رایااستور مگ

راهنمای خرید انواع کابل شبکه + نکات ضروری

در ادامه می‌توانید درباره انواع کابل شبکه، ویژگی‌های یک کابل خوب و سایر موارد مرتبط با این کالا مطالعه کنید.

اگر به دنبال یک بستر ارتباطی شبکه مناسب هستید باید در هنگام انتخاب کابل شبکه به موارد مختلفی توجه کنید. خرید کابل شبکه باید بر اساس نیاز انجام شود و در صورت عدم توجه به نکات ضروری در هنگام انتخاب کابل شبکه، مطمئناً کابل خریداری شده نمی‌تواند پاسخگو نیاز‌های شما باشد. همین مسأله موجب شده است تا در این محتوا با ارائه راهنمای خرید انواع کابل شبکه شما را نسبت به نکات ضروری در هنگام خرید کابل شبکه آگاه کنیم. یکی از این موارد آشنایی با انواع کابل شبکه همچون Cat5، Cat6 و غیره است.

برند‌های مختلفی در حوزه تولید کابل شبکه فعالیت می‌کنند که در این محتوا به دو نمونه از بهترین تولید‌کنندگان این نوع از کابل اشاره می‌شود. در نهایت هم بهترین فروشگاه‌هایی که می‌توانید برای خرید کابل شبکه به آن‌ها مراجعه کنید را معرفی خواهیم کرد. حال اگر تصمیم دارید یک انتخاب درست و یک خرید هوشمندانه را تجربه کنید پیشنهاد می‌کنیم تا انتها این مقاله با ما همراه باشید.

کابل شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل شبکه برای ایجاد ارتباط بین دستگاه‌های مختلف در یک شبکه محلی استفاده می‌شود. این کابل‌ها داده‌ها را بین کامپیوتر‌ها، سوئیچ‌ها، روتر‌ها و سرور‌ها منتقل می‌کنند و برای انتقال اطلاعات در شبکه‌های کامپیوتری ضروری هستند. در مجموع کابل شبکه در سه دسته اصلی (کابل کواکسیال، کابل شبکه فیبر نوری و کابل شبکه زوج بهم تابیده) تولید و بازار عرضه می‌شوند.

کابل‌های شبکه کواکسیال، فیبر نوری و زوج بهم تابیده هر یک ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که آن‌ها را برای کاربرد‌های مختلف مناسب می‌سازد. کابل کواکسیال با ساختار مقاوم در برابر نویز، برای انتقال سیگنال‌های الکتریکی در فواصل متوسط مناسب است، اما برای فاصله‌های طولانی توصیه نمی‌شود.

کابل‌های فیبر نوری، با استفاده از نور برای انتقال داده‌ها، امکان ارسال سریع و پایدار اطلاعات را در فواصل دور فراهم می‌کنند و در دو نوع تک‌حالته و چند حالته موجود هستند. این نوع از کابل که از سیم‌های مسی به هم تابیده ساخته شده‌اند، برای انتقال داده‌ها در فواصل کوتاه تا متوسط و برای کاربرد‌هایی مانند اینترنت، تلفن و دوربین‌های مداربسته مناسب هستند. این کابل‌ها از نظر امنیتی ضعیف‌تر از نوع شیلددار هستند و بیشتر در محیط‌های داخلی کاربرد دارند.

در انتها بهتر است به سراغ کابل‌های شبکه زوج به هم تابیده برویم. این نوع از کابل به دلیل ساختار منحصر به فرد خود که شامل چندین رشته سیم مسی به هم تابیده است، برای انتقال داده‌ها در فواصل کوتاه تا متوسط یک گزینه‌ایده‌آل به شمار می‌رود.

نکات مهم در هنگام انتخاب و خرید انواع کابل شبکه

نکات مهم در هنگام انتخاب و خرید انواع کابل شبکه

کابل شبکه یکی از مهمترین موارد تاثیرگذار در سرعت و پایدار بودن شبکه به شمار می‌رود. یکی از مواردی که باعث می‌شود شما بتوانید یک کابل شبکه بر اساس نیاز خود خریداری نمایید، توجه به نکات مهم است که می‌تواند در خرید شما تاثیر مستقیم بگذارد. مواردی مانند (نوع شیلد کابل شبکه، سرعت و پهنای باند کابل شبکه و روکش کابل شبکه) می‌توانند مهمترین نکات باشند که باید در هنگام خرید کابل شبکه به آن‌ها توجه کنید.

نوع شیلد کابل شبکه

در شبکه‌های کامپیوتری، انتخاب نوع کابل شبکه بر اساس نوع شیلد و محیط استفاده از اهمیت بالایی برخوردار است. کابل‌های UTP که مخفف عبارت Unshielded Twisted Pairفاقد شیلد هستند و بیشتر در محیط‌های داخلی و کم‌نویز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کابل‌هایSFTP که مخفف عبارت Shielded Foiled Twisted Pair است دارای شیلد و فویل هستند که از کابل در برابر نویز‌های الکترومغناطیسی محافظت می‌کند و برای محیط‌های صنعتی یا جایی که نویز بیشتری وجود دارد، مناسب است.

کابل‌های FTP که مخفف عبارت Foiled Twisted Pairاست، مشابه کابل‌هایSFTP هستند اما تنها دارای یک لایه فویل هستند و برای محافظت در برابر نویز‌های متوسط در محیط‌های نیمه‌صنعتی کاربرد دارند. انتخاب صحیح نوع کابل بر اساس شرایط محیطی می‌تواند به بهبود کیفیت انتقال داده و کاهش اختلالات کمک کند.

سرعت و پهنای باند کابل

سرعت و پهنای باند کابل

سرعت و پهنای باند کابل یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه شود. سرعت و پهنای باند کابل‌های شبکه بر اساس دسته‌بندی‌های مختلف (cat5، cat6، cat7 و cat8) متفاوت است.

کابل‌های cat۵ می‌توانند داده‌ها را با سرعت تا ۱ گیگابیت بر ثانیه و فرکانس ۱۰۰ مگاهرتز انتقال دهند. کابل‌های cat۶ سرعتی تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه در طول‌های تا ۵۵ متر با فرکانس ۲۵۰ مگاهرتز ارائه می‌کنند، در حالی که نسخه بهبود یافته آن‌ها، cat۶a، فرکانسی تا ۵۰۰ مگاهرتز را پشتیبانی می‌کند.

کابل‌های cat۷ قادر به پشتیبانی از سرعت‌های تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه در طول‌های تا ۱۰۰ متر هستند و می‌توانند در طول‌های کمتر از ۵۰ متر سرعتی تا ۴۰ گیگابیت بر ثانیه را نیز پشتیبانی کنند.

در نهایت، کابل‌های cat۸ سرعت انتقال داده‌ها را تا ۴۰ گیگابیت بر ثانیه در طول‌های تا ۳۰ متر و با فرکانسی تا ۲۰۰۰ مگاهرتز ارائه می‌دهند. این تفاوت‌ها در سرعت و پهنای باند، کابل‌های مختلف را برای کاربرد‌های گوناگون مناسب می‌سازد.

روکش کابل شبکه 

کابل شبکه از نظر روکش در دو دسته متفاوت قرار داده می‌شوند. دسته اول کابل‌های شبکه‌ای هستند که روکش PVC دارند. این دسته از کابل شبکه انعطاف‌پذیری بالایی دارند و امکان نصب در مکان‌های دارای انحنا و کاربرد‌های متحرک را در اختیار شما قرار می‌دهند. این نوع از کابل بکه یک گزینه مقرون به صرفه برای پروژه‌های مختلف محسوب می‌شود.

در نقطه مقابل کابل شبکه با روکش LSZH در مقابل حریق مقاومت قابل قبولی دارد و در صورت وقوع آتش سوزی، گاز سمی تولید نمی‌کند.

بهترین برندهای کابل شبکه در ایران کدامند؟

بهترین برندهای کابل شبکه در ایران کدامند؟

اگر به دنبال بهترین برند‌های کابل شبکه در ایران هستید بهتر است بدانید برند‌هایی می‌توانند این لقب را به خود اختصاص دهند که برخی ویژگی‌ها را داشته باشند. یکی از این ویژگی‌ها ارائه کارت شبکه با استاندارد‌های روز دنیا است، برای مثال یک شرکت معتبر باید کابل شبکه را با استاندارد‌های Cat5e، Cat6، Cat6a، Cat7، Cat8 و غیره به دو صورت Indoor و Outdoor تولید و به بازار عرضه کند.

مبحث دوم مربوط به SFTP، UTP، FTP است زیرا دست شما را باز می‌گذارد تا در فضا‌های مختلف که دارای نویز هستند هم از یک کابل با کیفیت استفاده کنید. هر کابلی که عبارات SFTP، UTP یا FTP بر روی آن درج شده باشد نمی‌توان به آن اعتماد کرد، چون شاید شیلد و فویل استفاده شده در آن کیفیت نداشته باشد و بروز این مشکل می‌تواندد در حین استفاده از آن شما را با چالش مواجه کند. در نتیجه حتماً باید از کابل شبکه‌ای که توسط یک شرکت معتبر تولید شده است را خریداری نمایید.

یکی دیگر از موارد بسیار مهم که تنها در انواع کابل شبکه با کیفیت دیده می‌شود روکش خوب است. اگر بخواهیم با ذکر یک مثال دید شما را نسبت به روکش کابل شبکه باز کنیم بهتر است بگوییم کابل شبکه‌ای که دارای روکش LSZH است و توسط یک برند معتبر تولید شده است تفاوت زیادی در عدم تولید دود سمی در هنگام آتش سوزی با کابل‌های شبکه‌ای دارد که از همین روکش بهره می‌برند دارد.

در انتها می‌توان به این مسأله اشاره کرد که در حال حاضر کابل شبکه لگراند که یک شرکت فرانسوی است و بیشتر از ۱۰۰ از فعالیت آن در حوزه تولید انواع کابل شبکه می‌گذرد و برند نگزنس که یکی دیگر از برند‌های معتبر در جهان است، با رعایت کردن این موارد و تولید کابل‌های شبکه با کیفیت توانسته‌اند بخش اعظمی از بازار را در اختیار بگیرند. به همین دلیل می‌توان این دو برند را به عنوان بهترین برند‌های کابل شبکه در ایران معرفی کرد.

از کجا کابل شبکه بخریم؟

لاله‌زار مرکز فروش کابل شبکه به شمار می‌رود و اگر شما به لاله‌زار بروید می‌توانید به سادگی کابل شبکه مورد نظر خود را تهیه کنید. البته بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند برای خرید کابل شبکه به سراغ فروشگاه‌های اینترنتی بروند. برای خرید اینترنتی انواع کابل شبکه باید چند پارامتر را در نظر بگیرید، برای مثال معتبر بودن فروشگاه از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا تنها یک فروشگاه معتبر است که پشتیبانی قوی ارائه می‌کند.

از سوی دیگر یک فروشگاه اینترنتی باید مشاوره قبل فروش داشته باشد تا شما بتوانید با دریافت مشاوره رایگان نیاز خود را شناسایی کنید و یک خرید هوشمندانه را انجام دهید. آخرین مورد مربوط به قیمت محصول است، در واقع افراد در اینترنت به دنبال خرید محصول با قیمت مناسب هستند اما تجربه خرید زیر قیمت بازار نصیب هر فردی نمی‌شود زیرا اکثر افراد در انتخاب فروشگاه اینترنتی اشتباه می‌کنند. فروشگاهی می‌تواند محصول را زیر قیمت بازار ارائه کند که دارای حق واردات و بستر اختصاصی فروش باشد و این آپشن در هر وب سایتی یافت نمی‌شود.

در فضای اینترنت فروشگاه‌های معتبری همچون نت ران، فالنیک، مستر شبکه، مقداد آی تی و غیره فعالیت می‌کنند، اما فروشگاه‌های اینترنتی که تمام این پارامتر‌ها را به صورت یکجا داشته باشد وب سایت برقچی است. این وب سایت مشاوره رایگان قبل از خرید و پشتیبانی قوی بعد از خرید ارائه می‌کند، از سوی دیگر برقچی تمامی مجوز‌ها از نماد سازماندهی گرفته تا نماد اعتماد الکترونیک و مجوز کشوری کسب و کار مجازی را دارد. در نهایت برقچی به دلیل داشتن حق واردات و بستر اختصاصی فروش می‌تواند انواع کابل شبکه را زیر قیمت بازار در اختیار شما قرار دهد.

نتیجه گیری

در این محتوا یک راهنمای کامل و جامع در اختیار شما قرار دادیم و شما با مطالعه هر بخش به سادگی می‌توانید بهترین کابل شبکه را بر اساس نیاز خود تهیه کنید. در نهایت ‌امیدواریم بتوانید با مطالعه این محتوا بتوانید با دید باز و آگاهی کامل یک انتخاب درست و یک خرید هوشمندانه را تجربه نمایید.

محمد ترکاشوند

نویسنده و سردبیر رایااستور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *