ریپورتاژ آگهی

مدرن ترین مصالح ساختمان در سال 2024 کدام خواهند بود؟

مصالح و فناوری به عنوان دو نهاد متمایز در صنعت ساخت و ساز در نظر گرفته می شوند. امروزه مصالح قدیمی با استفاده از فناوری های پیشرفته، به مصالح مدرنی تبدیل شده اند که علاوه بر کارایی بالا، از نظر زیست محیطی نیز پایدار می باشند.

مصالح ساختمانی مدرن در حال تغییر روش های ساخت و ساز هستند. علم مواد مدرن در سال های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است و امروزه، مصالح ساختمانی جدید منجر به بروز انقلابی بزرگ در بازار و صنعت ساخت و ساز شده اند.

مدرن ترین مصالح ساختمانی که در حال تولید هستند، نسبت به مصالح سنتی سبک تر، قوی تر و سازگارتر با محیط زیست می باشند. این پیشرفت‌ ها، معماری جدیدی را ایجاد کرده که کاملاً متفاوت از آن چیزی است که تا کنون وجود داشته است. در ادامه این مطلب به شما خواهیم گفت که مدرن ترین مصالح ساختمان در سال 2024 کدام خواهند بود؟

بهترین مصالح ساختمانی در سال 2024

عبارتند از:

1. بتن مولد نور

اگر در مورد مصالح ساختمانی مدرن صحبت می کنیم، باید از بتن نیز سخن بگوییم. این مصالح فراگیر نه تنها پرکاربردترین مصالح ساختمانی روی زمین است، بلکه از دیرباز جزء کلیدی معماری مدرن نیز بوده است. بتن از این جهت بسیار محبوب می باشد که می توان آن را به دلخواه قالب بندی کرد. اما لازم به ذکر است که بت، دارای نکات منفی نیز می باشد به عنوان مثال، بتن مسئول 5 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای در جهان است.

بتن یا سیمان مولد نور (Light-generating concrete) یکی از مدرن ترین مصالحی بوده که امروزه در صنعت ساخت و ساز کاربرد دارد. این ماده غیر قابل اشتعال و بازتابنده نور است. این ماده همچنین به جذب انرژی خورشیدی برای «شارژ کردن» و انتشار نور در تاریکی معروف می باشد. از آنجایی که این ماده کاملاً شبیه سیمان معمولی است که در حال حاضر می تواند در ساخت بسیاری از سازه ها مانند نما، استخر و پارکینگ کاربرد پیدا کند.

همانطور که در بالا عنوان شد، بتن از دیرباز مورد استفاده معماران بوده است. انواع مختلف نمای جی اف آر سی نیز (بتن الیافی) که حاوی الیاف شیشه ای است به دلیل ارائه مقاومت بالا، کاربردهای فراوانی در صنعت ساخت و ساز دارد. در واقع می توان گفت که یکی از مناسب ترین و مدرن ترین مصالح ساختمانی مورد استفاده معماران برای نمای سازه ها، جی اف آر سی می باشد.

 بتن مولد نور

2. گرافن سه بعدی 3D Graphene

گرافن سه بعدی ماده ای است ده برابر قوی تر از گرافن سه بعدی و قرار است انقلابی عظیم در چاپ سه بعدی ایجاد نماید. این ماده علاوه بر نقاط قوت خود، دارای خواص ضد باکتریایی و حرارتی نیز می باشد که به استحکام، کشسانی و دوام آن می افزاید. گرافن سه بعدی، یکی از مصالح ساختمانی مدرن با پتانسیل عظیم در آینده است. گرافن ماده ای قوی و سبک وزن بوده که اغلب در ریزتراشه ها و حسگرها استفاده می گردد. چندین تحقیق نیز ثابت کرده اند که افزودن گرافن می تواند استحکام یک ماده را افزایش دهد. متأسفانه این ماده گران بوده و علیرغم قابلیت هایی که دارد چندان مورد استفاده قرار نگرفته است.

3. الوار متقاطع (Cross-laminated timber)

الوار متقاطع یک نوع چوب دست ساز یا مهندسی شده است که به صورت لایه ای چسبانده می شود. همانطور که از نام آن پیداست، الوارهای متقاطع با چسباندن قطعات چوبی در لایه‌ هایی که هر لایه عمود بر لایه قبلی است، در تخته‌ ها ایجاد می‌شود. CLT به دلیل استحکام و همچنین سبک بودنش معروف است. ساخت و ساز با CLT آسان و سریع است زیرا می توان آن را خارج از محل ساخت و در محل مونتاژ کرد. استفاده از CLT در کنار فناوری که نقشه ها و مدل های دقیق را ارائه می دهد، می تواند ضایعات و نیروی کار مورد نیاز برای ساخت و ساز را کاهش دهد.

4. بیوپلاستیک

یک راه حل مناسب برای جلوگیری از آسیب‌ های گسترده ای که توسط مواد پلاستکی به محیط‌زیست وارد می شود، استفاده از بیوپلاستیک است. بیوپلاستیک معمولا از یک منبع گیاهی ساخته شده و هنگامی که متلاشی می شود، کیفیت خاک را کاهش نمی دهد و به محیط زیست آسیب نمی رساند. در حال حاضر، بیوپلاستیک هنوز یک ماده ساختمانی رایج نیست، اما برای ظروف غذا و وسایل کوچکتر خانگی استفاده شده است.

5. میسلیوم (Mycelium)

در پاسخ به این سوال که میسلیوم چیست باید گفت میسلیوم ساختار ریشه مانند یک قارچ بوده و در چند سال گذشته موضوع مورد توجه صنعت ساختمان بوده است. به عنوان یک ماده آلی،compostable است و تأثیرات منفی محیطی بسیار کمی دارد، و در صورت وجود، آن را به یکی از پایدارترین مواد از نظر زیست محیطی تبدیل می کند. علاوه بر این، در برابر قالب و آتش مقاوم است و به عنوان یک ماده اولیه برای آجر آزمایش شده است.

میسلیوم (Mycelium)

6. الیاف کربن

این مصالح مدرن که از رشته های کربن نازک بافته شده با هم برای ترکیب پارچه مانندی ساخته شده است، به طور کلی جایگزینی برای فولادی است زیرا بسیار سبک تر و قوی تر می باشد. فیبر کربن به وضوح پتانسیل زیادی در زمینه ‌های معماری دارد.

7. چوب شفاف

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چوب می تواند رنگ دیگری غیر از قهوه ای داشته باشد؟ چوب شفاف چطور؟ از طریق تحقیق و نوآوری، اکنون چوب نیمه شفافی داریم که تقریباً 90٪ شفاف است. این چوب با کمک یک ماده شیمیایی شفاف ساخته می شود که رنگ آن را از بین می برد و در عین حال بسیاری از خواص طبیعی آن را دست نخورده نگه می دارد. گفته می شود که انرژی آن کارآمد است و پتانسیل آن را دارد که جایگزین خوبی برای شیشه و پلاستیک باشد، زیرا قابل تجدید است و رسانایی حرارتی پایینی دارد.

چوب شفاف

8. آلومینیوم شفاف

این ماده به عنوان یکی از مصالح مدرن در آینده مورد استقبال قرار گرفته است. آلومینیوم شفاف یک آلیاژ سرامیکی است. بسیار بادوام بوده و اعتقاد بر این است که در برابر خوردگی و اکسیداسیون مقاوم می باشد. در حال حاضر به عنوان شیشه ضد گلوله و در سایر سیستم های امنیتی استفاده می شود. نکته منفی این است که این ماده گران می باشد. با این حال، هنگامی که قیمت کاهش می یابد، می توان انتظار استفاده بسیار گسترده تری از این ماده شگفت انگیز را برای پنجره ها، نماها یا حتی سازه های زیر آب داشت. ممکن است این ماده مقرون به صرفه و بادوامی باشد که امروزه صنعت ساخت و ساز ما به آن نیاز دارد.

این مصالح ساختمانی به عنوان مدرن ترین مصالح ساختمانی در سال 2024 شناخته شده اند که فرصت های جدیدی را در صنعت معماری برای آینده ای پایدارتر با ساخت و ساز کارآمدتر و آلودگی کمتر ایجاد خواهند کرد. اگرچه ممکن است برخی از این مواد هنوز به طور گسترده مورد استفاده قرار نگرفته، اما بدون شک نوآوری ها و تکنولوژی های جدید، سناریو را در آینده نزدیک تغییر خواهند داد.

منبع

محمد ترکاشوند

نویسنده و سردبیر رایااستور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *