تبلیغات در چتجیپیتی؛ پایان دوران رایگانِ بیدردسر؟
OpenAI قصد دارد تبلیغات را در چتجیپیتی برای کاربران رایگان فعال کند؛ تغییر بزرگ در مدل درآمدی.

- گزارشها نشان دادند OpenAI در حال آمادهسازی برای نمایش تبلیغات در چتجیپیتی است. کدهای نسخه آزمایشی اندروید به قابلیتهایی مانند search ads و bazaar content اشاره کردهاند. تبلیغات احتمالاً محدود به جستجو و خرید خواهند بود و به همه پلتفرمها گسترش مییابند. این تغییر بخشی از بازطراحی مدل درآمدی OpenAI است که تاکنون بر پایه اشتراکهای Plus و Pro بنا شده بود. سم آلتمن پیشتر تبلیغات را «آخرین راهحل» خوانده بود، اما حالا پیشبینیها نشان میدهد درآمد حاصل از کاربران رایگان میتواند تا سال ۲۰۲۶ به یک میلیارد دلار برسد.
مکرومرز گزارش داد که شرکت OpenAI در حال آمادهسازی برای نمایش تبلیغات در چتجیپیتی است؛ تغییری که بهطور مشخص کاربران رایگان را هدف قرار خواهد داد.
مهندس Tibor Blaho در نسخه آزمایشی اپلیکیشن اندروید چتجیپیتی کدهایی پیدا کرده که به قابلیتهای تبلیغاتی جدید اشاره دارند؛ از جمله search ads، search ads carousel و یک API تبلیغاتی.
جزئیات تبلیغات و واکنشها
این تغییرات ابتدا در اپلیکیشن اندروید مشاهده شدهاند، اما بهگفته مکرومرز احتمالاً به همه پلتفرمها از جمله iOS، مک و نسخه دسکتاپ گسترش خواهند یافت. کدهای نسخه ۱.۲۰۲۵.۳۲۹ بتا به عباراتی مانند «bazaar content» و «search ad» اشاره کردهاند که نشان میدهد تبلیغات بیشتر در زمینه جستجوهای وب و درخواستهای خرید نمایش داده خواهند شد.
برخی کاربران حتی گزارش دادهاند که نخستین تبلیغات آزمایشی در محیط چتجیپیتی ظاهر شده است. این وبسایت نوشت: «تبلیغات چتجیپیتی احتمالاً محدود به جستجو و خرید خواهند بود و بهصورت بنرهای مزاحم در هر گفتگو نمایش داده نمیشوند.»
مدل درآمدی چتجیپیتی تاکنون بر پایه اشتراک پلاس با قیمت ۲۰ دلار در ماه و اشتراک پرو با قیمت ۲۰۰ دلار در ماه بنا شده بود. همچنین طرحهای تجاری و آموزشی و یک نسخه ارزانتر به نام Go Plan در برخی کشورها ارائه میشود. حالا با اضافه شدن تبلیغات، انتظار میرود OpenAI ساختار قیمتگذاری خود را تغییر دهد.
مدیرعامل OpenAI یعنی سم آلتمن در سال ۲۰۲۴ تبلیغات را «آخرین راهحل» خوانده بود، اما پیشبینیهای داخلی شرکت در اوایل ۲۰۲۵ نشان میداد که درآمد حاصل از «کاربران رایگان» میتواند تا سال ۲۰۲۶ به یک میلیارد دلار برسد. آلتمن اخیراً گفته است: «من عاشق تبلیغات اینستاگرام هستم و فکر میکنم میتوانیم نوعی تبلیغ محصول ارائه کنیم که برای کاربر سودمند باشد.»
لینکهای بیشتر:
- تاریخ عرضه iOS 26.2 فاش شد
- سامسونگ با معرفی گلکسی زد تریفولد صنعت موبایل را متحول کرد
- قابلیتهایی که شیائومی بیسروصدا حذف کرد
این تغییر میتواند تجربه کاربران رایگان چتجیپیتی را بهطور جدی دگرگون کند و در عین حال منبع درآمد تازهای برای OpenAI ایجاد نماید؛ درآمدی که برای پوشش هزینههای سنگین اجرای مدلهای هوشمصنوعی ضروری است.





