نرم افزار و اپلیکیشن

اپل این برنامه‌ها را از اپ‌استور چین حذف کرد

امنیت ملی چین به‌دلیل نگرانی از بابت امنیت برنامه‌های پیام‌رسانی خارجی، دستور به حذف این برنامه‌ها از اپ‌استور در چین داد.

به‌نظر می‌رسد اپل دو برنامه واتساپ و تردز را به‌دلیل نگرانی‌های دولت چین از اپ‌استور در این کشور حذف کرده است. به‌گفته رویترز، این حذف به‌دنبال دستور دولت با استناد به نگرانی‌های امنیت ملی صورت گرفته است.

به‌گزارش گیزموچاینا، واتساپ و تردز دیگر برای آیفون‌های موجود در چین در دسترس نخواهند بود. اپل حذف این دو پیام‌رسان را تأیید کرده و اعلام کرده است: “اداره فضای سایبری چین دستور حذف این برنامه‌ها از ویترین اپ‌استور در چین را براساس نگرانی‌های امنیت ملی صادر کرده است.” متا تاکنون به‌این ادعا اپل درخصوص حذف دو برنامه واتساپ و تردز خود واکنشی نشان نداده است.

اپل

به‌نظر می‌رسد این تمام ماجرا نیست و این فقط واتساپ و تردز نیستند که از اپ‌استور حذف شده‌اند؛ شرکت‌های ردیابی برنامه Qimai و AppMagic می‌گویند تلگرام و سیگنال هم از اپ‌استور حذف شده‌اند. هرچند اپل این خبر را تأیید نکرده، اما وب‌سایت AppleCensorship که تغییرات اپ‌استور را در چین دنبال می‌کند، دو پلتفرم سیگنال و تلگرام را بعنوان «ناپدید شده» فهرست کرده است.

تاکنون تلگرام به‌این خبر واکنشی نشان نداده، اما مردیث ویتاکر “رئیس سیگنال” توضیح داده: «سیگنال از مدت‌ها پیش توسط فایروال بزرگ چین مسدود شده است.» این مقام مسئول در ادامه توضیحات خود می‌گوید: درحالیکه تا پیش‌ازاین کاربران می‌توانستند برنامه سیگنال را دانلود کنند، اما قادر نبودند در آن ثبت‌نام کنند و پیامی برای آن‌ها ارسال نمیشد.

طبق گفته‌های مردیث ویتاکر، حذف سیگنال از اپ‌استور نباید برای کاربران چینی خیلی نگران‌کننده باشد چراکه پیش‌تر هم دسترسی آن‌ها محدود بوده و عملاً این پلتفرم برای آن‌ها کارایی چندانی نداشته است.

دلیل اینکه چرا اخیراً چین برنامه‌های پیام‌رسان را محدود می‌کند هنوز مشخص نیست، اما مشخص است که چین نگران حریم‌خصوصی کاربران و امنیت ملی کشور خود می‌باشد. حال باید دید در ادامه چه اتفاقی می‌افتد، آیا تلگرام و متا به این خبر واکنش می‌دهند یا اتهام امنیتی را می‌پذیرند؟ نظرشما دراین‌باره چیست؟ لطفاً نظر خودتان را باما و سایر کاربران در میان بگذارید.

محمد ترکاشوند

نویسنده و سردبیر رایااستور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *