اخبار

نتفلیکس، هولو و دیزنی‌پلاس دیگر حق ندارند تبلیغات را بلندتر از فیلم پخش کنند

کالیفرنیا با تصویب قانون SB-576 پلتفرم‌های استریم را موظف کرد صدای تبلیغات را هم‌سطح با محتوای اصلی نگه دارند؛ اجرای قانون از تیر ۱۴۰۵ آغاز می‌شود.

فرماندار ایالت کالیفرنیا، «گاوین نیوسام»، لایحه SB-576 را امضا کرد؛ قانونی که پلتفرم‌های استریم مانند نتفلیکس، هولو، دیزنی‌پلاس، آمازون پرایم و سایر سرویس‌های مشابه را موظف می‌کند صدای تبلیغات را هم‌سطح با محتوای اصلی نگه دارند. این قانون از اول تیر ۱۴۰۵ (۱ ژوئیه ۲۰۲۶) اجرایی خواهد شد و نخستین قانون ایالتی در آمریکا است که صراحتاً پلتفرم‌های استریم را مشمول مقررات حجم صدای تبلیغات می‌کند.

الهام از قانون فدرال و تجربه والدین خسته

لایحه SB-576 براساس قانون فدرال Commercial Advertisement Loudness Mitigation Act (CALM Act) طراحی شده که در سال ۲۰۱۰ برای شبکه‌های تلویزیونی و کابلی تصویب شد. اما این قانون شامل پلتفرم‌های استریم نمی‌شد و کاربران سال‌ها از صدای بلند و ناگهانی تبلیغات در سرویس‌های آنلاین شکایت داشتند.

سناتور «توماس آمبرگ» (Thomas Umberg)، نویسنده این لایحه، در بیانیه‌ای اعلام کرد که الهام‌بخش اصلی این قانون، دختر نوزاد یکی از اعضای تیم قانون‌گذاری‌اش بوده که بارها با صدای بلند تبلیغات از خواب بیدار شده است. او گفت: «این قانون برای سامان دادن به زندگی والدینی نوشته شده که بالاخره موفق شده‌اند کودکشان را بخوابانند، اما یک تبلیغ بلند همه چیز را خراب می‌کند».

همسر این عضو تیم، «ریچل کلر»، نیز در گفت‌وگو با CBS News گفته بود: «ما گاهی صدای تلویزیون را آن‌قدر پایین می‌آوریم که فقط زیرنویس می‌خوانیم، اما باز هم تبلیغات آن‌قدر بلند هستند که بچه را بیدار می‌کنند».

بیشتر بخوانید: چت‌جی‌پی‌تی حالا با اپلیکیشن‌های زیادی تعامل دارد

مخالفت‌های اولیه و مصالحه با صنعت استریم

در ابتدا، انجمن فیلم آمریکا (MPA) و اتحاد نوآوران استریم (Streaming Innovators Alliance) با این قانون مخالفت کردند و مدعی شدند که پلتفرم‌ها کنترل مستقیم بر صدای تبلیغات ندارند، چون تبلیغات توسط شرکت‌های ثالث ارائه می‌شود. اما پس از افزودن بندی که مانع شکایت افراد یا نهادهای خصوصی از پلتفرم‌ها می‌شود، این مخالفت‌ها کنار گذاشته شد.

بیشتر بخوانید: قابلیت Hold Assist در iOS 26 فعال شد؛ تماس در صف انتظار دیگر وقت شما را نمی‌گیرد

احتمال تأثیرگذاری ملی و واکنش FCC

با توجه به نفوذ ایالت کالیفرنیا در صنعت سرگرمی، این قانون می‌تواند سایر ایالت‌ها را نیز به تصویب مقررات مشابه ترغیب کند. کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) نیز در حال بررسی این موضوع است که آیا می‌تواند قانون CALM را به پلتفرم‌های استریم تعمیم دهد. در فوریه ۲۰۲۵، کمیسر دموکرات FCC، «جفری استارکس»، اعلام کرد که شکایات کاربران از تبلیغات بلند در سرویس‌های استریم به‌شدت افزایش یافته و باید بررسی شود که آیا FCC صلاحیت قانونی برای اعمال مقررات بر این پلتفرم‌ها را دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *