پردازنده

خط و نشان کشیدن پردازنده اسنپدراگون X کوالکام برای اینتل و AMD

کوالکام قرار است در تاریخ 5 اردیبهشت‌ماه از سری اسنپدراگون ایکس خود رونمایی کند.

براساس گزارشات منتشرشده، باید منتظر باشیم تا کوالکام سری پردازنده‌های اسنپدراگون X خود را معرفی کند. کوالکام تاکنون بصورت رسمی اسنپدراگون X Elite را معرفی کرده و هر از چندگاهی جزئیاتی جدید را درباره آن منتشر می‌کند.

همچنین گفته می‌شود که این شرکت قصد دارد تراشه اسنپدراگون ایکس پلاس را برای نوت‌بوک‌های ویندوزی مبتنی‌بر ARM مقرون‌به‌صرفه‌تر معرفی کند.

طبق گزارش گیزموچاینا، کوالکام ویدئویی کوتاه به اشتراک‌گذاشته که در حقیقت بعنوان یک اعلامیه برای سری پردازنده‌های اسنپدراگون ایکس عمل می‌کند. این ویدئو در حساب رسمی اسنپدراگون ایکس منتشرشده است؛ در ویدئو یک CPU نشان داده می‌شود که به یک “X” سه‌بعدی تبدیل می‌شود و به‌عنوان “در ساعت 24/4 منتظر باشید“، اشاره می‌کند.

اسنپدراگون ایکس الیت

هرچند کوالکام بصورت مستقیم از معرفی اسنپدراگون ایکس الیت و ایکس پلاس در تیزر صحبت نکرده، اما گفته می‌شود این رونمایی در تاریخ 24 آوریل (5 اردیبهشت) برگزار خواهد شد.

اخیراً فاش شد که دستگاه لنوو یوگا اسلیم 7 به پردازنده اسنپدراگون ایکس الیت مجهز خواهد بود؛ و این یعنی نوت‌بوک آینده لنوو می‌تواند اولین لپ‌تاپی باشد که از پردازنده جدید کوالکام استفاده می‌کند.

تراشه اسنپدراگون ایکس الیت به‌دلیل قابلیت‌های اختصاصی هوش‌مصنوعی برای رایانه‌های شخصی، با عملکرد چشمگیر TOPS 45 از NUP معرفی شده است. نتایج پنجمارک‌ها نشان می‌دهند که این تراشه در گیک‌بنچ با اختلاف قابل‌توجهی از تراشه M3 اپل جلوتر است. حتی با Core i7-13700HX، Core i9-13900H و آخرین پرچمدار موبایل AMD Ryzen 9 8945HS هم برابری می‌کند.

پردازنده‌هاامتیاز تک‌هسته‌ایامتیاز چندهسته‌ای
Snapdragon X Elite2,42714,254
Core i9-13900H2,33710,591
Core i7-13700HX2,28411,636
Ryzen 9 8945HS2,37411,650

اگر این اعداد و ارقام واقعیت داشته باشند، پردازنده جدید کوالکام می‌تواند زنگ خطر را برای شرکت‌های بزرگ حاضر دراین صنعت به صدا در بیاورد و آن‌ها به یک چالش بزرگ بکشد.

علاوه‌بر همه این‌ها، کوالکام اخیراً مهارت خود را در نرم‌افزار ویرایش ویدئو Davinci Resolve به رخ کشید و حتی شایعه‌ای در مورد ویژگی هوش‌مصنوعی ویندوز 11 وجود دارد که ممکن است در انحصار دستگاه‌های مجهز به اسنپدراگون ایکس الیت باشد.

انتظار می‌رود در روزهای آینده، جزئیات و گزارش‌های بیشتری درباره پردازنده‌های جدید سری اسنپدراگون ایکس بشنویم. نظرشما درباره کوالکام چیست؟ آیا می‌تواند اینتل و دیگر شرکت‌های مطرح دراین صنعت را به چالش بکشد؟ لطفاً نظرات خودتان را باما و سایر کاربران در میان بگذارید.

محمد ترکاشوند

نویسنده و سردبیر رایااستور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *