نامه رسمی مدیرعامل ایرانخودرو به بورس؛ چرا زیان انباشته همچنان در حال افزایش است؟
مدیرعامل ایرانخودرو در نامهای به بورس، دلایل افزایش زیان انباشته را اعلام کرد؛ تعهدات معوق و قیمتگذاری دستوری در صدر عوامل.

درحالیکه ایران خودرو در نیمه نخست سال ۱۴۰۴ موفق به ثبت ۱.۲ همت سود ناخالص شده، اما زیان انباشته این شرکت همچنان رو به افزایش است. این تناقض مالی، توجه سهامداران و فعالان بازار سرمایه را به خود جلب کرده و حالا مدیرعامل ایرانخودرو، عادل پیرمحمدی، در نامهای رسمی به سازمان بورس، دلایل این وضعیت را تشریح کرده است.
این نامه، نهتنها گزارشی از وضعیت مالی شرکت، بلکه سندی از چالشهای ساختاری صنعت خودروی ایران در مواجهه با قیمتگذاری دستوری و تعهدات انباشته است.
جزئیات نامه و دلایل افزایش زیان عملیاتی
در متن نامهای که پیرمحمدی خطاب به رئیس اداره نظارت بر ناشران صنعتی و معدنی سازمان بورس ارسال کرده، سه عامل اصلی بهعنوان دلایل افزایش زیان عملیاتی ایرانخودرو در نیمه اول سال ۱۴۰۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل مطرح شدهاند. نخست، عدم اصلاح قیمت فروش محصولات در سهماهه ابتدایی سال جاری است؛ موضوعی که با توجه به افزایش نرخ ارز و رشد هزینههای تولید، فشار مضاعفی بر سودآوری شرکت وارد کرده است. در واقع، فروش خودرو با قیمتهای مصوب سال قبل، در شرایطی که هزینههای تولید بهطور قابل توجهی افزایش یافتهاند، منجر به کاهش حاشیه سود و در نهایت زیان عملیاتی شده است.
دومین عامل، وجود ۲۰۸ هزار دستگاه تعهد معوق در ابتدای سال ۱۴۰۴ است که ایرانخودرو موظف بوده آنها را با قیمتهای مصوب سال گذشته تحویل دهد. این حجم از تعهدات، نهتنها منابع مالی شرکت را درگیر کرده، بلکه با توجه به تفاوت قیمت تمامشده و قیمت فروش، زیان قابل توجهی را به صورتهای مالی تحمیل کرده است.
سومین عامل، کاهش درآمد حاصل از برگشت هزینه تعهدات معوق است. در پایان سال ۱۴۰۳، ایرانخودرو موفق شده بود درآمدی معادل ۳ همت از محل برگشت هزینههای تعهدات معوق سال ۱۴۰۲ شناسایی کند، اما در نیمه اول سال ۱۴۰۴، این منبع درآمدی عملاً حذف شده و آثار تعدیلی آن بسیار ناچیز بوده است.
این سه عامل، در کنار هم، باعث شدهاند که علیرغم افزایش تولید و ثبت سود ناخالص، زیان عملیاتی شرکت افزایش یابد و زیان انباشته همچنان روند صعودی داشته باشد.
بیشتر بخوانید:





