سیستم عامل

اپل: آغوش iOS برای فروشگاه‌های اپلیکیشن شخص‌ثالث در اتحادیه اروپا باز است!

براساس گزارش منتشرشده، اپل تغییرات جدید قوانین اتحادیه اروپا را در ماه مارس 2024 منتشر می‌کند. در ادامه می‌توانید جزئیات این تغییرات را مشاهده کنید.

بالاخره به‌اجبار قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا، اپل امروز اعلام کرد که تغییرات بزرگی را در سیستم‌عامل iOS، فروشگاه اپ‌استور و نحوه عملکرد مرورگرها دراین مرورگر ایجاد می‌کند. طبق اعلام این غول فناوری، این تغییرات با آپدیت نسخه iOS 17.4 در ماه مارس 2024 در دسترس کاربران اتحادیه اروپا قرار خواهند گرفت.

باوجود این قوانین، اکنون کاربران اروپایی می‌توانند مرورگر پیش‌فرض خود را انتخاب کنند و دیگر ملزم به استفاده از مرورگر سافاری بصورت پیش‌فرض نخواهند بود. دیگر نیازی نیست هر مرورگر غیر سافاری از موتور رندر Webkit استفاده کند، چراکه اکنون هر مرورگر می‌تواند از هر موتور رندری که می‌خواهد استفاده کند. با انتشار و نصب iOS 17.4، کاربران اتحادیه اروپا با واردشدن به مرورگر سافاری، به صفحه انتخاب مرورگر پیش‌فرض منتقل می‌شوند.

اپل و قوانین جدید اتحادیه اروپا

یکی از اقدامات بزرگ دیگری که اپل قرار است انجام دهد، اجازه فعالیت فروشگاه‌های شخص‌ثالث در iOS است. البته اپل دراین خصوص می‌گوید که این کار برای کاربرانش خطرات جدی به‌همراه خواهد داشت و احتمال افزایش برنامه‌های فیشینگ و کلاهبرداری زیاد می‌شود.

بااین‌حال، این شرکت برای همه برنامه‌ها یک «بازبینی پایه» درنظر می‌گیرد که بصورت انسانی و سیستمی انجام می‌شود. این‌کار منجر به توضیحاتی درباره برنامه‌ها و عملکرد آن‌ها در یک نگاه پیش‌از دانلود می‌شود. اپل برای اینکه از کاربران خود محافظت کند، به توسعه‌دهندگان فروشگاه‌های شخص‌ثالث مجوز می‌دهد و همچنین محافظت‌های بیشتری را اعمال می‌کند که درصورت وجود بدافزار، از راه‌اندازی برنامه‌های iOS جلوگیری می‌کنند.

باهمه این تفاسیر، اپل اعلام کرده است که با مقررات جدید DMA، توانایی کمتری برای مقابله با برنامه‌های کلاهبرداری، فیشینگ، برنامه‌های دارای محتوای غیرقانونی و… دارد. با اعمال همه این تغییرات در ماه مارس، اپل اطلاعات بیشتری را با مشتریان خود به اشتراک خواهد گذاشت.

آیفون 15

گوشی‌های آیفون در اتحادیه اروپا می‌توانند از NFC برای پرداخت‌های موبایلی خود استفاده کنند و آن را جایگزین برنامه‌های کیف‌پول و بانکی فعلی کنند.

بااین مقررات جدید، توسعه‌دهندگان برنامه می‌توانند کاربران را به سایت‌های خارجی ارجاع دهند تا از طریق درگاه‌های پرداخت ثالث، تراکنش‌های کالا و خدمات دیجیتال را انجام دهند و دیگر ملزم به استفاده از روش پرداخت اپ‌استور نخواهند بود. بااین‌حال، وقتی کاربران قصد دارند از سایر روش‌های پرداخت غیراپل استفاده کنند، اخطاری به‌آن‌ها نمایش داده می‌شود.

بااعمال این تغییرات در اتحادیه اروپا، برنامه‌های iOS در اپ‌استور که از سیستم پرداخت اپل استفاده نمی‌کنند، باید کمیسیونی معادل %10 یا %17 برای تراکنش‌های کالا و خدمات دیجیتال، پرداخت خواهند کرد. البته آن‌دسته از برنامه‌هایی که تصمیم می‌گیرند از سیستم پردازش پرداخت اپل پیروی کنند، %3 کارمزد پرداخت می‌کنند. درنهایت، برنامه‌های iOS که توسط فروشگاه‌های اپ یا یک بازار برنامه جایگزین توزیع می‌شوند، باید برای هر اولین نصبی درسال مبلغ 0.50 یورو تا سقف 1 میلیون یورو را بعنوان هزینه فناوری اصلی پرداخت کنند.

اپل و ریزش توسعه‌دهندگان در استفاده از سیستم پرداخت داخلی

طبق شرایط تجاری جدید برای برنامه‌های اتحادیه اروپا، اپل تخمین می‌زند که %99 توسعه‌دهندگانی که به اپل بدهکار هستند، هزینه‌های خود را کاهش می‌دهند یا حفظ می‌کنند؛ درحالیکه %1 توسعه‌دهندگان، هزینه‌های فناوری اصلی را برای برنامه‌های اتحادیه اروپا پرداخت می‌کنند.

منبع
gsmarena

محمد ترکاشوند

نویسنده و سردبیر رایااستور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید