خودرو

خودروهای لوکس در سال 1403 چقدر مالیات می‌دهند؟

سازمان امور مالیاتی کشور، میزان مالیات خودروهای لوکس در سال جدید را اعلام کرد.

تقریباً 1 ماهی از سال جدید 1403 می‌گذرد و بالاخره مالیات خودروهای لوکس هم مشخص شد. طبق احکام مالیاتی بودجه درسال جدید، مالیات به همه اشخاص حقوقی غیردولتی و حقیقی تعلق می‌گیرد و باید سالانه نسبت‌به پرداخت آن اقدام کنند.

کدام خودروها باید مالیات بدهند؟

طبق احکام مالیاتی جدید، تمام خودروهای سواری و وانت دوکابین که شماره انتظامی دارند و قیمت آن‌ها بیشتر از 3 میلیارد و 500 میلیون‌تومان است، باید سالانه %1 از مازاد بر مبلغ ذکرشده را به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت کنند. مثلاً اگر خودرویی 4 میلیاردتومان قیمت داشته باشد، صاحب سند بایستی %1 از 500 میلیون‌تومان را بعنوان مالیات پرداخت کند.

درنظر داشته باشید که مالیات از قیمت روز خودرو دریافت می‌شود و سازمان مالیات موظف است تا از طریق پلیس‌راهور، به اشخاص اطلاع‌رسانی کند.

شرایط پرداخت مالیات خودروهای لوکس

  • تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی باید مالیات سالانه مربوط‌به خودروهای تحت تملک خود، فرزندان کمتر از هجده‌سال و محجور تحت کفل را حداکثر تا پایان بهمن‌ماه سال 1403 پرداخت کند، واگرنه مشمول حکم ماده (190) قانون مالیات‌های مستقیم می‌شوند.
  • اگر خودرویی مالیات پرداخت‌نشده داشته باشد، نمی‌توان سند آن‌را منتقل نمود یا اجاره داد. درصورت انجام این‌کار، شخص موردنظر خاطی تلقی شده و در پرداخت مالیات متعلقه مسئولیت تضامنی دارد.

پلیس‌راهور مکلف است تا فهرست مالکان و خودروهای مشمول را مطابق با درخواست سازمان امورمالیاتی کشور حداکثر تا پایان فروردین‌ماه 1403 به این سازمان ارائه و امکان دسترسی برخط جهت استعلام موردی را برای سازمان فراهم کند.

در ادامه آمده که مالیات تعیین‌شده قطعی است و اگر شخصی نسبت‌به آن اعتراض داشته باشد، می‌تواند به آن اعتراض کند تا رسیدگی شود.

محمد ترکاشوند

نویسنده و سردبیر رایااستور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *