خودرو

گزارش مهر 1404 ایران‌خودرو؛ عبور از تیراژمحوری به سودمحوری در میدان مین اقتصاد ایران

ایران‌خودرو در مهر ۱۴۰۴ با رشد %55 درآمد و تمرکز بر محصولات گران‌قیمت، مسیر سودمحوری را آغاز کرد.

خلاصه خبر
  • گزارش مهر ۱۴۰۴ ایران‌خودرو نشان می‌دهد که با وجود رشد محدود تولید و فروش، درآمد شرکت با جهش ۵۵.۴ درصدی به بیش از ۲۶۰۰ هزار میلیارد ریال رسیده است. این رشد ناشی از افزایش قیمت‌های رسمی و تمرکز بر محصولات گران‌قیمت مانند هایما، تارا و دنا اتوماتیک است. در مقابل، تولید و فروش گروه پژو کاهش یافته و رانا در حال خروج از سبد تولید است. صادرات شرکت عملاً متوقف شده و تمرکز کامل بر بازار داخلی قرار دارد. ایران‌خودرو در حال گذار از تیراژمحوری به سودمحوری است، اما چالش‌هایی مانند قیمت‌گذاری دستوری و نیاز به توسعه پلتفرم‌های جدید همچنان پابرجاست.

شرکت ایران‌خودرو در گزارش فعالیت ماهانه منتهی به ۳۰ مهر ۱۴۰۴، تصویری روشن از تغییر مسیر استراتژیک خود ارائه داده است. درحالیکه رشد تولید و فروش نسبت به سال گذشته کمتر از ۱۰ درصد بوده، درآمد حاصل از فروش داخلی با جهشی ۵۵.۴ درصدی به بیش از ۲۶۰۰ هزار میلیارد ریال رسیده است.

این شکاف میان رشد تعدادی و ریالی، نشان‌دهنده عبور تدریجی ایران‌خودرو از تیراژمحوری به سمت سودمحوری است؛ مسیری که با تمرکز بر محصولات گران‌قیمت‌تر مانند هایما، تارا و دنا اتوماتیک دنبال می‌شود.

تحلیل عملکرد مهر ۱۴۰۴؛ رشد محدود تیراژ، جهش چشمگیر درآمد

در هفت ماهه نخست سال مالی ۱۴۰۴، ایران‌خودرو موفق به تولید ۳۲۳,۰۸۵ دستگاه خودرو شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ۹.۷ درصدی را نشان می‌دهد. فروش داخلی نیز با رشد ۸.۳ درصدی به ۳۰۷,۸۷۳ دستگاه رسیده است.

با این حال، درآمد حاصل از فروش داخلی با جهشی ۵۵.۴ درصدی به رقم ۲,۶۰۰,۵۱۴,۴۳۲ میلیون ریال رسیده است. این اختلاف فاحش میان رشد تعدادی و ریالی، ناشی از دو عامل کلیدی است: افزایش قیمت‌های رسمی کارخانه‌ای و تغییر ترکیب سبد فروش به سمت محصولات با ارزش بالاتر.

شاخصمهر ۱۴۰۳مهر ۱۴۰۴درصد تغییر
تولید294,461 دستگاه323,085 دستگاه+9.7٪
فروش284,240 دستگاه307,873 دستگاه+8.3٪
درآمد فروش داخلی1,673,080,546 میلیون ریال2,600,514,432 میلیون ریال+55.4٪

بیشتر بخوانید: بازگشت مزدا با فناوری نوین؛ EZ-6 وارد پلتفرم اتونوین شد

پوست‌اندازی سبد محصولات؛ از پژو به هایما و تارا

گزارش مهر نشان می‌دهد که ایران‌خودرو به‌طور هدفمند در حال کاهش اتکا به پلتفرم‌های قدیمی مانند پژو ۴۰۵ و ۲۰۶ است. تولید گروه پژو با کاهش ۵.۵ درصدی و فروش آن با افت ۱۲.۳ درصدی مواجه شده است. در مقابل، محصولات مبتنی‌بر پلتفرم ملی مانند سورن و دنا رشد قابل‌توجهی داشته‌اند. سورن با رشد ۳۶.۸ درصدی در تولید و دنا با رشد ۱۵ درصدی در فروش، جایگاه خود را در سبد خانوادگی ایران‌خودرو تثبیت کرده‌اند.

تارا نیز با رشد ۲۶.۶ درصدی در تولید و ۲۵ درصدی در فروش، به‌عنوان پلتفرم آینده‌محور ایران‌خودرو در حال تقویت موقعیت خود است. در سوی دیگر، رانا با افت ۲۵.۸ درصدی در تولید، در حال خروج تدریجی از چرخه تولید است.

هایما، محصول مونتاژی چینی ایران‌خودرو، با رشد ۴۵.۸ درصدی در تولید و ۴۳.۶ درصدی در فروش، ستاره سودآور این گزارش است. میانگین قیمت فروش هر دستگاه هایما بیش از دو برابر سورن بوده و نقش کلیدی در جهش درآمدی شرکت ایفا کرده است.

بیشتر بخوانید: لغو ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی؛ مناطق آزاد در مسیر بازمهندسی

صادرات، صفر؛ تمرکز کامل بر بازار داخلی

در بخش صادرات، ایران‌خودرو عملاً فعالیتی نداشته است. فروش CBU صفر بوده و صادرات SKD و قطعات نیز با افت شدید همراه بوده است. در مقابل، فروش قطعات و لوازم یدکی با رشد ۴۰ درصدی به ۶۱۳,۴۰۵ میلیون ریال رسیده و به‌عنوان جریان درآمدی پایدار در کنار فروش خودرو عمل کرده است.

چالش‌های ساختاری؛ قیمت‌گذاری دستوری و گذار پلتفرمی

اگرچه درآمد شرکت رشد چشمگیری داشته، اما چالش‌های ساختاری همچنان پابرجاست. قیمت‌گذاری دستوری باعث شده که بسیاری از محصولات با زیان فروخته شوند و رشد درآمد صرفاً نقش کاهش‌دهنده زیان را ایفا کند. همچنین، گذار از پلتفرم‌های قدیمی به پلتفرم‌های جدید مانند K132 نیازمند سرمایه‌گذاری سنگین و توسعه محصولات اقتصادی‌تر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *