ریپورتاژ آگهی

هر آنچه باید راجع به آموزش طراحی لباس بدانید

به گزارش طرحستان طراحی لباس را می توان یکی از زیرمجموعه های رشته هنر دانست .همان طور که از نام آن پیدا است به ساخت و طراحی لباس و ملزومات آن برای افراد می پردازد. آموزش طراحی لباس جز آن دسته از هنرهایی است که نیاز به دقت ، خلاقیت و ایده یابی فوق العاده دارد. یادگیری دوره  طراحی لباس یک فرآیند بسیار با دقت است که از مرحله ایده یابی و انتخاب طرح لباس شروع می شود که با دوخت لباس ، این فرایند دقیق پایان می پذیرد.اگر بخواهیم کمی از گذشته این هنر بگوییم باید به قرن نوزده میلادی باز گردیم. در این زمان فردی به نام چارلز فردریک ورث که در شهر پاریس یک خانه طراحی تاسیس کرد. تا قبل از این که فردریک خانه طراحی را تاسیس کند لباس های دوخته شده توسط خیاط های ناشناخته و بر اساس طرح های تکراری و یکسان سلطنتی بود. می توان گفت که در خانه طراحی ورث ، آغازگر شروع هنری به نام طراحی مد و لباس بود.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی رایااستور در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

توانایی های اولیه برای شروع به کار در هنر آموزش طراحی لباس

اگر شما هم جزو کسانی هستید که علاقه زیادی به ورود به رشته آموزش طراحی لباس دارید باید ابتدا مهارت های اولیه ای را کسب کنید. زمانی که می خواهید شروع به آموزش طراحی لباس کنید ابتدا باید ایده یابی کنید. این مرحله نیز خودش شامل مهارت های مختلفی است که از جمله آن می توان به شناخت درست و اصولی رنگ ها ، ژست و استایل های متنوع مدل و همچنین شناختن انواع پارچه و جنس آن است. زمانی که مرحله ایده یابی را پشت سر گذاشتید زمان طراحی لباس و ترسیم آن بر روی کاغذ فرا می رسد. در این مرحله قاعدتاً باید مهارت کافی در زمینه نقاشی و تکنیک های آن ، طراحی ، ساخت و ترسیم مانکن و مدل های مختلف و همچنین انتخاب و ترسیم بهترین ژست و فیگور برای مدل و مانکن داشته باشید. آخرین مرحله آموزش طراحی لباس به آن اشاره شد دوخت لباس است که باید مهارت هایی مانند انتخاب بهترین پارچه مناسب را برای مرحله فرا بگیرید همچنین باید کشیدن الگو و برش دادن آن را نیز آموخته باشید.

 اصول اولیه طراحی لباس ( اصول شیک پوشی)

قطعاً یکی از مراحل و مهارت های مورد نیاز برای یادگیری طراحی لباس و مد ، شناختن و تمرین اصول اولیه این هنر است  که با شرکت در کلاس طراحی لباس و یا دوره های آموزشی طراحی لباس میتوانید این هنر را یاد بگیرید. چون که در هنر طراحی لباس کوچکترین نواقص و اشتباهات باعث می شود که طرح کلیه لباس از بین برود و لباس آن زیبایی و جلوه ای که باید داشته باشد را نخواهد داشت. در ادامه به معرفی چند اصل اولیه هنر طراحی لباس می پردازیم :

  •  شناختن درست و اصولی رنگ ها ( رنگ شناسی)
  •  توانایی انتخاب بهترین لباس مناسب برای اندام های متنوع و مختلف
  •  آشنا بودن با انواع ژست ها و استایل های مختلف
  •  آشنایی با نحوه درست و صحیح ست کردن لباس و اکسسوری های مختلف آن
  •  آشنا بودن با استایل‌های متنوع فصول بهار ، تابستان ، پاییز و زمستان
 اصول اولیه طراحی لباس ( اصول شیک پوشی)

مرحله طراحی و ترسیم طرح ذهنی لباس

زمانی که ایده طراحی لباس در ذهنمان خلق شد ، نوبت به مرحله رسم این ایده ذهنی بر روی کاغذ می رسد چون که اگر بهترین ایده ها را نیز در ذهن خود داشته باشید ولی آن را بر روی کاغذ نیاورید قطعاً به مرور زمان به فراموشی سپرده خواهد شد . همچنین اگر می خواهید ایده ذهنی خود را به دیگران به نمایش بگذارید لازم است تا آن را بر روی کاغذ ترسیم کنید.

یکی از مزایای ترسیم ایده ذهنی قبل از دوخت لباس این است که باعث می شود که تمام نقاط ضعف و قوت طرح مشخص شود همچنین بتوان قبل از اجرای طرح هزینه مورد نیاز آن را برآورد کرد. با پیشرفت تکنولوژی نرم افزار های مختلفی برای ترسیم طرح های ذهنی لباس ایجاد شده است ولی هیچ کدام نمی تواند بهتر و سریعتر از طراحی دستی طرح باشد.

 در طراحی و ترسیم لباس و مد به طور کلی دو روش داریم :

 شیوه مبتدی و ساده : در این روش طراح از طرح های آماده ای که از قبل ایجاد شده است استفاده می‌ کند و فقط طرح لباس خود را بر روی آن پیاده سازی می کند.

 شیوه پیشرفته : بر خلاف شیوه قبلی آموزش طراح لباس این بار با توجه به ایده‌ ای که خلق کرده است هم چنین شرایط و ویژگی‌ های لباس طراحی شده فیگور های مختلف را می کشد و بهترین فیگور و ژست را انتخاب می‌ کند سپس لباس را در تن آن رسم می کند

در ادامه لیستی از مهارت های اولیه برای ترسیم و طراحی لباس و مد روی کاغذ آورده شده است :

  •  آموختن و فراگیری تکنیک های نقاشی
  •  توانایی طراحی اندام مانکن با مقیاس های مختلف استاندارد
  •  مهارت در طراحی چهره و بقیه اعضای بدن طرح و مانکن
  •  مهارت در طراحی و ترسیم مانکن در ژست های متنوع و مختلف
  •  توانایی در ترسیم لباس در تن مانکن و مدل طراحی شده
  •  توانایی طراحی جزئیات دقیق لباس به صورت کاملاً حرفه ای
مرحله طراحی و ترسیم طرح ذهنی لباس

طراحی الگو و اجرای طرح ترسیم شده

در واقع می توان گفت که یکی از مهم ترین و حیاتی ترین مراحل تبدیل ایده ذهنی به لباس ، طراحی درست و اصولی الگوی آن است. زمانی که شما لباس طراحی شده روی کاغذ را تبدیل به الگو کنید به راحتی می توانید با استفاده از تکنیک های خیاطی این الگو را به لباس تبدیل کنید.

در ادامه به تعدادی از مهارت های اولیه در مرحله طراحی الگو و برش طرح اشاره می کنیم :

  •  توانایی اندازه گیری درست بدن فرد برای طراحی صحیح الگوی لباس
  •  توانایی طراحی الگو با استفاده از اندازه های جمع آوری شده
  •  تعیین و مشخص کردن محل های دوخت و درز در الگو
  •  توانایی تغییر الگوی اولیه و ساخت الگوهای پیشرفته تر و پیچیده تر
  •  توانای طراحی الگوی لباس های مجلسی و خاص

خب ما سعی کردیم در این مطلب مهمترین نکات رشته آموزش طراحی لباس را به طور خلاصه بیان کنیم تا شما بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید که می خواهید در این رشته ادامه بدهید یا دوره طراحی لباس رشته مناسبی برای شما نیست. ذکر این نکته خالی از لطف نیست با توجه به وجود آموزشگاه های مختلف برای آموزش طراحی لباس و دادن مدارک معتبر ، اگر بخواهیم به عنوان شغل به این رشته نگاه کنید باید انتظار حضور رقبای بسیار زیادی داشته باشید. پس از موفقیت شما در این رشته در گرو توانایی های خودتان و همچنین قابلیت های ذهنی و ایده یابی تان است. پس بهتر است ابتدا بر روی مهارت های گفته شده در مقاله کار کنید سپس به طور جدی وارد این رشته شوید.

محمد ترکاشوند

نویسنده و سردبیر رایااستور

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. مشاوره تلفنی دکتر ترانه موذنی در سعادت آباد تهران برای افرادی که در سایر شهرستان های ایران سکونت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *