خودرو

دلار راه خود را از خودرو جدا کرد

بررسی بازار خودرو در مهرماه نشان از آن دارد که با وجود روند رو به رشد نرخ ارز، قیمت خودرو چندان تحت تاثیر قرار نگرفته است؛ به‌طوری‌که ...

بررسی بازار خودرو در مهرماه نشان از آن دارد که با وجود روند رو به رشد نرخ ارز، قیمت خودرو چندان تحت تاثیر قرار نگرفته است؛ به‌طوری‌که بعد از فروردین‌ماه امسال که خودرو به سقف قیمتی خود رسید، بازار آن حساب خود را از ارز جدا کرده است.

بررسی بازار خودرو در ماه ابتدایی پاییز نشان می‌دهد که به‌رغم روند رو به رشد نرخ ارز، بازار خودرو چندان تحت تاثیر قرار نگرفته است. به نظر می‌رسد بعد از فروردین‌ماه امسال که خودرو به سقف قیمتی رسید، خودرو حساب خود را از ارز جدا کرده است.

برای محک بازار، خودروهای مونتاژی و وارداتی از ابتدای مهر تا روز گذشته زیر ذره‌بین قرار گرفته است. بر این اساس بهای محصولات داخلی بیشتر دچار نوسان بوده و در بازه زمانی یادشده به‌طور میانگین ۲۱ میلیون تومان معادل ۳.۲ درصد رشد قیمت را ثبت کرده است.

در مقابل، خودروهای مونتاژی در این بازه زمانی به طور میانگین ۱۳.۳ میلیون تومان معادل یک‌ درصد افزایش قیمت را ثبت کرده‌اند. محصولات وارداتی اما از ابتدای مهر تاکنون تقریبا ثبات قیمت داشته‌اند. البته بیشتر آنها رشد قیمت یا کاهش قیمت را ثبت کردند، اما سیر یکسانی نداشته‌اند بنابراین میانگین تغییرات آنها قابل توجه نیست.

مرور این ارقام نشان می‌دهد نوسانات نرخ ارز برخلاف گذشته، دیگر بازار خودرو را دچار التهاب‌های شدید نمی‌کند. این در حالی است که در گذشته بازار خودرو همیشه تبعیت و وفاداری خود را نسبت به نوسانات بازار ارز نشان می‌داد. حالا اما به نظر می‌رسد این روند تا حدی مختل شده است. آخرین باری که خودرو پابه‌پای ارز افزایش قیمت داد، مربوط به فروردین‌ماه امسال بود که پس از عملیات وعده صادق ۱، بازار خودرو به قله قیمتی خود رسید و بهای انواع خودرو در بازار به میزان زیادی افزایش یافت. اما عملیات وعده صادق۲ و حواشی منطقه‌ای پس از آن که در مهرماه اتفاق افتاد گرچه بازار ارز را به‌کلی به هم ریخت (به طوری که  قیمت دلار در بازار آزاد از ۵۹ هزار و ۲۰۰ تومان در ابتدای مهر به ۶۷ هزار و ۵۰۰ تومان در روز گذشته رسید و رشد قیمت هشت‌هزار و ۳۰۰ تومانی و ۱۴ درصدی داشت)، اما بازار خودرو تحت تاثیر قرار نگرفت. این در شرایطی است که حتی خودروسازان در مهر عرضه چندانی نداشتند و تولید خودرو نیز در این ماه با افت همراه بوده است.

دلیل اصلی عدم رشد قابل‌توجه قیمت‌ها در بازار خودرو را بیش از هر چیز می‌توان به رکود حاکم در این بازار نسبت داد. به عبارت دیگر به دلیل بی‌ثباتی‌هایی که در چند ماه گذشته بر بازار خودروی کشور حاکم بوده و هر چند روز یک بار قیمت خودرو افزایش یا کاهش پیدا کرده است، ظاهرا دیگر اطمینانی به شرایط حاکم برای خرید یا فروش خودرو نیست.

در واقع خریداران و فروشندگان خودرو سعی می‌کنند تا زمانی که ثبات به بازار برگردد کمتر دست به فعالیت در بازار بزنند. علاوه بر این فعالان بازار خودرو منتظر هستند که تکلیف بی‌ثباتی سیاسی منطقه‌ای مشخص شود و سپس برای خرید یا فروش خودرو اقدام کنند.

همچنین سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند که به جای بازار خودرو به سمت دیگر بازارهای سرمایه‌ای حرکت کنند تا ریسک کمتری را متحمل شوند. علاوه بر این، سود بازار خودرو در مهرماه کمتر از سودهای تضمین‌شده بدون ریسک بوده است، بنابراین انگیزه چندانی برای سرمایه‌گذاری در این بازار وجود ندارد./ دنیای اقتصاد

مهدی یوسف‌وند

از وقتی یادم میاد با ماشین زندگی کردم. الانم چند وقتی میشه که شروع به نوشتن اخبار حوزه مورد علاقم کردم. خودرو زندگی منه.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *