برگزیدهگجت

Optic ID سیستم احراز هویت جدید ویژن پرو اپل؛ هرآنچه که باید بدانید

براساس گزارش منتشرشده، اپل از سیستم احراز هویت جدید Optic ID برای باز کردن قفل هدست ویژن پرو استفاده می‌کند.

به‌گزارش مک‌روموس، اپل برای بازکردن قفل ویژن پرو از Optic ID استفاده می‌کند. این ویژگی می‌تواند عنبیه چشم شما را اسکن کند و آن را تشخیص دهد. اپل می‌گوید این ویژگی با تمام استانداردهای بین‌المللی سازگاری دارد و هیچ آسیبی به چشم و پوست شما نمی‌رساند.

دراین روش، عنبیه چشم توسط ال‌ای‌دی‌ها و نورهای مادون قرمز اسکن می‌شوند. به‌گفته اپل، ویژن پرو هر دو چشم را همزمان اسکن می‌کند و از آنجاییکه اندازه عنبیه چشم براساس شرایط مختلف تغییر می‌کند، Optic ID با به‌روزرسانی الگوی ثبت‌نام شده پس‌از هربار احراز هویت به‌درستی کار می‌کند.

اپل معتقد است که این روش می‌تواند احراز هویت را متحول کند. این غول کوپرتینویی معتقد است احتمال اینکه شخصی بتواند از طریق عنبیه چشم، دستگاه ویژن پرو شما را باز کند، 1 در میلیون است. همچنین تأکید شده که داده‌های بیومتریک رمز‌گذاری‌شده دراین روش در هیچ‌کجا ذخیره و به اشتراک گذاشته نمی‌شوند.

تنظیمات Optic ID

Optic ID از سخت‌افزار و نرم‌افزار پیشرفته‌ای برای تشخیص عنبیه چشم استفاده می‌کند؛ براساس اعلام اپل، Optic ID با ساختار دقیق عنبیه در حوزه مادون قرمز نزدیک مطابقت دارد و می‌تواند الگوهای منحصربه‌فردی را از رنگدانه‌های عنبیه هرچشم نشان دهد.

به‌گفته اپل، زمانیکه Optic ID را بعنوان روش امنیتی دستگاه خود انتخاب و فعال می‌کنید، نور مادون قرمز نزدیک و ایمن چشم‌ها را روشن می‌کند، بطوریکه دوربین‌های چشمی ویژن پرو می‌توانند از عنبیه شما عکس بگیرند. سپس این داده‌های تصویر عنبیه به Secure Enclave و بخشی از موتور عصبی تراشه Apple M2 که در Secure Enclave محافظت می‌شود، ارسال و پردازش می‌شوند که درنهایت از آن‌ها برای ثبت‌نام استفاده می‌شود.

یک گزینه برای اینکه Optic ID فقط یک چشم را اسکن کند وجود دارد که می‌توان در برنامه تنظیمات و در مسیر Accessibility → Eye Input آن را روشن کرد. البته می‌توانید شناسه اپتیک را بصورت کامل خاموش کنید و با استفاده از رمز عبور وارد دستگاه ویژن پرو خود شوید.

شناسه نوری به‌شما اجازه می‌دهد حداکثر 5 تلاش ناموفق برای ورود داشته باشید. همچنین این امکان را دارید که بعنوان یک لایه حفاظتی اضافی، ویژن پرو را طوری تنظیم کنید که تمام اطلاعات، رسانه‌ها و تنظیمات شخصی شما را بعد از 10 تلاش ناموفق متوالی بصورت کامل حذف کند.

دوربین‌های مادون قرمز برای اسکن چشم در ویژن پرو

Optic ID چه کاربردهایی دارد؟

زمانیکه شناسه اپتیک را بعنوان روش ورود خود تنظیم کردید می‌توانید از آن برای باز کردن قفل ویژن پرو استفاده کنید، می‌توانید از Apple Pay خرید کنید، می‌توانید وارد بسیاری از برنامه‌های شخص‌ثالث شوید، می‌توانید به داده‌های حساس دسترسی داشته باشد و موارد بسیار دیگری.

برنامه‌هایی که از Face ID و Touch ID در آیفون و آیپدهای اپل پشتیبانی می‌کنند، بصورت خودکار از Optic ID نیز پشتیبانی می‌کنند.

درچه مواردی نیاز است که رمز عبور وارد کنیم؟

همانند گوشی‌ها و تبلت‌های اپل، در برخی موارد شما مجبور هستید که حتماً رمز عبور خود را وارد کنید و سپس از سایر روش‌های ورود استفاده کنید.

  • زمانیکه دستگاه را روشن یا راه‌اندازی مجدد کرده‌اید.
  • اگر در 48 ساعت گذشته، قفل دستگاه را باز نکرده‌اید.
  • اگر در 4 ساعت گذشته از Optic ID برای باز کردن قفل دستگاه استفاده نکرده‌اید و در شش و نیم روز گذشته نیز از رمز عبور استفاده نشده است.

براین‌اساس در مواقعی که در بالا ذکر کردیم، مجبور هستید از رمز عبور برای باز کردن قفل دستگاه استفاده کنید. نظرشما درباره روش امنیتی جدید اپل چیست؟ آیا از روش‌های مرسوم اثرانگشت و تشخیص‌چهره کاربردی‌تر است؟

محمد ترکاشوند

نویسنده و سردبیر رایااستور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *