فناوری

پرداخت جریمه 13.4 میلیون دلاری اپل به دولت روسیه

به‌تازگی دولت روسیه مدعی شده که غول‌فناوری آمریکایی، 13.4 میلیون‌دلار جریمه را به این کشور پرداخت کرده است.

درسال 2022، سرویس فدرال ضد انحصار (FAS) روسیه، اپل را به‌دلیل اقدامات ضدرقابتی در مورد فروشگاه اپ‌استور متهم کرد. درسال 2023، رگولاتور تصمیم گرفت این شرکت آمریکایی را 1.2 میلیارد روبل (معادل 17.4 میلیون‌دلار آن تاریخ) جریمه کند و اکنون دولت روسیه مدعی است که اپل این جریمه را پرداخت کرده است.

خبرگزاری روسی‌ تاس، در گزارش خود عنوان کرده که اپل جریمه 1.2 میلیارد روبلی (معادل 13.4 میلیون‌دلار الان) را در تاریخ 19 ژانویه 2024 به FAS پرداخت کرده است.

چرا FAS اپل را جریمه کرد؟

FAS درباره جریمه اپل گفته است: «اپل توسعه‌دهندگان روسی برنامه‌های iOS را مجبور کرده تا از ابزار پرداخت این شرکت در برنامه‌های خود استفاده کنند.» در ادامه توضیح می‌دهد که دستورالعمل‌های اپ‌استور، توسعه‌دهندگان را درباره اینکه به مشتریان درباره روش‌های پرداخت جایگزین اطلاع دهند، منع می‌کند و آن‌ها را ملزم می‌کند که پرداخت‌های خود را از طریق ابزار پرداخت اپل، انجام دهند.

باوجود اینکه گفته می‌شود اپل جریمه را پرداخت کرده است، اما هیچ صحبتی درباره اینکه آیا اپل قصد دارد مدل تجاری اپ‌استور در روسیه را تغییر دهد یا خیر، نشده است. این غول فناوری اخیراً در ایالات‌متحده مجبور شده است تا به توسعه‌دهندگان اجازه دهد تا کاربران را از روش‌های پرداخت جایگزین آگاه سازند و آن‌ها را به درگاه‌های آنلاین هدایت کنند.

بااین‌وجود، اپل همچنان %27 از فروش خارج از اپ‌استور را براساس ممیزی‌ از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن دریافت می‌کند. گفته می‌شود که اپل به‌زودی مجبور خواهد شد تا روش‌های پرداخت جایگزین و حتی بارگذاری جانبی را برای همه کاربران اتحادیه اروپا مجاز کند.

وضعیت اپل در روسیه

اپل در روسیه وضعیت پیچیده‌ای دارد. بعداز اینکه این کشور به اوکراین حمله کرد، فروش محصولات اپل در روسیه به‌حالت تعلیق درآمد؛ حتی Apple Pay نیز به‌دلیل تحریم‌های اعمال‌شده توسط آمریکا و اتحادیه اروپا دراین کشور تعطیل شد.

بااین‌حال، اپل قصد ندارد سایر خدمات خود به‌ویژه فروشگاه اپ‌استور را دراین کشور تعطیل کند. البته این شرکت تاکنون درباره تصمیم خود صحبتی نکرده، اما به‌نظر می‌رسد که تصمیمی برای محدود کردن شهروندان روسی برای دسترسی به برنامه‌ها و اطلاعات ندارد. گفتنی است اپل خدمات سخت‌افزاری را همچنان برای مشتریان روسی ارائه می‌دهد.

باتوجه به‌اینکه اپل باوجود عدم فروش رسمی جدیدترین سخت‌افزار خود، همچنان در روسیه فعالیت می‌کند، اما همچنان به‌دلیل عدم رعایت قوانین محلی نیز مشمول جریمه می‌شود.

منبع
9to5mac

محمد ترکاشوند

نویسنده و سردبیر رایااستور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید