آموزش

نحوه بازیابی اطلاعات کارت حافظه (SD)

چگونه کارت حافظه گوشی خود را ریکاوری کنیم ؟ در ادامه سری مقالات آموزشی رایااستور ، امروز قصد داریم نحوه بازیابی اطلاعات پاک شده از مموری کارت را به شما آموزش دهیم . اگر تصاویر و فایل‌های شما از رم موبایلتان حذف شده است تا انتهای مقاله ریکاوری کارت حافظه با رایااستور همراه باشید .

همه ما کم و بیش با این مشکل رو به رو شده ایم که اطلاعات کارت حافظه تلفن و لوازم دیجیتالی ، حذف شده اند . فرقی نمی کند چه اطلاعاتی در مموری کارت خود دارید ؛ اگر عکس دارید یا ویدئو یا موسیقی و یا حتی اسناد ، اگر داده های شما از رم پاک شده‌اند با ما همراه باشید تا به شما راه حل این مشکل و بازیابی اطلاعات از کارت حافظه را آموزش دهیم .

سال های بسیاری است که از کارت حافظه برای ذخیره انواع داده های تصویری ، صوتی و متنی استفاده می شود . امروزه مموری کارت‌ها در فضاهای بسیار بالا عرضه  می شوند که به طبع اطلاعات بیشتری نسبت به گذشته در آنها قرار دارد . اگر اطلاعات رم شما پاک شود چه می کنید ؟ حتما برای شما دردناک خواهد بود اما سوالاتی که مطرح می شود این است که آیا کارت حافظه قابل ریکاوری و بازیابی است ؟ تا چه میزان از اطلاعات پاک شده کارت حافظه را می شود برگرداند ؟ دلایل حذف شدن داده‌های رم چیست ؟ چگونه می توان اطلاعات کارت حافظه را ریکاوری کرد ؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم و به شما روش بازیابی کارت حافظه را آموزش دهیم .

کارت حافظه چه کاربردی دارد ؟

کارت حافظه در اندازه های 2 گیگابایت تا بیشتر از 200 گیگابایت تولید می شود و وظیفه اصلی آن نگه داری و ذخیره اطلاعات است . در اصطلاح به کارت حافظه ، حافظه SD نیز گفته می شود ؛ امروزه از مموری کارت ها در انواع دستگاه‌های الکترونیکی از جمله دوربین های دیجیتالی ، تلفن همراه ، لپ‌تاپ ، دستگاه های پخش صوتی دیجیتال و کنسول های بازی و … استفاده می شود . کارت های حافظه معمولا در اندازه های میکرو و کوچک توسط برندهای مختلف تولید می شود که بسته به حافظه ای که دارند می توانند ، داده‌های بیشتری را در خود جای دهند .

ویژگی‌های کارت حافظه

از مزایای مموری کارت ها ، امکان اضافه کردن و پاک کردن داده برای دفعات متعدد است . شما می توانید داده های تصویری ، صوتی ، متنی و … را بارها در رم اضافه کنید و اگر به آنها نیازی نداشتید ، آنها را حذف کنید . کارت‌های حافظه به انواع زیر تقسیم می شوند :

  • کارت حافظه Micro SD
  • کارت حافظه XD
  • کارت حافظه Compact Flash
  • کارت حافظه SDHC/SDXC
  • کارت حافظه Memory Stick
  • کارت حافظه Picture
  • کارت حافظه مالتی مدیا MMC
  • کارت حافظه CFast 2.0

دلایل خراب شدن کارت حافظه (مموری کارت) چیست ؟

سوالی که بسیاری از کاربران با آن روبه‌رو هستند ، این است که چرا کارت حافظه مشکل پیدا می کند و آسیب می بیند ؟ ما در این مقاله پیش از اینکه بخواهیم نحوه ریکاوری کردن و بازگرداندن اطلاعات کارت حافظه را شرح دهیم ، قصد داریم به شما علت‌های خراب شدن مموری کارت را معرفی کنیم تا بتوانید از خراب شدن رم دستگاه خود پیشگیری کنید . در ادامه با ما همراه باشید .

علت خرابی کارت حافظه : ضربه

یکی از شایع ترین دلایل خراب شدن کارت حافظه ، ضربه دیدن مموری کارت میباشد . در اغلب اوقات یک ضربه شدید و یا حتی ضعیف ، می تواند به کارت حافظه آسیب وارد کند . گاهی اوقات افتادن مموری کارت ، فشار دادن بیش از حد رم برای جا زدن و کارهایی از این قبیل می تواند منجر به سوختگی ، نیم سوز شدن و حتی خراب شدن کارت حافظه شود .

علت خرابی کارت حافظه : مشکلات نرم افزاری

در بسیاری از موارد مشکلات نرم افزاری دستگاهی که مموری کارت روی آن سوار است ، منجر به آسیب دیدن رم می شود . در برخی موارد نرم افزار دستگاه مشکل دارد و نمی تواند کارت حافظه را شناسایی کند و اطلاعات را از آن بخواند و بنویسد ؛ مواظب این مورد باشید چراکه می تواند خیلی سریع رم شما را خراب کند .

علت خرابی کارت حافظه : کثیف شدن مموری کارت

یکی از مواردی که بسیار تاثیر گذار است در خرابی مموری کارت ، کثیف شدن سطح رم میباشد . به مرور زمان ممکن است سطح کارت حافظه را گرد و غبار و چربی فرا بگیرد که همین لایه گرد و غبار باعث اختلال در عملکرد می شود و باعث عدم شناسایی کارت در دستگاه می شود . برای رفع این مشکل ، رم را از دستگاه جدا کنید و سطح آن را با الکل ، خوب تمیز کنید و سپس منتظر بمانید تا کارت حافظه خشک شود . با انجام این کار ، عملکرد کارت حافظه بسیار مثبت خواهد شد .

علت خرابی کارت حافظه : عدم استفاده صحیح

گاهی اوقات موارد بالا باعث خراب شدن کارت حافظه نمی شوند ، بلکه این کاربر است که با استفاده ناصحیح ، به رم آسیب وارد می کند . بعنوان مثال بسیاری از کاربران بدون اینکه دستگاه را خاموش کنند ، کارت حافظه را جدا میکنند که این برای سلامتی مموری کارت بسیار مضر است . مورد دیگری که شاید به آن توجه نکنید ، تکمیل ظرفیت رم میباشد ؛ همواره مواظب باشید که کل ظرفیت کارت حافظه را تکمیل نکنید چراکه باعث خرابی و آسیب دیدن آن می شوید .

نحوه ریکاوری کارت حافظه

تا به اینجای مقاله بازگرداندن اطلاعات کارت حافظه ، سعی کردیم شما را با مموری کارت بیشتر آشنا کنیم . در ادامه قصد داریم به شما روش ریکاوری کردن مموری کارت را آموزش دهیم . در ادامه با ما همراه باشید :

چگونه کارت حافظه را ریکاوری کنیم ؟

پیش از اینکه شروع به بازیابی اطلاعات حذف شده رم کنید ، از یک کارت حافظه دیگر استفاده کنید و مطمئن شوید که رم خراب است ؛ در غیر اینصورت ممکن است که کارت خوان ، ایراد داشته باشد و رم سالم باشد ؛ اما چنانچه اطلاعات شما حذف شده اند ، مراحل زیر را طی کنید .

در مارکت های معتبر ، نرم افزارهای رایگان بسیاری هستند که ادعا می کنند می توانند اطلاعات پاک شده کارت حافظه را ریکاوری (بازیابی) کنند . اگر بخواهیم به چند مورد از این برنامه ها اشاره کنیم ، باید به Disk Digger و EaseUS Free Data Recovery اشاره کنیم .

حتما در نظر داشته باشید که زمانیکه از نرم افزارهای رایگان استفاده می کنید ، هیچ تضمینی نیست که فایل های حذف شده بصورت کامل و سالم بازیابی و ریکاوری شوند چراکه بطور معمول نام‌های اصلی فایل ها پاک می شود ؛ البته برخی نرم افزارهای دیگر هستند که نام فایل‌ها را نیز بازیابی می کنند . برخی از برنامه‌های بازیابی اطلاعات نیز هستند که در ریکاوری تعداد فایل و حجم اطلاعات ، محدودیت دارند . موردی که پیشنهاد می کنیم حتما  مراقب آن باشید ، نسبت به نصب برنامه های ناخواسته هوشیار باشید ؛ هرگز از گزینه نصب پیشنهاد شده “Recommended” استفاده نکنید ، بجای آن همیشه از گزینه “Manual” برای نصب استفاده کنید .

در ادامه به شما نحوه نصب و استفاده از برنامه رایگان ZAR برای ریکاوری کارت حافظه را آموزش می دهیم ؛ با ما همراه باشید :

  • در ابتدا نرم افزار ZAR را دانلود و نصب کنید .
  • کارت حافظه آسیب دیده را وارد کارت خوان کنید دستگاه خود کنید .
  • برنامه ZAR را راه اندازی کنید . (ممکن است برای کار کردن نرم افزار مجبور شوید ، نرم افزار امنیتی خود را غیرفعال کنید که پیشنهاد می کنیم ، علاوه بر برنامه امنیتی ، اتصال به اینترنت را نیز غیرفعال کنید )
  • برای بازیابی تصاویر حذف شده در رم ، گزینه Image Recovery را کلیک کنید .
  • حافظه مموری کارت را انتخاب کنید و دکمه Next را فشار دهید .
  • در این مرحله نرم افزار ZAR شروع به اسکن و بازیابی فایل‌های پاک شده از کارت حافظه می کند ؛ زمانیکه بررسی تکمیل شد ، فهرستی از فایل‌های بازیابی شده مموری کارت را مشاهده خواهید کرد (این بررسی بسته به حجم اطلاعات ، چندین دقیقه زمان میبرد) .
  • چک‌باکس Root را انتخاب کنید و Next را فشار دهید .
  • پوشه‌ای که می خواهید اطلاعات ریکاوری شده در آن قرار بگیرد را انتخاب کنید . (حتما پوشه‌ای روی سیستم انتخاب کنید و از انتخاب پوشه روی کارت حافظه خودداری کنید)

نحوه بازیابی عکس‌های پاک شده از کارت حافظه

یکی از مشکلاتی که بسیاری از کاربران با آن روبه‌رو هستند ، مشکل حذف شدن تصادفی تصاویر میباشد ؛ در این حالت ممکن است به دلیل فرمت شدن رم ، حذف ناخواسته و موارد این چنینی ، تصاویر موجود در کارت حافظه پاک شده باشند و از دسترس کاربر خارج باشند .

آیا عکس حذف شده از مموری کارت را می توان بازیابی کرد ؟ در پاسخ باید جواب دهیم که بله ؛ خوشبختانه برای برگرداندن عکس های حذف شده ، راه هایی وجود دارد . فقط تنها نکته ای که وجود دارد ، این است که اگر تصاویر پاک شدند ، دیگر هیچ تصویر و فایلی به کارت حافظه اضافه نکنید . اگر بعد از حذف شدن عکس‌ها ، هیچ داده‌ای اضافه نشده باشد ، شانس بازیابی و ریکاری اطلاعات بسیار بالاست .

موارد لازم برای ریکاوری عکس‌های حذف شده از کارت حافظه

برای اینکه عکس های پاک شده را بازیابی کنید باید امکانات زیر را در اختیار داشته باشید :

  • نرم افزار بازیابی اطلاعات
  • کارت ریدر
  • رایانه

نرم افزاری که ما قصد داریم توسط آن نحوه برگرداندن عکس های کارت حافظه را آموزش دهیم ، Recuva نام دارد . پیشنهاد می کنیم اگر تصاویر رم حذف شده اند ، نرم افزار را دانلود کنید و روی سیستم نصب نمایید . بعد از نصب نرم افزار ، نوع فایلی که قصد ریکاوری آن را دارید را مشخص کنید که ما در اینجا ، تصویر مد نظرمان است . (نرم افزار امکان بازیابی فایل ها با فرمت های دیگر را نیز دارد ، ما قصد بازیابی عکس‌ها را داریم ولی شما می توانید از آن برای ریکاوری انواع ویدئو ، موسیقی و … استفاده کنید)

برای ریکاوری عکس‌های حذف شده مموری کارت با نرم افزار Recuva مراحل زیر را طی کنید :

  • نرم افزار را دانلود ، نصب و اجرا کنید .
  • نوع فایل مورد نظر برای ریکاوری را انتخاب کنید (ما تصویر مدنظرمان است) .
  • در صفحه ، نمایش داده شده ، محل فایل‌ها را مشخص کنید .
  • کارت ریدر را به سیستم خود متصل کنید و محلی که عکس‌های شما ذخیره شده‌اند را مشخص کنید . (اگر کارت حافظه در دوربین دیجیتال استفاده شده است ، معمولا عکس‌ها در پوشه DCIM و یا نام برند دوربین ذخیره شده اند) .
  • در ادامه اسکن را فشار دهید (سلامت فایل‌ها با رنگ های سبز – نارنجی – قرمز مشخص میشود) .
  • عکس‌های مورد نظر ریکاوری شده را جهت بازیابی انتخاب کنید و دکمه Recover را فشار دهید .
  • محل ذخیره شدن تصاویر بازیابی شده را روی سیستم مشخص کنید .

معرفی نرم افزار جهت ریکاوری عکس های حذف شده کارت حافظه

یکی از نرم افزار های بسیار قدرتمند دیگر برای بازیابی تصاویر حذف شده ، برنامه Starus Photo Recovery میباشد . این نرم افزار از انواع عکس‌های دیجیتالی با فرمت‌های GIF – PNG – TIFF – JPEG و … پشتیبانی می کند ؛ علاوه برا این فرمت‌ها ، از فرمت محبوب RAW نیز که توسط دوربین‌های عکاسی برندهای مختلف تولید میشود نیز پشتیبانی می کند . همچنین این نرم افزار از الگوریتم پیشرفته ای به منظور ریکاوری عکس ها استفاده میکند به طوریکه قادر است حتی عکس هایی که در اثر فرمت شدن انواع ذخیره سازها و یا عکس‌هایی که به شدت آسیب دیده اند را نیز بازیابی کند . یکی از وِیژگی های این برنامه دارا بودن حالت Wizard و راهنمای کامل و مرحله به مرحله کابران به منظور ریکاوری با استفاده از این حالت می باشد تا کاربر با انجام تنظمیات دلخواه خود بتواند اقدام به ریکاوری عکس ها کند .

قابلیت های نرم افزار ریکاوری تصاویر Starus Photo Recovery

  • بازیابی تصاویر در فرمت های مختلف حتی تصاویر دیجیتال RAW
  • الگوریتم پیشرفته برای بازیابی تصاویر در کیفیت اصلی
  • بازیابی تصاویر به صورت گام به گام
  • پیکربندی نرم افزار در چند مرحله آسان
  • پیش نمایش از تصاویر قبل از بازیابی عکس ها
  • سازگاری با ویندوزهای مختلف

امیدواریم از مقاله بازیابی و ریکاوری کارت حافظه راضی بوده باشید و آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید .

منبع : datarecoverycenter

محمد ترکاشوند

نویسنده و سردبیر رایااستور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *