بازار خودرو چشم انتظار کاهش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا است
بهنظر میرسد باید منتظر کاهش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا باشیم.
با توجه به اظهارات اخیر رئیس ایدرو، مبنی بر افزایش ۷۰ درصدی تولید خودرو، باید در انتظار کاهش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا بود. البته به نظر می رسد که این مسئله در کوتاه مدت امکان پذیر نباشد. البته اگر فاصله درخواستی خودروسازان و میزان درصد افزایش باز هم منجر به بیشتر شدن بدهی و زیان انباشته نشود.
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با اشاره به تعدیل قیمت محصولات دو خودروساز بزرگ کشور از رشد ۷۰ درصدی تولید روزانه خودروسازان در ۱۵ روز اخیر پس از افزایش قیمت ها خبر داد.
فرشاد مقیمی اظهار کرد: «پس از تعدیل قیمت محصولات متناسب با تغییرات هزینههای تولید ۱۸ ماه گذشته و مجموعه اقدامات قانونی انجام شده، تولید روزانه ایران خودرو و سایپا از ۲ هزار و ۳۸۷ دستگاه در روز به ۴ هزار و ۷۱ دستگاه افزایش یافت.»
رئیس هیئت عامل ایدرو یکی از چالشهای صنعت خودرو را قیمت گذاری محصولات این صنعت دانست و افزود: «این موضوع در کنار برخی مسائل درون بنگاهی شرکتهای خودروساز باعث شده است فعالیت چند سال اخیر این شرکتها با وجود ظرفیت بسیار گسترده بازار برای سوددهی، با زیاندهی همراه باشد.»
مقیمی با اشاره به نقش زنجیره تأمین در روند رو به رشد تولید خودروسازان افزود: «محدودیتهای مالی خودروسازان در پرداخت مطالبات به زنجیره تأمین به دلیل زیانهای متحمل شده باعث تضعیف زنجیره تأمین به ویژه قطعه سازان کوچک مقیاس شده است.»
وی گفت: «شرکتهای تأمین کننده توان خود را برای حمایت از تولید و افزایش شمارگان (تیراژ) به کار گرفتهاند و امیدواریم با رفع موانع و محدودیتها در بخش قیمت گذاری محصولات برای خودرو سازان، محدودیتهای تأمین نقدینگی زنجیره تأمین نیز رفع شود.»
با توجه به اظهارات رئیس هیئت عامل ایدرو مبنی بر تولید بیش از ۴ هزار دستگاه خودرو توسط سایپا به نظر می رسد که این خودروساز تا پایان سال موفق به تولید بیش از ۴۰۰ هزار خودرو خواهد شد. این میزان با توجه به حجم بیشتر تولید توسط ایران خودرو قطعاً بیشتر خواهد بود؛ یعنی این دو خودروساز می توانند تا پایان سال در مجموع بیش از ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کنند. با احتساب تولید ماه های گذشته، تیراژ این دو خودروساز به بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید.
افزایش تولید تنها با مجوز افزایش قیمت؟
بنابراین از یک سو، با توجه به افزایش تیراژ تولید و در پی آن افزایش عرضه ها، پیرو آنچه پیشتر مدعی بودند، افزایش قیمت منجر به افزایش تولید شده است. پس در ادامه باید قیمت ها شیب نزولی پیدا کند. البته در این جا یک پرسش مطرح است که چگونه ظرف مدت ۱۵ روز، بدون تزریق منابع مالی جدید، یکباره تولید سایپا تقریباً دوبرابر و از ۲ هزار و ۳۸۷ دستگاه در روز به ۴ هزار و ۷۱ دستگاه رسیده است؟
قطعاً چگونگی تأثیر این افزایش تولید برای روشن شدن افکار عمومی باید توسط رئیس هیئت عامل ایدرو تشریح شود. شاید با روشن شدن ابعاد این قضیه اصلاً خود مصرف کنندگان به افزایش بیشتر راضی شوند تا تولید بیش از این ها افزایش پیدا کند و زمینه ساز سرعت گرفتن کاهش قیمت ها شود.
در این میان یک پرسش دیگر نیز مطرح است؛ در حالی که هنوز منابع مالی قابل توجهی از این افزایش ها به دست خودروسازان نرسیده است، چگونه آنها توانسته اند به این سرعت تولید را دوبرابر کنند؟ آیا آنها تولید را تعمدی پایین نگه داشته بودند؟ آیا تولید خودروهای ناقص هم تعمدی بوده است؟