سیستم عامل

ویژگی‌های هوش‌مصنوعی iOS 18 اپل بصورت محلی پردازش می‌شوند

طبق گزارش منتشرشده، تمام ویژگی‌های مبتنی‌بر هوش‌مصنوعی اپل روی دستگاه و بصورت محلی پردازش خواهند شد.

از آنجاییکه سامسونگ و گوگل قابلیت‌های هوش‌مصنوعی را در گوشی‌های‌هوشمند پرچمدار خود ادغام کرده‌اند، اپل هم آماده می‌شود تا با انتشار iOS 18 هوش‌مصنوعی را به دستگاه‌های خود بیاورد.

به‌گزارش اندرویداتوریتی و به‌نقل از مارک‌گورمن: ویژگی‌های هوش‌مصنوعی اپل روی دستگاه اجرا می‌شوند و نیازی به پردازش مبتنی‌بر فضای ابری ندارند. این یعنی هیچ پردازش ابری در مدل زبان بزرگ این شرکت وجود ندارد.

اجرای هوش‌مصنوعی روی دستگاه خوب است یا بد؟

در پاسخ به‌این پرسش، مارک‌گورمن می‌گوید اینکه اپل ویژگی‌های هوش‌مصنوعی را بصورت محلی پردازش می‌کند هم خوب است و هم بد؛ خوب است چون کاربر می‌تواند سریع‌تر به پاسخ خود برسد و از حریم‌خصوصی خود حفاظت کند، چراکه داده‌هایش در دستگاه باقی می‌ماند. درمقابل بد است چون دسترسی محدودی به منابع قدرتمند مبتنی‌بر ابر دارد که برای ویژگی‌های هوش‌مصنوعی پیشرفته ضروری هستند.

سامسونگ و گوگل که اصلی‌ترین رقیب اپل دراین زمینه هستند، برخی از ویژگی‌های هوش‌مصنوعی را بصورت محلی و برخی دیگر را در فضای ابری اجرا می‌کنند. مثلاً Galaxy AI قابلیت‌هایی مانند مترجم و پیشنهادات تایپ را بصورت آفلاین و در دستگاه کاربر اجرا می‌کند؛ گوگل هم مدل هوش‌مصنوعی Gemini Nano AI را برای اجرا روی دستگاه توسعه داده است.

بااین‌حال، حتی پیشرفته‌ترین سخت‌افزارهای تلفن‌های‌همراه هم برای اجرای مدل‌های پیشرفته زبان بزرگ (LLM) مثل چت‌جی‌بی‌تی بدون پشتیبانی ابری اضافی، به‌مشکل می‌خورند. همین باعث‌شده تا سامسونگ و گوگل برخی از پیچیده‌ترین ویژگی‌های هوش‌مصنوعی را در سرورهای ابری اجرا کنند.

گورمن در ادامه گزارش خود به اپل توصیه می‌کند که با ترکیب ویژگی‌های مبتنی‌بر ابر، که احتمالاً توسط Google Gemini یا ارائه‌دهنده‌ای مشابه پشتیبانی می‌شوند، این مشکل را برطرف کند.

گفته می‌شود اینکه اپل تمرکز خود را روی پردازش هوش‌مصنوعی بصورت محلی گذاشته، نشان می‌دهد که این شرکت می‌خواهد ثابت کند که در حفظ حریم‌خصوصی کاربران جدی است.

انتظار می‌رود اپل با انتشار iOS 18، مجموعه‌ای از پیشرفت‌های مولد هوش‌مصنوعی مانند بهبود جستجوی Spotlight، توانایی سیری در پاسخگویی به سوالات پیچیده و ابزارهای قدرتمند ویرایش تصویر در برنامه Photos بصورت بومی را در سراسر اکوسیستم خود جای دهد.

گفته می‌شود اپل قصد دارد از iOS 18 و ویژگی‌های هوش‌مصنوعی آن در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان خود (WWDC) که از 21 خرداد تا 25 خرداد برگزار می‌شود، رونمایی کند.

محمد ترکاشوند

نویسنده و سردبیر رایااستور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *