فناوری

چالش نام‌گذاری محصولات سامسونگ و تغییرات نامنسجم برندینگ

سامسونگ با عدم انسجام در نام‌گذاری برخی محصولات خود باعث سردرگمی مشتریان شده است. تغییرات جدید در برندینگ محصولات AI Jet نیز نمونه‌ای از این مشکلات است.

داشتن یک استراتژی نام‌گذاری واضح و منسجم برای شرکت‌هایی که مجموعه گسترده‌ای از محصولات دارند، اهمیت بالایی دارد. وقتی این کار به درستی انجام شود، برندینگ شفاف به مشتریان کمک می‌کند تا محصولات را بدون نیاز به بررسی مدل‌های پیچیده به راحتی بشناسند. اما اگر اشتباه مدیریت شود، ممکن است باعث سردرگمی خریداران و کاهش اعتماد آن‌ها به برند شود.

مشکلات نام‌گذاری در محصولات سامسونگ

سامسونگ همیشه در نام‌گذاری برخی از محصولات خود دچار عدم انسجام بوده است. البته بخش موبایل سامسونگ (MX) در سال‌های اخیر پیشرفت قابل‌توجهی داشته و توانسته یک استراتژی نام‌گذاری مشخص و قابل‌فهم ارائه کند. اما در سطح کل سامسونگ الکترونیکس هنوز مشکلاتی دیده می‌شود و حتی در یک سری محصولات، عدم هماهنگی نام‌ها مشاهده می‌شود.

یکی از نمونه‌های بارز، سری The Frame و Music Frame هستند. هر دو محصول به یک خانواده تعلق دارند، اما نام یکی شامل “The” است و دیگری بدون آن معرفی شده است. این عدم انسجام در نام‌گذاری اخیراً در سری جدید جاروهای بی‌سیم Jet نیز مشاهده شده است.

سامسونگ در سال ۲۰۲۴، یک جارو بی‌سیم پیشرفته با قابلیت هوش مصنوعی را با نام Bespoke Jet AI معرفی کرد. اما در سال ۲۰۲۵، دو مدل جدید با نام‌های Bespoke AI Jet Ultra و Bespoke AI Jet Lite عرضه شدند. تفاوت آشکار این است که اکنون سامسونگ AI را قبل از Jet آورده است، برخلاف مدل قبلی که Jet قبل از AI قرار داشت.

دلیل این اقدام سامسونگ مشخص نیست، اما این نوع تغییرات ناگهانی در نام‌گذاری می‌تواند نشانه‌ای از تصمیمات نامنسجم در بخش بازاریابی سامسونگ یا حتی تمایل بیشتر به استفاده از واژه AI باشد.

آیا سامسونگ باید استراتژی نام‌گذاری محصولات خود را یکپارچه کند؟

این مشکلات یکی از دلایلی است که باعث می‌شود برخی کاربران معتقد باشند سامسونگ باید شاخه‌های کلیدی محصولات خود را زیر نظر یک بخش واحد مدیریت کند. یا دست‌کم، یک واحد بازاریابی در سطح شرکت مسئول نام‌گذاری و استراتژی برندینگ محصولات شود.

از همین حالا شاهد هستیم که ارتباط بهتر بین بخش‌های مختلف محصولات سامسونگ، تجربه کاربری یکپارچه‌تری را ارائه داده است. بعنوان مثال، تلویزیون‌های سامسونگ ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ مجهز به رابط One UI روی Tizen OS هستند. حتی طراحی رابط‌کاربری در مدل‌های ۲۰۲۵ شباهت بیشتری به گوشی‌های گلکسی دارد.

این یکپارچگی اکوسیستم به کاربران کمک می‌کند تجربه‌ای منسجم‌تر و آشنا‌تر داشته باشند. اما اگر سامسونگ بتواند نام‌گذاری محصولات خود را نیز استانداردتر کند، این هم‌سویی برندینگ در تلویزیون‌ها، لوازم خانگی و سایر محصولات مصرفی بیشتر خواهد شد.

منبع
sammobile

محمد ترکاشوند

عاشق موبایل و اتفاقاتی هستم که حول و حوش این دستگاه هوشمند اتفاق می‌افته. امیدوارم یک روز بتونم بازار موبایل کشور رو تغییر بدم و اون رو به سمت حرفه‌ای شدن پیش ببرم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا