پردازنده

سامسونگ سریع‌ترین رم LPDDR5X را با %25 عملکرد بهتر معرفی کرد

سامسونگ از سریع‌ترین حافظه رم LPDDR5X خود برای برنامه‌های هوش‌مصنوعی موبایل و سرور رونمایی کرد.

چندسال‌پیش بود که سامسونگ رم 8.5 گیگابیت‌برثانیه LPDDR5X را معرفی کرد که درآن زمان سریعترین رم در جهان به‌شمار می‌رفت. امروز این شرکت از نسخه جدید LPDDR5X رونمایی کرد که سرعت به مراتب بالاتری را ارائه می‌دهد.

طبق گزارش جی‌اس‌ام‌آرنا، رم جدید LPDDR5X سامسونگ سرعت 10.7 گیگابیت‌برثانیه را ارائه می‌دهد که از سرعت 9.6 گیگابایت‌برثانیه سال گذشته هم بالاتر است. طبق این داده‌ها، رم جدید تا %25 عملکرد بهتری نسبت‌به نسخه‌های قبلی LPDDR5X خواهد داشت.

نکته جالب اینجاست که سرعت تنها ارتقاءای نیست که رم جدید LPDDR5X بدست آورده است. سامسونگ برای ساخت این تراشه‌ها از فرآیند کلاس 12 نانومتری استفاده می‌کند که یعنی تراشه‌ها کوچکتر می‌شوند و به‌شرکت اجازه می‌دهند تا ظرفیت خود را تا %30 افزایش دهند. گفته می‌شود این شرکت درحال ساخت بسته‌های 32 گیگابایتی است.

رم LPDDR5X

سامسونگ این حافظه رم جدید را برای کاربردهای هوش‌مصنوعی تبلیغ می‌کند. حتماً می‌دانید که مدل‌های بزرگ به تعداد زیادی حافظه نیاز دارند؛ حتی پردازنده‌های گرافیکی پیشرفته مانند RTX 4090 انویدیا هم تا 24 گیگابایت VRAM محدود هستند.

بااین‌حال، این فناروی جدید در مصرف انرژی تا %25 صرفه‌جویی می‌کند. این موضوع می‌تواند بعنوان یک مزیت برای دستگاه‌های تلفن‌همراه با باتری و همچنین سرورها به‌حساب آید. سامسونگ اعلام کرده که تولید انبوه رم 10.7 گیگابیتی LPDDR5X جدید خود را تا نیمه‌دوم سال‌جاری آغاز می‌کند و منتظر است تا آن را با چیپست‌های موبایل آزمایش کند. گفته می‌شود این شرکت همچنین درحال کار برروی نسل‌بعدی رم LPDDR6 می‌باشد.

محمد ترکاشوند

نویسنده و سردبیر رایااستور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *