ریپورتاژ آگهی

داستان و شایعات کلاهبرداری تتر

ارز دیجیتال تتر (Tether) یک استیبل کوین با ارزش است که هر واحد آن برابر 1 دلار آمریکا است. برخی بر این باورند که بعید است شرکت تتر بتواند از تمامی تترهای موجود در بازار کریپتو پشتیبانی کند.  در حال حاضر بیش از 75 میلیارد تتر در بازار عرضه شده‌است و در لیست ارزهای دیجیتال برتر در جایگاه سوم قرار گرفته‌است. به‌زودی متوجه می‌شویم که این نگرانی‌ها مهم هستند، زیرا یک دادخواست علیه کمپانی تتر به دادگاه فرستاده شده‌است. این دادخواست تتر را به ایجاد بزرگ‌ترین حباب در تاریخ بشر متهم کرد که باعث خسارات تریلیون دلاری به کاربران می‌شود. واقعاً ارز دیجیتال تتر یک کلاهبرداری است؟

تتر چیست؟

داستان و شایعات کلاهبرداری تتر

تتر با واحد اختصاری USDT یک ارز دیجیتال است که قیمت آن همیشه ثابت است. ارزش هر واحد تتر همواره برابر با 1 دلار آمریکا است. به ارزهای دیجیتالی که دارای پشتوانه با ارزش هستند، «استیبل کوین» گفته می‌شود. قیمت این رمزارزها همیشه وابسته به ارزش دارایی پشتوانه است. هم اکنون تتر قدرتمندترین ارز دیجیتال باثبات است که در هنگام نگارش این مطلب  ارزش بازار آن بیش از 75 میلیارد دلار است. برای افرادی که به‌تازگی با دنیای کریپتو آشنا شده‌اند و خیلی هم ریسک‌پذیر نیستند، خرید تتر می‌تواند گزینه مناسبی باشد. برای خرید و تبدیل تتر می‌توانیم از صرافی‌های معتبر استفاده کنیم.

شرکت آیفینکس (iFinex) مالک کمپانی تتر و همچنین گرداننده صرافی ارز دیجیتال بیتفینکس (Bitfinex) است. ارز دیجیتال تتر در سال 2014 با نام «Realcoin» عرضه شد اما پس از مدت کوتاهی نام آن به تتر تغییر کرد. این کمپانی در سال 2019 یک ارز دیجیتال با ثبات دیگر به نام «تتر گلد» عرضه کرد که پشتوانه آن طلا است.

تتر چگونه کار می‌کند؟

به‌ازای هر واحد تتر که تولید می‌شود 1 دلار آمریکا در ذخایر بانکی نگهداری می‌شود که به‌عنوان پشتوانه این ارز دیجیتال عمل می‌کند. یعنی اگر 3 میلیون واحد تتر در بازار عرضه شده‌ باشد، به‌ازای آن 3 میلیون دلار در خزانه بانک نگه‌داری می‌شود تا قیمت این رمزارز همواره 1 دلار باقی بماند. سر این موضوع در بین جامعه ارزهای دیجیتال شک و تردید وجود دارد و برخی این ارز را به عدم وجود پشتوانه متهم می‌کنند. برخلاف برخی از ارزهای دیجیتال، عرضه تتر محدود نیست و با توجه‌به تقاضای بازار، واحدهای جدید تولید و عرضه می‌شوند.

واحدهای تتر با توجه به نیاز بازار و دوره‌های زمانی مختلف از سوی شرکت آیفینکس تولید و به صرافی بیتفینکس وارد می‌شوند. سپس از آنجا به‌واسطه معامله‌گران به صرافی‌های دیگر می‌روند. با وجود اینکه تراکنش‌های  رمزارز تتر غیرمتمرکز است و روی بلاک‌چین‌های بزرگ انجام می‌شود، توزیع واحدهای آن کاملاً متمرکز است و نمی‌توانیم آن را یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز بنامیم.

داستان‌ها و شایعات کلاهبرداری تتر

داستان و شایعات کلاهبرداری تتر

تتر به‌عنوان یک استیبل کوین باید اعتماد مردم را به خود جلب کند و این در شرایطی امکان‌پذیر است که به  کاربران ثابت شود پشتوانه دلاری برای تتر وجود دارد. چندی پیش تیم سازنده تتر مدعی شدند که پشتوانه دلاری تتر را در بانک «Deltec» واقع در باماهاس قرار داده‌اند. ایرادات زیادی به پشتوانه دلاری تتر وارد بود و پس از منتشر شدن این خبر، عده‌ای به حمایت از تتر پرداختند و تعدادی از کاربران نیز این سند را جعلی خواندند و همچنان منتقد تتر هستند.

طبق این سند منتشر شده که بانک Deltec آن را تأیید کرده است، تتر حدود 1.8 میلیارد دلار سرمایه نزد این بانک سپرده است. در انتها این سند یک امضا مشاهده می‌شود که هیچ شباهتی به امضای مرسوم ندارد. برخی بر این باورند که این سند یک فتوشاپ است و درست‌کردن آن کار آسانی است. اشکالات این سند به اینجا ختم نمی‌شود، زیرا بانک Deltec حتی بین 10 بانک برتر باماهاس نیست. چرا کمپانی تتر پول‌های خود را که پشتوانه سرمایه کاربران است در این بانک نگه‌داری کند؟

این قضیه که چرا تتر بانک Deltec را انتخاب کرده است، سؤالات و انتقادات بسیار زیادی را برای کاربران به همراه داشته است. منتقدین درباره تتر اینگونه فکر می‌کنند که این ارز به دنبال عوام فریبی است و پشتوانه دلاری ندارد.

مقام فدرال رزرو: تتر ثبات مالی را به چالش می‌کشد!

اریک روزنگرن (Eric Rosengren) یکی از مقامات ارشد فدرال رزرو آمریکا، ارز دیجیتال تتر را تهدیدی برای ثبات مالی معرفی کرد. در طی یک سخنرانی تتر را در زمره چالش‌هایی قرارداد که ثبات مالی را با مشکل مواجه کرده و به یک معضل جدی برای بانک مرکزی آمریکا تبدیل شده است.  روزنگرن طی یک مصاحبه‌ای با خبرگزاری یاهو فایننس (Yahoo Finance) اظهارات خود را این‌گونه بیان کرد: «اگر به پرتفوی استیبل کوین‌ها و تتر نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که دقیقاً شبیه به پرتفوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازار پول با ریسک بیشتر هستند. تتر دارایی‌هایی به‌عنوان پشتوانه دارد که در طول پاندمیک کرونا، تفاوت قیمتشان بسیار زیاد شده است.»

به‌طورکلی این افشاگری‌ها نشان می‌دهد که تقریباً نیمی از تترهای موجود با پشتوانه اوراق قرضه تجاری تولید شده‌اند؛ ولی هیچ اطلاعاتی در مورد تأمین‌کنندگان این اوراق و میزان اعتبار آن‌ها فاش نشده است. در همین راستا هیچ اطمینانی در خصوص میزان نقدشوندگی تتر و یا اعتبار آنها وجود ندارد و هر نظری که بدهیم حدس و گمان خودمان است.

تحقیق وزارت دادگستری آمریکا در مورد کلاهبرداری بانکی تتر

بلومبرگ در طی یک گزارش اعلام کرده است که وزارت دادگستری آمریکا تحقیقات خود را در ارتباط با کلاهبرداری تتر آغاز کرده است. کمپانی تتر نیز پس از انتشار این خبر ساکت نماند و طی یک بیانیه‌ای، گزارش بلومبرگ را اخباری کهنه و برای جذب کلیک توصیف کرد.

پس از انتشار این خبر قیمت بیت‌کوین حدود 1000 دلار کاهش داشت اما این در حالی است که تتر با اتهامات جرایم بانکی اصلاً غریبه نیست. تتر مسئولیت عرضه  بزرگ‌ترین استیبل کوین بازار «USDT» را بر عهده دارد و سال‌هاست که با اتهامات این‌چنینی روبرو می‌شود.

در سال 2021 تتر و صرافی بیت فینکس با انجام تحقیق دادستانی نیویورک با جبران خسارت 1 میلیارد دلاری مشتریان توافق کردند. در این توافق‌نامه دادستانی عنوان می‌کند که تتر از خدمات چندین بانک بهره می‌برد که برخی از آنها به دلایل نامعلومی به حالت تعلیق درآمده‌اند.

تتر پس از گذارش اخیر بلومرنگ، طی یک بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما در تتر به‌عنوان بخشی از تعهدمان برای همکاری، شفافیت و پاسخ‌گویی، به طور منظم با مراکز اجرای قانون از جمله وزارت دادگستری آمریکا مذاکره می‌کنیم»

سخن آخر در مورد کلاهبرداری تتر

تتر نقش مهمی در جابه‌جایی 1 تریلیون دلار دارایی در بازار کریپتوکارنسی را بازی می‌کند. معامله‌گران از این ارز دیجیتال برای جابه‌جایی سریع ارزهای دیجیتال در صرافی‌ها و کسب سود از تفاوت قیمت بین ارزها استفاده می‌کنند. استیبل کوین‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که نقشی شبیه به پول فیات را در دنیای کریپتو ایفا می‌کنند. در ازای هر واحد استیبل کوین یک واحد از ارزی که پشتوانه آنهاست وجود دارد. با این‌وجود ابهامات زیادی مربوط به پشتوانه تتر وجود در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد. این ابهامات برای مدت طولانی موردتوجه مرکز تحقیقات دادستانی کل نیویورک قرار داشت تا بالاخره به این ابهامات رسیدگی شد. با وجود تمام این شک و تردیدها که در مورد سیستم مالی تتر وجود دارد، این رمزارز در تمام طول عمر خود موفق عمل کرده است و توانسته قیمت خود را روی 1 دلار ثابت نگه دارد. همچنین با وجود رقبای تازه‌نفس که تتر دارد، توانسته است بیشترین حجم سرمایه را در میان استیبل کوین‌ها به خود اختصاص دهد. پس می‌توانیم برای حفظ ذخیره‌ارزش سرمایه خود روی تتر حساب کنیم.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی رایااستور در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

محمد ترکاشوند

نویسنده و سردبیر رایااستور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *