فناوری

صفحه نتایج گوگل دوباره صفحه‌بندی شد؛ خداحافظ اسکرول بی‌نهایت!

گوگل دوباره به سنت گذشته خود در خصوص صفحه‌بندی نتایج جستجو برگشته است.

گوگل بعد از چندسال دوباره به عقب برگشت و نتایج صفحه‌بندی شده را بجای اسکرول بی‌نهایت ارائه داد. از تغییر از دیروز 5 تیرماه برای همه کاربران دسکتاپ اعمال شده است.

در اکتبر 2021 بود که گوگل ویژگی اسکرول بی‌نهایت را برای نتایج جستجو تلفن‌های‌همراه معرفی کرد؛ این غول موتورهای جستجو چندماه بعد یعنی در دسامبر 2022 این ویژگی را برای نسخه دسکتاپ هم معرفی کرد. این ویژگی باعث میشد تا زمانیکه کاربران به انتهای صفحه می‌رسیدند، نتایج جدید بصورت خودکار برای آن‌ها نمایش داده شوند و کاربران بتوانند نتایج جدید را مشاهده کنند.

اما روز گذشته همه‌چیز به حالت قبل از اکتبر 2021 برگشت و بازهم شاهد صفحه‌بندی نتایج جستجو هستیم. بازهم در هر صفحه 10 نتیجه قرار می‌گیرند و اگر کاربر می‌خواهد نتایج بیشتری را مشاهده کند، باید روی صفحه موردنظر کلیک کند تا نتایج آن صفحه را مشاهده نماید.

سخنگوی گوگل درباره این تغییر می‌گوید: این تغییر از 5 تیر برای جستجوهای دسکتاپ اجرا می‌شود و در ماه‌های آینده برای نتایج جستجوهای موبایلی هم اعمال خواهد شد. در ادامه اعلام می‌کند که مجدداً دکمه “بعدی” در پایین صفحه نتایج دسکتاپ ظاهر می‌شود و در مقابل کاربران موبایل دکمه نتایج بیشتر را مشاهده خواهند کرد.

چرا گوگل بازهم صفحه‌بندی نتایج را ترجیح داد؟

غول موتورهای جستجو می‌گوید: بارگیری خودکار نتایج بیشتر، رضایت کاربران را از جستجو گوگل خیلی افزایش نمی‌دهد. این شرکت می‌خواهد با بازگشت به حالت صفحه‌بندی کلاسیک، نتایج جستجو را سریع‌تر و از بارگیری نتایجی که کاربران درخواست نکرده‌اند جلوگیری کند.

این تغییر مطمئناً روی بازدید سایت‌ها تأثیر منفی خواهد گذاشت. چراکه بازدید از صفحات 2 به بعد خیلی کمتر می‌شود و بازهم نظر مخاطبان معطوف به همان نتایج صفحه اول خواهد شد. در حالت اسکرول بی‌نهایت، احتمال اینکه کاربر بتواند نتایج صفحه 2 به بعد را ببیند زیاد بود، چراکه با رسیدن به آخرین نتیجه، نتایج صفحه بعد بصورت خودکار بارگیری می‌شدند.

مطمئناً این انتهای کار نیست، چراکه گوگل دائماً درحال متعادل کردن و ادغام ویژگی‌های مبتنی‌بر هوش‌مصنوعی مانند خلاصه نتایج با حفظ درآمد تبلیغاتی خود است. بازگشت دوباره نتایج صفحه‌بندی شده می‌تواند فرصت‌های بیشتری را برای نمای کلی هوش‌مصنوعی در بین صفحات ایجاد کند یا اینکه می‌تواند فقط یک حرکت استراتژیک از سوی گوگل باشد تا بتواند نفوذ بیشتری روی ترافیک سایت‌ها داشته باشد.

نظر شما درباره نتایج جستجو صفحه‌بندی شده چیست؟ آیا شما با آن موافق هستید؟ لطفاً دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

منبع
androidauthority

محمد ترکاشوند

نویسنده و سردبیر رایااستور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید