، چینی زیبای فریبنده

ورود ماشینهای چینی به بازار ایران اگرچه تا حدی تنوع را برای خریداران ایرانی بالا برد اما نتوانست قدمی در جهت بهبود کیفیت ساخت ماشینهای داخلی باشد. چراکه چینی‌ها خود کیفیت را فدای قیمت کرده و برای کاهش قیمت ماشینهایشان بخش زیادی از امکانات و تجهیزات ایمنی ماشینها را حذف کرده‌اند. جک j3 ماشینیی چینی است که در سال 1391 در دو مدل هاچ‌بک و صندوقدار توسط کرمان ماشین مونتاژ و روانه بازار شد.

هردو کلاس این ماشین دارای طراحی ظاهری زیبا و به‌روزی بودند و به همین دلیل به‌محض ورود به بازار با استقبال زیادی مواجه شدند. توجه کنید که تفاوت دو کلاس هاچ‌بک و سدان این ماشین تنها در ظاهر آن‌ها است و از نظر مشخصات فنی و ایمنی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. ایمنی نسخه چینی جک j3 در سطح خیلی بدی قرار ندارد. اما زمانی که بحث مونتاژ داخلی و استفاده از قطعات داخلی به میان می‌آید، همه‌چیز متفاوت می‌شود. استفاده از قطعات بی‌کیفیت برای مونتاژ این ماشین ایمنی آن را به حد قابل‌توجهی کاهش داده و آن را در ردیف ماشینهای ناایمن داخلی قرار داده است.

البته وجود برخی امکانات ایمنی نظیر سیستم پایداری EBD و سیستم تعلیق مناسب کمی شما را نسبت به ایمنی این ماشین امیدوار خواهد کرد. اما باید بگوییم که اگر به دنبال ماشینیی زیبا و ایمن می‌گردید، بهتر است خرید ماشین جک j3 را فراموش کنید. جک j3 ماشینیی کاملا مناسب برای استفاده شهری است اما به‌دلیل ایمنی کم و شتاب‌گیری نه‌چندان سریع برای رانندگی در جاده چندان مناسب نیست.

خرید خودرو؛ به دلایل مختلف ازجمله نوسان در تولید و واردات خودرو، نرخ ارز و تورم، با تغییرات زیادی روبه‌رو می‌شود.همچنین به‌دلیل عدم اطلاع افراد از مشخصات فنی و شرایط بازار و غیرمنطقی بودن نرخ‌های اعلامی، افراد تمایل کمتری به خرید و فروش ماشین از خود نشان می‌دهند.ازسویی تجربه‌ی ما در تمام این سال‌ها نشان می‌دهد که 72 % خودروهای کارکرده دارای حداقل یک مشکل فنی یا بدنه هستند؛ در چنین شرایطی نیاز به متخصصین خبره و مجرب احساس می‌شود تا علاوه‌بر راهنمایی در خرید خودرو دست دوم کارشناسی شده و مطمئن، در امر فروش خودرو کارکرده با قیمت واقعی نیز به ما کمک کنند.

توجه به ایمنی ماشینها در زمان خرید و فروش ماشین می‌تواند جان شما و خانواده‌تان را در زمان تصادف نجات دهد. همچنین کیفیت ساخت بالای ماشینها باعث می‌شود که آسیب‌های وارد شده به ماشین در زمان تصادف کمتر شده و درنهایت هزینه‌های تعمیر آن کاهش یابد. بنابراین اگر قصد خرید دارید بهتر است پیش از هر چیز با یک مشاور دانا مشورت کنید. مشاوری که از وضعیت بازار و کیفیت ماشینها اطلاع داشته و می‌تواند شما را برای انتخاب بهتر راهنمایی کند. همراه مکانیک همان مشاوری است که می‌توانید در زمان خرید یا فروش ماشین به آن اطمینان کرده و همه مراحل خرید یا فروش ماشین را به کمک آن با اطمینان خاطر سپری کنید.

آدرس سایت همراه مکانیک: hamrah-mechanic.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *