نرم افزار و اپلیکیشن

ویدئوهای تولیدشده با هوش‌مصنوعی در یوتیوب باید برچسب‌گذاری شوند

براساس گزارش منتشرشده، سازندگان محتوا با استفاده از هوش‌مصنوعی، باید ویدئوهای خود را برچسب‌گذاری کنند.

باظهور هوش‌مصنوعی تشخیص اینکه کدام محتوا واقعی است و کدام محتوا دستکاری‌شده، بسیار سخت شده است. ازاین‌رو، یوتیوب برای اینکه از ارائه محتوا نادرست و جعلی به کاربر جلوگیری کند در خط‌مشی جدید خود از تولیدکنندگان محتوا می‌خواهد که محتوای غیرواقعی و ساخته‌شده با هوش‌مصنوعی را با برچسب‌های تغییریافته یا مصنوعی برچسب‌گذاری کنند.

به‌گزارش اندرویداتوریتی، یوتیوب اکنون از تولیدکنندگان محتوا می‌خواهد تا بصورت شفاف اعلام کنند که محتوای ویدئویی با ظاهر واقعی آن‌ها با ابزارهای هوش‌مصنوعی ساخته‌شده یا خیر؟ در دستورالعمل جدید یوتیوب آمده که محتوایی که از شباهت افراد واقعی ایجاد شده یا فیلم‌هایی که از رویدادها، مکان‌ها یا صحنه‌های واقعی استفاده می‌کنند، باید حتماً برچسب‌گذاری شوند تا کاربر گمراه نشود.

یوتیوب درباره نحوه نمایش برچسب می‌گوید: برچسب برای موضوعات حساس مانند مسائل بهداشتی، درگیری‌های جاری، انتخابات، امورمالی و… بصورت پیوسته درطول ویدئو نمایش داده می‌شود؛ این درحالیست که در موضوعات غیرحساس، برچسب در توضیحات نمایش داده می‌شود.

یوتیوب

چه محتوایی نیاز به افشای هوش‌مصنوعی ندارد؟

جدا از اینکه اعلام استفاده از هوش‌مصنوعی برای برخی از موضوعات حساس ضروری است، یوتیوب اعلام کرده که همیشه این کار لازم نیست و می‌توان برای برخی از موضوعات از برچسب استفاده نکرد؛ این موضوعات چه هستند:

  • استفاده از هوش‌مصنوعی در توسعه اسکریپت یا تولید ایده
  • استفاده از هوش‌مصنوعی در ایجاد محتوای کاملاً غیرواقعی مانند خلق چهره‌های خیالی
  • کمک‌گرفتن از AI برای جلوه‌های ویژه و اعمال فیلترهای زیبایی و…

این‌ها مواردی هستند که از برچسب‌گذاری مستثنی هستند.

جریمه یوتیوب برای افراد خاطی

یوتیوب درحال‌حاضر هیچ اقدامی اجرایی خاصی ندارد و فعلاً به سازندگان محتوا اجازه می‌دهد تا با قوانین جدید سازگار شوند. بااین‌حال، این شبکه اشتراک‌گذاری ویدئو هشدار می‌دهد که اگر در آینده تولیدکننده محتوایی از دستورالعمل‌های اعلامی تخطی کند و این تخطی تدوام داشته باشد، تمام ویدئوهای آن فرد خاطی حذف می‌شوند، حساب تعلیق می‌شود و حتی ممکن است که درآمد آن نیز کاهش پیدا کند.

درنظر داشته باشید که دستورالعمل جدید یوتیوب، نشان می‌دهد که این شرکت همچنان روی محتوای خشونت‌آمیز حساس است؛ دراین دستورالعمل آمده محتوایی که خشونت را به تصویر می‌کشند، حتی اگر برچسب‌گذاری هم شوند، بازهم حذف خواهند شد.

گفته می‌شود این دستورالعمل‌ها، ابتدا روی تلفن‌های‌همراه اعمال می‌شود و سپس روی دسکتاپ و تلویزیون. در ادامه یوتیوب قول داده که با به‌روزرسانی سیاست‌های حفظ حریم‌خصوصی، محتوای تولید‌شده توسط هوش‌مصنوعی که از صدا یا چهره افراد سوءاستفاده می‌کند را حذف کند.

نظرشما درباره دستورالعمل‌های جدید یوتیوب چیست؟ آیا با برچسب‌گذاری ویدئوها موافق هستید؟ لطفاً نظرات خودتان را باما و سایر کاربران درمیان بگذارید.

محمد ترکاشوند

نویسنده و سردبیر رایااستور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *