بنزین پیش از سال ۱۴۰۵ گران میشود؟ دولت نیازی به مصوبه مجلس ندارد
نایبرئیس کمیسیون صنایع مجلس از احتمال اصلاح قیمت بنزین پیش از سال ۱۴۰۵ خبر داد؛ بسته سهنرخی در دست بررسی دولت است.

- جواد حسینیکیا، نایبرئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، اعلام کرد دولت برای اصلاح قیمت بنزین نیازی به مصوبه مجلس ندارد و احتمال اجرای این طرح پیش از سال ۱۴۰۵ وجود دارد. وی با اشاره به واردات ۱۲ میلیارد دلاری بنزین در سال جاری، تأکید کرد که قیمت کنونی با واقعیتهای اقتصادی کشور فاصله دارد. بسته پیشنهادی دولت شامل عرضه ۶۰ لیتر با نرخ ۱۵۰۰ تومان، تا ۱۰۰ لیتر با نرخ ۳۰۰۰ تومان و مصرف بیشتر با نرخ ۵۰۰۰ تومان است. نرخ پنج هزار تومانی سقف ندارد و خودروهای پرمصرف باید هزینه بیشتری بپردازند. حسینیکیا معتقد است اجرای این طرح تبعات خاصی نخواهد داشت و اصلاح قیمت حاملهای انرژی اجتنابناپذیر است.
درحالیکه پیشتر تصور میشد افزایش قیمت سوخت به سال آینده موکول شود، جواد حسینیکیا، نایبرئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، از احتمال اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین پیش از آغاز سال جدید خبر داد. وی تأکید کرد که دولت برای این اقدام نیازی به مصوبه مجلس ندارد و اختیار کامل در این زمینه دارد.
دلایل طرح اصلاح قیمت
حسینیکیا با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور گفت حاملهای انرژی نیازمند اصلاح هستند و قیمت کنونی بنزین با واقعیتهای اقتصادی فاصله دارد. او افزود: «اکنون قیمت آب از بنزین نیز گرانتر است.» به گفته وی، ایران در نیمه نخست سال حدود ۶ میلیارد دلار بنزین وارد کرده و پیشبینی میشود در نیمه دوم نیز همین میزان واردات تکرار شود؛ در مجموع حدود ۱۲ میلیارد دلار صرف واردات بنزین خواهد شد که با توجه به شرایط ارزی کشور، این وضعیت به مصلحت نیست.
جزئیات بسته پیشنهادی دولت
براساس مطالعات کارشناسی دولت، بستهای اولیه برای اصلاح قیمت بنزین تدوین شده است:
- تا سقف ۶۰ لیتر با نرخ ۱۵۰۰ تومان عرضه میشود.
- تا سقف ۱۰۰ لیتر با نرخ ۳۰۰۰ تومان محاسبه خواهد شد.
- مصرف بیش از این مقدار با نرخ ۵۰۰۰ تومان عرضه میشود.
این نرخ پنج هزار تومانی سقف ندارد و خودروهایی که مصرف بالاتری دارند (بهجز تاکسیهای اینترنتی و آژانسها) پس از پایان سهمیه خود با همین نرخ سوختگیری خواهند کرد. به گفته حسینیکیا، مصرف ماهانه هر خودرو معمولاً از ۱۶۰ لیتر فراتر نمیرود.
تبعات احتمالی افزایش قیمت
نماینده مردم سقز معتقد است اجرای این طرح تبعات خاصی نخواهد داشت، چراکه مصرفکنندگان پرمصرف طبیعی است باید هزینه بیشتری پرداخت کنند. این دیدگاه نشان میدهد دولت و مجلس به دنبال نزدیکتر کردن قیمت حاملهای انرژی به واقعیتهای اقتصادی و کاهش فشار واردات هستند.
لینکهای بیشتر:





