ریپورتاژ آگهی

راهنمای خرید تجهیزات پسیو شبکه، در ایران کدام تجهیزات پسیو بهتر است؟

خرید و راه‌اندازی یک شبکه‌ی مناسب، مستلزم شناخت تجهیزات شبکه است. یک راهنمای خرید تجهیزات پسیو شبکه به شما کمک می‌کند تا تجهیزات لازم برای ساخت یک بستر انتقال داده‌ی مناسب را بشناسید. همچنین فاکتورهایی که موقع خرید این تجهیزات اهمیت دارد را به شما معرفی می‌کند. شما باید قبل از هر چیز استانداردهای تعریف شده برای هر کدام از این تجهیزات را بشناسید تا بدانید که کدامیک از تجهیزات پسیو شبکه برای شما مناسب است. در این راهنمای خرید تجهیزات پسیو شبکه، ما به استانداردهای موجود برای هر کدام از این تجهیزات را معرفی می‌کنیم تا بتوانید آگاهانه انتخاب کنید.

تجهیزات پسیو چیست؟

قبل از پرداختن به راهنمای خرید تجهیزات پسیو شبکه، بهتر است با این نوع تجهیزات آشنا شوید. به طور کلی منظور از تجهیزات پسیو شبکه، تجهیزاتی است که برای اتصال سیستم‌ها به همدیگر و انتقال اطلاعات به کار می‌رود. از آنجایی که هدف اصلی از راه‌اندازی یک شبکه انتقال اطلاعات است، می‌توان گفت تجهیزات پسیو بخش اصلی یک شبکه را تشکیل می‌دهند. تجهیزات پسیو شبکه بیشتر مربوط به شبکه‌های کابلی هستند و کمتر برای شبکه‌های بیسیم به کار می‌روند. از مهم‌ترین تجهیزات پسیو شبکه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کابل شبکه
  • پچ کورد شبکه
  • کانکتور
  • داکت و ترانکینگ
  • سوکت
  • کیستون
  • رک شبکه

راهنمای خرید تجهیزات پسیو برای شبکه کارها

گفتیم که توجه به استانداردهای تجهیزات پسیو شبکه برای انتخاب محصولات مناسب اهمیت دارد. بعضی از این استانداردها در سطح جهانی برای تمامی تجهیزات یکسان است. اما بعضی از استانداردها، نظیر استانداردهای مربوط به داکت و ترانکینگ برای هر برندی با دیگری تفاوت دارد. اما شناخت هر دو نوع استاندارد برای داشتن انتخاب‌های بهتر ضروری است. در ادامه‌ی این راهنمای خرید تجهیزات پسیو به بررسی مهم‌ترین تجهیزات پسیو و استانداردهای آن‌ها می‌پردازیم.

راهنمای خرید تجهیزات پسیو - کابل شبکه و پچ کورد

چطور کابل شبکه و پچ کورد انتخاب کنیم؟

یکی از مهم‌ترین تجهیزات پسیو شبکه که مستقیما روی کیفیت و سرعت انتقال داده‌ها تاثیر دارد، کابل و پچ کورد شبکه است. کابل‌ها مسیرهای ارتباطی و انتقال داده هستند و باید بتوانند بدون هیچ گونه اختلالی داده‌ها را از خود عبور دهند. برای خرید یک کابل شبکه و پچ کورد مناسب، شما باید به موارد زیر توجه کنید:

  • رده‌ی کابل: رده‌بندی کابل از cat3 تا Cat8 تعریف شده. کابل‌ها بر اساس این رده‌بندی، سرعت و پهنای باند متفاوتی دارند. هر چه رده‌ی کابل بالاتر باشد، سرعت و فرکانس کابل و همین‌طور قیمت کابل بیشتر است.
  • طول کابل: موقع خرید کابل و خصوصا پچ کورد باید به طول آن توجه کنید و متراژ مناسب را انتخاب کنید.
  • جنس مغزی: کابل‌ها با مغزی‌های مسی، نقره، طلا و آلومینیوم ساخته شده و بهترین نوع آن از نظر کیفیت و قیمت، نوع مسی است.

شیلد: کابل‌ها یا از نوع شیلددارند یا بدون شیلد. کابل‌های شیلددار حفاظت بهتری دارند و در برابر همشنوایی، نویز و تداخل بهتر می‌توانند مقاومت کنند.

راهنمای خرید تجهیزات پسیو - رک شبکه

کدام رک شبکه برای من مناسب‌تر است؟

رک شبکه محفظه‌ای است که از سرور و تجهیزاتی مثل روتر و سوئیچ محافظت می‌کند. رک‌ها در سه نوع ایستاده، دیواری و اوتدور ساخته می‌شوند. شما می‌توانید بر اساس فضای نصب، رک مناسب را انتخاب کنید. از فاکتورهایی که موقع خرید باید توجه داشته باشید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سایز رک: این سایز بر اساس واحد یونیت مشخص می‌شود و در اندازه‌های استاندارد از 4 یونیت گرفته تا 40 یونیت و بیشتر تولید می‌شود. انتخاب سایز باید بر اساس ظرفیت شبکه و تعداد تجهیزات و همین‌طور فضایی که رک نصب می‌شود، انجام شود.
  • ابعاد داخلی: سایز رک بیشتر مربوط به ابعاد بیرونی رک می‌شود. اما برای انتخاب رک باید سایز فضای داخلی را هم ارزیابی کرده تا بتوانید تمامی تجهیزات را بدون مشکل داخل آن نصب کنید.
  • جنس بدنه: رک‌ها از جنس‌های مختلفی مثل آلومینیوم یا ورق گالوانیزه ساخته می‌شوند که باید بسته به فضای نصب نوع مناسب را انتخاب کنید.
  • متعلقات رک: از دیگر مواردی که باید موقع خرید رک دقت کنید، متعلقات آن است. یک رک باید به تجهیزاتی نظیر قفل درب، پایه، چرخ یا درب‌های مقاوم مجهز باشد.

داکت یا ترانکینگ؟

داکت‌ها و ترانکینگ‌ها هم از مهم‌ترین تجهیزاتی است که در این راهنمای خرید تجهیزات پسیو شبکه بررسی می‌کنیم. این تجهیزات کانال‌هایی برای عبور کابل‌ها هستند که کار حفاظت و مدیریت بهتر کابل‌ها را انجام می‌دهند. داکت‌ها صرفا کانال‌های ساده‌ای هستند که کابل‌ها از داخلشان عبور می‌کند. اما ترانک‌ها متعلقاتی نظیر پریز و کلید دارند و برای حجم بالاتر کابل استفاده می‌شوند. موقع خرید داکت و ترانک باید به موارد زیر دقت داشته باشید:

  • حجم اتصالات: بسته به اینکه چقدر کابل داریم و چه نوع اتصالاتی نیاز است، باید بین داکت و ترانکینگ یکی را انتخاب کنیم. معمولا برای حجم زیاد ترانکینگ انتخاب بهتری است.
  • متعلقات: ترانکینگ‌ها متعلقات زیادی دارند. چنانچه به تمامی این متعلقات نیاز دارید، برندی را انتخاب کنید که متعلقات لازم را داشته باشد.
  • جنس بدنه: یکی از فاکتورهای مهم موقع خرید داکت و ترانکینگ توجه به جنس بدنه‌ی آن‌هاست. معمولا pvc یکی از بهترین انتخاب‌ها برای این محصولات است. چرا که مقاومت خوبی در برابر حرارت، رطوبت و نور دارد و به سختی شکسته می‌شود.

انتخاب جزیی‌ترین تجهیزات؛ سوکت شبکه، کیستون و پچ پنل

سوکت، کیستون و پچ پنل‌ها تجهیزاتی هستند که برای پایانه‌های کابل‌ها به کار می‌روند. می‌توان گفت این موارد نیز جز مهم‌ترین تجهیزاتی هستند که در این راهنمای خرید تجهیزات پسیو شبکه به آن‌ها پرداخته می‌شود. انتخاب سوکت و کیستون و همچنین پچ پنل مناسب می‌تواند مستقیما روی سرعت و کیفیت انتقال داده تاثیر بگذارد. بنابراین بهتر در موقع انتخاب این وسایل توجه کافی داشته باشید. از مهم‌ترین فاکتورهایی که باید در نظر بگیرید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رده‌ی کابل: سوکت‌ و کیستونی که برای کابل یا پچ پنل به کار می‌رود، باید همرده با کابل باشد تا از نهایت پتانسیل کابل استفاده شود. یک سوکت یا کیستون رده‌ی پایین می‌تواند جلوی سرعت و فرکانس کابل را بگیرد و آن را کاهش دهد.
  • نوع شیلد: هم سوکت‌ها و کیستون‌ها و هم پچ پنل‌ها در دو نوع شیلددار و بدون شیلد طراحی می‌شوند. مسلما نوع شیلددار سطح حفاظت بالاتری دارد و مقاومت آن نیز بیشتر است.
  • نوع طراحی: شما هر نوع وسیله‌ای خریداری کنید، باید به نوع طراحی و شکل آن دقت داشته باشید. سوکت‌ها و کیستون‌ها معمولا به شکل‌های مسطح یا زاویه‌دار ساخته می‌شوند که نوع زاویه‌دار برای نصب در پشت تجهیزات و کنار دیوارها، کارایی بیشتری دارد و مانع قطعی کابل می‌شود. در مورد پچ پنل هم این دو نوع طراحی وجود دارد. پچ پنل‌های زاویه‌دار برای گوشه‌ها و زاویه‌های کناری رک مناسب‌تر هستند.
  • ظرفیت: یکی دیگر از موارد مهم موقع خرید پچ پنل ظرفیت شبکه‌ است. شما باید ببینید که چه تعداد کابل و پورت نیاز دارید و پچ پنلی با سایز مناسب بخرید.

حرف آخر

در این راهنمای خرید تجهیزات پسیو شبکه به بررسی مهم‌ترین تجهیزات پسیو و فاکتورهای مهمی که موقع خرید این تجهیزات باید در نظر گرفته شود، پرداختیم. مواردی که گفته شد بخشی از موارد مهم در این تجهیزات است. شما باید موقع خرید تجهیزات را به شکل کلی از نظر برند، نوع و قیمت نیز ارزیابی کنید. پیشنهاد می‌کنیم تمامی تجهیزات پسیو شبکه‌ی خود را از یک برند تهیه کنید تا از یک استاندارد مشخص استفاده کند و با اتصال آن‌ها به یکدیگر مشکلی نداشته باشید.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی رایااستور در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

محمد ترکاشوند

نویسنده و سردبیر رایااستور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *