خودرو

چرا برای سال 1403 قیمت کارخانه‌ای خودروها افزایش پیدا می‌کند؟

در ادامه می‌توانید پیش‌بینی ما از وضعیت قیمت خودرو در سال آینده را مطالعه کنید.

تقریباً 10 ماه است که قیمت کارخانه‌ای خودروهای خودروسازان رشد چندانی نداشته و به اصطلاح فریز شده است. البته در پاییز امسال، قیمت خودروها عملاً گران شد اما این باب میل خودروسازان نبوده و آن‌ها ناراضی هستند.

متأسفانه امسال خودروسازان نتوانستند یا نخواستند برنامه تولید خود را به ثمر برسانند و سرعت تیراژ آن‌ها کند شد. آنها این عدم دستیابی به تیراژ برنامه‌ریزی‌شده را قیمت پایین محصولات خود می‌دانند؛ خودروسازان معتقد هستند که قمیت فروش محصولاتشان، از هزینه تولید آن‌ها عقب‌تر است و باید قیمت محصولات آن‌ها افزایش پیدا کند.

بااین‌تفاسیر سوالی که به ذهن هر ایرانی می‌رسد این است که آیا برای سال آینده قیمت خودروها افزایش پیدا می‌کنند یا خیر؟

در جواب به این سوال باید بگوییم، به چند دلیل قیمت محصولات کارخانه‌ای خودروسازان در سال 1403 با افزایش قیمت مواجه خواهند بود. در ادامه این دلایل را لیست خواهیم کرد:

  1. افزایش قیمت خواهیم داشت، چراکه قیمت‌گذاری در اختیار وزارت صمت است.
  2. وزارت صمت قصد حذف قیمت‌گذاری دستوری را دارد و احتمال اینکه اگر نتواند به هدف خود برسد قیمت‌ها را افزایش دهد، زیاد است.
  3. ماه‌هاست که از آخرین اصلاح رسمی قیمت می‌گذرد و فاصله زیاد بین هزینه‌های تولید و قیمت فروش کار را برای خودروسازان دشوار کرده است.
  4. با آمدن سال جدید، حقوق و دستمزد کارگران افزایش پیدا می‌کند و همین یک دلیل مهم برای افزایش قیمت محصولات برای پاسخگویی به نیاز کارگران است.
  5. شاید یک دلیل را نیز بتوان تورم بالا دانست.

براساس دلایل ذکرشده در بالا، برای سال 1403 به‌احتمال خیلی زیاد باید شاهد افزایش قیمت باشیم، اما چند درصد قرار است افزایش پیدا کند؟

محمد ترکاشوند

نویسنده و سردبیر رایااستور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید