پردازنده

سامسونگ و TSMC تولید تراشه‌های 2 نانومتری را در کشور خود انجام می‌دهند

براساس گزارش منتشرشده، سامسونگ و TSMC در کشور خود تراشه‌های 2 نانومتری را تولید می‌کنند.

به‌گزارش سم‌موبایل، شرکت‌های سامسونگ و TSMC می‌خواهند پیشرفته‌ترین فناوری‌های ساخت تراشه را در کشورهای خود حفظ کنند و قصد ندارند آن‌ها را در اختیار سایر کشورها قرار دهند. این در‌حالیست که این دو شرکت درحال گسترش امکانات تولید تراشه خود به سایر کشورها مانند ژاپن و آمریکا هستند.

گفته می‌شود سامسونگ و TSMC قصد دارند در ایالات متحده، تراشه‌های 4 نانومتری تولید کنند؛ این درحالیست که گفته می‌شود آن‌ها تولید تراشه‌های 2 نانومتری را در کشورهای خود یعنی کره و تایوان انجام می‌دهند.

سامسونگ و TSMC درحال ساخت کارخانه‌های تولید تراشه‌های 2 نانومتری

براساس گزارش‌مشترک جدید SCMP (South China Morning Post) و The Korea Times، سامسونگ سال آینده تولید تراشه‌های نیمه‌هادی 2 نانومتری را در کره‌جنوبی آغاز می‌کند. همانطور که ماه گذشته دولت این کشور تأیید کرد، سامسونگ تا سال 2047 برای پروژه نیمه‌هادی “مگا خوشه” در نزدیکی سئول، 371 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده و قصد دارد در آنجا تراشه‌های 2 نانومتری تولید کند. گفته می‌شود این سرمایه‌گذاری شامل 13 کارخانه و 3 مرکز تحقیقاتی می‌شود که در چندین شهر از استان گیونگگی احداث می‌شوند.

درمقابل رئیس TSMC نیز اعلام کرده که این شرکت نیز درحال برنامه‌ریزی برای ساخت کارخانه‌های تولید تراشه‌های نیمه‌هادی 2 نانومتری در پارک‌های علمی Hsinchu و Kaohsiung در تایوان است. در ادامه گزارش آمده که این شرکت در تلاش است تا مجوزهای دولت برای احداث کارخانه تولید تراشه در تایچونگ را نیز دریافت کند.

مشکلات سامسونگ و TSMC درساخت کارخانه‌های تولید تراشه پیشرفته در خارج از کشور

دو شرکت سامسونگ و TSMC درحال توسعه کارخانه‌های تولید تراشه به سایر کشورها هستند، اما درمقابل با مشکلاتی از قبیل کمبود نیروی متخصص و یارانه‌های دولت محلی روبه‌رو هستند که می‌تواند برای آن‌ها مشکل‌ساز شود. سامسونگ درسال 2021 یک کارخانه تراشه‌سازی 17 میلیارد دلاری را در تگزاس احداث کرد که انتظار می‌رفت در آن تراشه‌های 4 نانومتری تولید کند، اما این اتفاق نیافتاد و به تعویق افتاد.

این درحالیست که TSMC نیز درحال ساخت دو کارخانه تراشه‌سازی در آریزونا است؛ از ابتدا قرار بود که تا سال 2024 تولید تراشه‌های 4 نانومتری و تا سال 2026 تولید تراشه‌های 3 نانومتری دراین کارخانه‌ها صورت بگیرد، اما برنامه‌ریزی آن‌ها نیز به‌دلیل نبود افراد متخصص و مشکلات یارانه‌ای دولتی به‌تعویق خواهد افتاد. دولت محلی به TSMC اجازه نمی‌دهد که از افراد متخصص تایوانی دراین کارخانه‌ها استفاده کنند.

البته کشورهای اروپایی، ژاپن و هند نیز اعلام کرده‌اند که حاضرند به شرکت‌هایی که در کشورشان تراشه‌های نیمه‌هادی بسازند، یارانه پرداخت کنند اما به‌نظر می‌رسد که دو شرکت سامسونگ و TSMC به‌دلیل هزینه‌های بالای ساخت کارخانه‌های تراشه در خارج از کشور، این پیشنهادها را رد یا از پذیرش آن خودداری نموده‌اند.

محمد ترکاشوند

نویسنده و سردبیر رایااستور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *